خلیلی:

جشنواره اسب ترکمن را منحصر به فرد برگزار می کنیم

رییس فدراسیون سوارکاری اظهار امیدواری کرد با حضور روسای انجمن بین المللی و داوران دعوت شده از خارج از کشور جشنواره اسب ترکمن منحصر به فرد برگزار شود.

جشنواره اسب ترکمن را منحصر به فرد برگزار می کنیمبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری در گفتو گو با رادیو ورزش گفت: یکی از اهدافی که فدراسیون براساس فرامین مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داشته های داخلی و بومی، سرلوحه کار خود قرار داده، این بود که به اسب های بومی کشور بیشتر توجه شود و طبق اصول علمی و استانداردهای بین المللی بتوانیم اسب های خودمان را به دنیا معرفی کنیم. 

وی افزود در اولین قدم، چهار نژاد اسب کاسپین، ترکمن، کرد، دره شور در کشور شناسایی شدند؛ اسب های مذکور این قابلیت را داشتند که بتوانیم آنها را به عنوان نژادهای استاندارد بومی کشور مطرح کنیم. 

خلیلی خاطرنشان کرد: سال قبل کتاب تبارنامه اسب کاسپین تدوین و استخراج شد. اقدامات بسیار خوبی برای این اسب اتفاق افتاده و جشنواره آن رونق گرفته است. خوشبختانه درصدد ارسال تعدادی از آن ها برای صادرات هستیم. در سال جدید، دو نژاد دیگر، اسب ترکمن و اسب کرد جزء دستور کار و هدف فدراسیون قرار گرفته اند. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی و فدراسیون سوارکاری، نمونه گیریها انجام شد و به آزمایشگاه مرجع در یکی از کشورهای خارجی فرستاده شد؛ در نهایت یکی از دقیق ترین تست های آزمایشی روی اسب ها صورت گرفت. از بین بیش از دو هزار و چهارصد نمونه که ارسال شده؛ هزارو هشتصد نمونه، مورد تأیید قرار گرفت و به عنوان اسب ترکمن شناسایی شد. 

رییس فدراسیون سوارکاری اضافه کرد: از حدود یک سال پیش، با 3 انجمن بین المللی که در ارتباط با اسب ترکمن کار می کنند، مراوده داشته ایم؛ تمام مراحل کار را به آنها گفتیم و طبق استاندارهای بین المللی، کتاب تبارنامه استخراج شده است. امیدوارم با حضور رؤسای این سه انجمن بین المللی و داوران دعوت شده از خارج از کشور، جشنواره منحصر به فردی را در 3 روز متوالی چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه برگزار کنیم؛ این جشنواره در ارتباط با اسب ترکمن خواهد بود. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار