ژن چاقی مانع کاهش وزن نیست

محققان دریافتند افرادی که دارای ژن چاقی هستند می‌توانند همانند افرادی که فاقد آن هستند، وزن خود را کاهش دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، پژوهشگران دریافتند افرادی که به صورت ژنتیکی استعداد چاقی دارند می‌توانند همانند افرادی که فاقد این ژن‌ها هستند با استفاده از روش‌های کاهش چربی، وزن خود را کم کنند.

این نتایج نشان می‌دهند رژیم غذایی، ورزش و روش‌های دارویی برای کاهش وزن می‌تواند حتی برای افرادی که به دلایل ژنتیکی در معرض چاقی قرار دارند، موثر واقع شوند. در واقع، این نتایج نشان می‌دهند دی‌ان‌ای افراد موجب جلوگیری از کاهش وزن نمی‌شود.

با این‌که به طور دقیق مشخص نیست این ژن‌ها چگونه بر چاق شدن افراد تاثیر می‌گذارند، پژوهشگران معتقدند این ژن‌ها احساس نیاز به غذاهای با کالری بالا را در افراد افزایش و احساس سیر شدن را در آن‌ها کاهش می‌دهند. اما این‌که آیا این ژن‌ها در کاهش وزن نیز تاثیر دارند یا خیر، مبحثی بود که تاکنون درباره آن تحقیق کاملی به انجام نرسیده بود.

در این تحقیق، بیش از 9500 نفر افراد با بیماری چاقی شرکت کردند که همگی آن‌ها دارای ژن "اف‌تی‌او" – ژن منتسب به چاقی – بودند.

روند این تحقیق این بود که پژوهشگران از این افراد نمونه‌برداری می‌کردند تا دریابند ژن اف‌تی‌او در آن‌ها وجود دارد یا خیر. اما نتیجه این آزمایش به این افراد اعلام نمی‌شد. پس از آن، این افراد در برنامه‌های کاهش وزن متفاوتی – از جمله رژیم غذایی، ورزش و تجویز دارو -- شرکت کردند. محققان دریافتند ژن اف‌تی‌او نقشی در توانایی افراد برای کاهش وزن ندارد. افرادی که دارای این ژن بودند همانند افراد فاقد آن، توانستند وزن خود را کاهش دهند.

در این پژوهش همچنین اعلام شده است جنسیت و نژاد نیز در تغییر نرخ کاهش وزن موثر نیستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار