نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

تشریح برنامه های ريیس جمهور کشورمان در نیویورک

رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح برنامه های ريیس جمهور کشورمان در حاشیه هفتادو یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

تشریح برنامه های ريیس جمهور کشورمان در نیویورکبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگوی ویژه خبری امشب به  تشریح برنامه های ريیس جمهور کشورمان در حاشیه هفتادو یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و گفت: سفر رئیس جمهور به نیویورک با حضور وی در کنفرانس جنبش عدم تعهد در ونزوئلا و پس از آن سفر دوجانبه ایشان به آمریکای لاتین  آغاز شد  که در حاشیه این دو سفر، فرصت خوبی برای دیدارهای دو جانبه ایجاد و حدود ده ملاقات با مقامات سیاسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با گشایش های صورت گرفته پس از توافق هسته‌ای ، تماس  و رایزنی با کشورهای غربی افزایش پیدا کرده اما در عین حال فرصت بیشتر از گذشته را به دست داده تا با کشورهای جنبش غیر متعهد نیز افزایش مناسبات داشته باشیم.

نهاوندیان با بیان اینکه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تا کنون حدود ۱۱ ملاقات دو جانبه صورت گرفته است گفت: در مجموع حدود ۲۴ دیدار دوجانبه با مقامات کشورها در حوزه های مختلف برنامه ریزی شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه به محورهای مورد بحث در این دیدارها اشاره کرد و اظهار داشت: علاقمندی کشورها به گسترش همکاری های خود با ایران در فضای پسا برجام موضوع مقابله با تروریسم با توجه به نقش سازنده کشورمان در مبارزه با این پدیده شوم  و مسايل مرتبط با ثبات در عراق و سوریه و همچنین تحولات فلسطین و یمن  و دیگر کشورهای منطقه از جمله محورهای مورد بحث در این دیدارها بوده است.

هم نوایی اروپایی ها با ایران؛ امریکا باید گام های جدی تری در اجرای تعهداتش بر مبنای برجام بردارد

 البته چگونگی اجرای تعهدات در برجام از سوی ۱+۵ و به طور مشخص تعلل آمریکا در اجرای تعهداتش مورد بحث و تذکر قرار گرفت؛ ضمن آنکه خوشبختانه کشورهای اروپایی نیز در اینکه آمریکا می باید در اجرای تعهداتش گام های جدی تری بر دارد  هم نوایی بیشتری با ایران دارند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه، آمریکا باید به تعهد خود در عادی سازی روابط اقتصادی با ایران بپردازد گفت: این مبحث در مذاکرات با رییس جمهور فرانسه، انگلیس و سوئد مطرح شد به طوری که آنها هم با ایران در این مسئله موافق بودند که آمریکا باید به طور جدی در نوع رابطه اقتصادی خود با ایران تجدید نظر کند.

وی با تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم افزود: باید فرایند دموکراسی، انتخابات و اعمال رای مردم در شرایط با ثبات به وجود آید.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه، باید برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه تلاش کرد اظهار داشت: مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد و یا اینکه تجاوز به مردم بی گناه یمن نباید ادامه يابد لذا نباید عده ای از گروه های تروریستی برای اهداف فرا ملی استفاده کنند.

عزیزی خبرنگار صدا و سیما در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، جلسه معاونان 5+1 ساعت 11 به وقت نیویورک برگزار شد گفت: این جلسه مقدمه ای بر جلسه وزرای امور خارجه خواهد بود.

کریمی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه، جنبش عدم‌ تعهد دومین مجمع عمومی بعد از سازمان ملل متحد است گفت: این جنبش باید در دستور کار خود تجدید نظر کند و ابتکار جدیدی را به وجود آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار