حلب در معادله سوریه؛ واقعیتی سخت و روزنه امید

در پی اعلام آغاز عملیات ارتش سوریه علیه افراد مسلح در شرق حلب رخدادها در این شهر و حومه آن و مشخصاً در روزهای کنونی به سرعت اتفاق می‌افتد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، شاید حملات هوایی شدید روسیه و سوریه اشاره‌ای به آغاز عملیات زمینی گسترده برای آزادسازی مناطق حلب و حومه آن بود. شدت این حملات بی سابقه علیه مقرهای افراد مسلح در محله‌های شرقی حلب سؤالاتی را درباره اهداف این حملات برانگیخت. ارتش سوریه در بیانیه‌ای رسمی آغاز عملیات را اعلام و تأکید کرد که آزادسازی این مناطق زمان زیادی به طول خواهد انجامید. نیروهای دولتی سوریه به سرعت این عملیات را آغاز کرده و موفق شدند کنترل کامل اردوگاه حندرات در شمال شرق حلب را در دست بگیرند.

کاملا واضح است که ارتش سوریه از انتخاب اردوگاه حندرات به عنوان اولین منطقه عملیات خود هدف بسیار مهمی داشته است؛ هدفی استراتژیک که در گسترش دایره سیطره ارتش سوریه بر مناطق مجاور محله‌های شرقی حلب نهفته است. تعداد زیادی از افراد مسلح در این محله‌ها مستقر هستند. آمارهای اولیه نشان می‌دهد که حدود 12 هزار فرد مسلح در این مناطق هستند.

شهر حلب و حومه آن در طول دو سال گذشته هم از نظر داخلی و هم از نظر خارجی مورد توجه قرار گرفته است. در زمانی که بسیاری از شهرهای سوریه شاهد درگیری‌هایی بودند اوضاع حلب برای دوره‌ای با بقیه شهرها فرق داشت و همین مسئله سؤالاتی را درباره واقعیت اوضاع این شهر برمی‌انگیزد. تحلیلگران معتقدند که این شهر بخش اعظمی از معادله سوریه را به خود اختصاص داده است. از جمله دلایلی که شهر حلب را به مرکز جذب منطقه‌ای و بین المللی تبدیل کرده است می‌توان به این موارد اشاره کرد:

-موقعیت جغرافیایی این شهر و حومه آن با توجه به هم مرز بودن با مرزهای شمالی ترکیه اهمیت زیادی دارد چرا که این مرزها گذرگاه استراتژیکی برای ورود سلاح و افراد مسلح به داخل سوریه هستند.

-شهر حلب و حومه آن با شهرهایی هم مرز هستند که از مدت‌ها پیش در کنترل گروه‌های مسلح هستند. مثل شهر ادلب که تحت کنترل جیش الفتح است و شهر رقه که تحت کنترل داعش است.

-شهر حلب از نظر اوضاع انسانی در وضعیت وخیمی قرار دارد و از اوضاع میدانی تأثیر زیادی پذیرفته است. این شهر در دوره اخیر با اوضاع میدانی و انسانی خود به محور توافق ابرقدرت‌ها یعنی روسیه و آمریکا تبدیل شده است. این شهر به ورودی برای آتش‌بس و عملیات انسانی گسترده در چارچوب سیاسی بدل شده به این امید که با پایان درگیری‌ها در این شهر راه برای حل سیاسی بحران سوریه باز شود هرچند که تمامی این تلاش‌ها تا به این لحظه نتیجه‌ای نداشته است.

در سایه حوادث نظامی، سیاسی و استراتژیک در حلب و اطراف آن، این شهر همچنان روزنه امیدی برای اجرای آتش‌بس در سوریه و هموار شدن راه برای حل سیاسی بحران در این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار