جلالی: حاشیه نشینی هشداری برای مسئولان کشور است

رییس مرکز پژوهش های مجلس اقتصاد مقاومتی را نسخه شفابخش اقتصاد کشور دانست، گفت: حاشیه نشینی هشداری برای مسئولان کشور است.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نشست بررسی مسائل منطقه مکران با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و احمد موهبتی فرماندار شهرستان چابهار، احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در مجلس ، هدایت الله میرمراد زهی مدیر کل شیلات استان سیستان و بلوچستان ، پیمان فروزش عضو هیئت مدیره منطقه آزاد چابهار و جمعی از مسئولان این منطقه برگزار شد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص زیرساخت های توسعه منطقه آزاد چابهار به ویژه در زمینه راه آهن و بندر و فرودگاه اظهار داشت: طی گفتگوهای انجام شده وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که با تلاش و جدیت به دنبال پیشبرد امور زیرساختی در منطقه آزاد چابهار خصوصا بندر، فرودگاه، راه آهن چابهار-زاهدان هستیم و انتظار می‌رود تا با این برنامه‌ریزی‌ها هر چه سریعتر این پروژه ها با تسریع به اتمام رسد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بیژن زنگنه وزیر نفت برای تکمیل خط لوله متان، تصریح کرد: با توجه به پالایشگاه های بزرگی در منطقه آزاد چابهار در حال احداث است انتظار می رود تا فاز دوم خط لوله متان در این منطقه هر چه سریعتر تکمیل گردد.

وی با اشاره به فرصت های پیش رو جهت توسعه منطقه آزاد چابهار یادآور شد : 35 درصد جمعیت جهان در حوزه پاکستان، هند و چین حضور دارد و با توجه به پروژه بزرگراه گوادر پاکستان تا قسمت غربی چین، که این جمعیت قابل توجه فرصت بزرگ و مزیت ارزشمندی را برای جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه منطقه آزاد چابهار به وجود آورده است.

جلالی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان است، توضیح داد: منطقه آزاد چابهار همزمان با دبی افتتاح شده است اما هنوز فاقد مرز زمینی هوایی و دریایی است و بندر ، فرودگاه که از لازمه های زیرساخت های توسعه این منطقه هستند خارج از آن قرار دارند. چرا که دولت ها در مقاطع مختلفی لایحه الحاق بنادر و فرودگاه و نقاط مرزی به چابهار را به مجلس ارائه کردند اما در مقاطع دیگری دولت‌ها این لوایح را پس گرفتند؛ که انتظار می‌‌رود تحقق این مطالبه با هماهنگی بیشتر دستگاه‌های اجرایی فراهم گردد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی با اشاره به بندهای 24 گانه این سیاست تاکید کرد : اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش اقتصاد کشور است که می‌توان با برنامه‌ریزی برای تحقق آن اقتصاد کشور را از آسیب پذیری در برابر هجمه‌ها مصون‌سازی کرد.

وی توسعه بنادر، فرودگاه ها، نقاط مرزی و مناطق آزاد را از زیرساخت‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی تنها محدود به برگزاری همایش سمینار و ارائه مقالات و بیان شعار نیست و لازم است تا با جدیت و همت مضاعف اقداماتی اساسی در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم برای تحقق آن در نظر گرفته شود.

جلالی افزود: فلسفه وجودی مناطق آزاد و اجرای سیاست های صحیح در زمینه آن می تواند یکی از راهکارهای صادرات توسعه محور به منظور تحقق بندهایی از اقتصاد مقاومتی باشد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس همچنین با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه منطقه مکران یادآور شد اهمیت استراتژیک منطقه مکران باعث شده است تا دولت و مجلس با نگاهی ویژه تمهیداتی را برای توسعه و پیشرفت این منطقه در نظر بگیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: دولت و مجلس در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب راهکارهای ویژه‌ای را در جهت توسعه منطقه مکران در برنامه ششم توسعه لحاظ کرده اند که انتظار می‌رود تا این روند در برنامه و بودجه سال 96 و سال‌های آتی نیز به صورت قابل توجهی لحاظ شود.

وی در ادامه با اشاره به بازدید از مناطق محروم شهرستان چابهار و جنوب استان سیستان و بلوچستان و مناطق حاشیه‌نشین اطراف شهرستان چابهار اظهار داشت: مناطق حاشیه‌نشین جنوب استان سیستان و بلوچستان جزو اسفناک‌ترین مناطق حاشیه نشین کشور هستند.

جلالی حاشیه‌نشینی را هشداری برای عملکرد مسئولان کشور دانست و تاکید کرد: وضعیت آب آشامیدنی جنوب استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار بسیار نامناسب است به طوری که آبرسانی به بالای 400 روستا با تانکر انجام می‌شود و باید هر چه سریعتر راهکارهای اساسی جهت تامین آب مناطقی همچون پسابندر، بریس ، گواتر و دیگر مناطق محروم در نظر گرفته شود.

رییس مرکز پژوهشهای مجلس با اشاره به امکانات و سرانه آموزشی و وضعیت آموزش و پرورش در جنوب استان سیستان و بلوچستان و شهرستان چابهار بیان داشت: سرانه آموزشی در جنوب این استان بسیار نگران کننده است به طوری که با وجود اینکه سرانه آموزشی در کل کشور بالای 5 متر است در جنوب سیستان این میزان کمتر از یک متر است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات ، اسلامشهر و پردیس در مجلس مردم سیستان را مردمی خوب، نجیب و متدین دانست و افزود: مردم استان سیستان و بلوچستان با وجود تمامی مشکلات و مسائل همواره و در تمامی مراحل همراه با دیگر مردم پشتبان نظام و انقلاب اسلامی بوده‌اند.

جلالی درخصوص وضعیت آموزش و پرورش چابهار نیز خاطر نشان کرد: مدارس چابهار اکثرا در دو شیفت کار می‌کنند و اگر تمهیدات مناسبی اندیشیده نشود امسال مجبور هستیم تا مدارس را سه شیفت اداره کنیم که این مشکلی در سیستم اموزش دانش اموزان ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه اکثر مدارس در جنوب استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت بالای 50 نفر اداره می‌شود که باید برای آن برنامه‌ای اندیشیده شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان افزود: کارگروه ویژه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس به منظور مطالعه بر توسعه استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران تشکیل شده که نتایج بررسی‌ها و کار کارشناسی آن پس از انجام مطالعات و کارهای پژوهشی، در اختیار مسئولان و برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور قرار خواهد گرفت.

احمد موهبتی فرماندار شهرستان چابهار نیز در این نشست چابهار را منطقه‌ای استراتژیک در کشور دانست و اظهار داشت: منطقه چابهار از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است که لازم است تمهیداتی برای بهره‌برداری از آن در نظر گرفته شود.

وی چابهار را منطقه‌ای با مزیت‌های نسبی بسیار دانست و تصریح کرد: گوادر رقیب چابهار در منطقه نیست بلکه به عنوان یک مکمل در کنار یکدیگر هستند و با تمهیدات درنظر گرفته شده اتوبان گوادر تا مرز چین و اتصال آن به این کشور مزیت بزرگی برای ایران به حساب می‌آید.

فرماندار چابهار خاطرنشان کرد: جمعیت 350 میلیونی کشورهای مشترک المنافع و فرصتی که برای ایران از این منطقه به وجود می‌آید بر ظرفیت‌های منطقه چابهار افزوده است.

وی با بیان اینکه مهمترین کریدور شمال و جنوب از چابهار می‌گذرد، توضیح داد: اهمیت بندر چابهار با افتتاح فازهای 1 و 2 آن افزایش خواهد یافت چراکه افتتاح فاز 2 این بندر این امکان را به وجود می‌آورد که کشتی با هر اندازه‌ای در این بندر پهلو بگیرد.

موهبتی خاطرنشان کرد: ظرفیت فعلی بندر چابهار 2.5 میلیون تن است که با بهره‌برداری از فاز یک و دو طرح توسعه بندر شهید بهشتی ظرفیت تخلیه و بارگیری به 8.5 میلیون تن در سال خواهد رسید.

فرماندار شهرستان چابهار با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت بنادر و حمل و نقل دریایی کلید توسعه کشور است، گفت: توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از اولویت های اصلی توسعه استان و کشور است.

موهبتی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی به توسعه بندر شهید بهشتی و توسعه منطقه کمک خواهد کرد که فاز نخست آن به زاهدان و فاز دوم آن به مشهد و پس از آن به آسیای میانه متصل خواهد شد و در حال حاضر کارگران در دوشیفت در این پروژه مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار