اراک؛

فعالیت بیش از 4 هزار سرویس مدرسه در استان مرکزی

با آغاز ماه مهر بیش از 4 هزار سرویس مدرسه در استان مرکزی انتقال دانش آموزان را به محیط های آموزشی بر عهده دارند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ؛ سال تحصیلی جدید هم آغاز شد و دانش آموزان پرتلاش با انرژی فراوان وارد مدرسه ها شدند در این میان تعدادی از دانش آموزان بدلیل نزدیکی منزلشان شادی های راه مدرسه را بصورت پیاده طی می کنند و تعدادی باید از سرویس های مدارس استفاده کنند.
یکی از فصول مهم خدمات مدارس در سال تحصیلی ، در حوزه ایاب و ذهاب دانش آموزی است که توجه اصولی در برنامه ریزی و نظارت آن از مطالبات جدی جامعه و خانواده هاست.
سرویس دهی مطلوب در حوزه ایاب و ذهاب دانش آموزی نیازمند برنامه هدفمند و هماهنگی بخش های متولی بر مبنای دستورالعمل های موجود و بهره گیری حداکثری از ظرفیت های بین بخشی است.
خانم حسینی یکی از والدین دانش آموزان در مراسم آغاز سال تحصیلی گفت: بدلیل دور بودن منزلمان به مدرسه دخترم باید از سرویس استفاده کند که این امر از طریق مدرسه دخترم پیگیری شده است و یک سرویس مورد اعتماد پیدا کرده ایم.
پدر یکی دیگر از دانش اموزان نیز می گوید: باید پلیس راهنمایی و رانندگی بر تردد این سرویس ها و رعایت کردن قوانین و مقررات توسط رانندگان این سرویس ها نظارت داشته باشند.
آقای محمودی یکی دیگر از والدین دانش اموزان نیز از سوار شدن تعداد بیشتر از حد مجاز دانش اموزان در سرویس مدرسه ناراضی بود و درخواست نظارت بیشتر دستگاههای مربوطه را داشت.
تمامی خودروهای حمل و نقل دانش آموزان در استان مرکزی به آرم یک شکل تجهیز شده اند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان مرکزی ضمن تبریک بهار تعلیم و تربیت به دانش آموزان و تلاشگران این عرصه گفت: مسئولان و دستگاه های فعال در حوزه سرویس مدارس برای رفع دغدغه اولیای دانش آموزان و آسودگی خاطر آنان اقداماتی شامل بهره گیری از شرکت ها و پیمانکاران حمل و نقل را در برخی از مدارس شهر اراک و ساوه انجام داده اند.
براتی زاده افزود: این شرکت ها پس از انجام مراحل قانونی به مدارس معرفی می شوند و مدیران مدارس نیز با توجه به دستورالعمل ها برای انعقاد قرار داد با آن ها اقدام می کنند.
وی گفت: موسسات، شرکت ها و گروه های پیمانکاری خودروهای حمل و نقل دانش آموزی، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان، با دریافت پروانه از شهرداری ها یا بخشداری ها در این خصوص فعالیت می کنند.
وی افزود : تمامی خودروهای حمل و نقل دانش آموزان امسال بمنظور نظم بخشی بیشتر، هماهنگی، یکسان سازی و جلوگیری از تخلفات احتمالی این خودرو ها در استان مرکزی به آرم یک شکل تجهیز شده اند.
براتی زاده گفت: 4299 خودروی سبک و سنگین شامل تاکسی سواری، ون و مینی بوس سال گذشته به عنوان سرویس مدارس در استان مرکزی فعالیت داشتند و 31 هزار و 500 دانش آموز توسط این خودرو ها جا به جا شدند و پیش بینی می شود در سال تحصیلی جدید این رقم به 32 هزار دانش آموز افزایش یابد.
وی افزود : بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان مرکزی و آیین نامه جدید ابلاغی پلیس راهور ناجا در خصوص حمل و نقل، مقرر شد کمیته ای با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول در استان تشکیل و نسبت به استفاده تاکسی ها در سرویس مدارس تشکیل شود و تصمیم گیری لازم در این خصوص انجام پذیرد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان مرکزی گفت : برای جلوگیری از سوار کردن بیش از ظرفیت سرویس مدارس در تمامی دستورالعمل های بر رعایت تعداد سرنشینان در سرویس مدارس بر اساس کارت خودرو تاکید شده و نیاز است در این خصوص همکاری نزدیکی بین پلیس راهور ناجا، مدیران مدارس، سازمان تاکسی رانی، پیمانکاران و سایر دستگاه های متولی وجود داشته باشد.
وی، تعیین نرخ خدمات حمل و نقل دانش آموزان را بر اساس ظرفیت مندرج در کارت شناسایی خودرو و با کسر راننده یا مراقبان دانش آموزان عنوان کرد و افزود: نرخ سرویس مدارس هرساله در آخر فروردین ماه توسط کارگروه موضوع ماده 18 پیشنهاد و پس از تصویب شورای شهر برای اجرا از اول سال تحصیلی به آموزش و پرورش ابلاغ می شود.
رئیس سازمان تاکسی رانی شهرداری اراک در این خصوص گفت: 549 دستگاه تاکسی در سال گذشته وظیفه جابه جایی دانش آموزان کلانشهر اراک را برعهده داشتند و امسال نیز تا کنون 200 دستگاه تاکسی برای خدمت رسانی به دانش آموزان به آموزش و پرورش معرفی شده اند.
نقی پور افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده سرویس مدارس امسال به شرکت ها و پیمانکاران بخش خصوصی سپرده و وظیفه تایید صلاحیت رانندگان این سرویس ها به سازمان تاکسی رانی واگذار شده است.
وی پیش بینی کرد: 700 تا 800 دستگاه تاکسی و وسیله نقلیه بخش خصوصی امسال نامزد و پیگیر مجوز فعالیت در حوزه سرویس مدارس در اراک هستند و برای تایید صلاحیت به این سازمان حضور می یابند.
رئیس سازمان تاکسی رانی شهرداری اراک افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در شورای ترافیک استان مرکزی راهنمایی و رانندگی وظیفه رسیدگی به تخلفات رانندگی، سازمان تاکسی رانی ، تایید صلاحیت و تامین خودرو و وظیفه نظارت بر اعمال سرویس مدارس با انجمن اولیا و مربیان است.
علی نقی پور گفت: به منظور نظم بخشی هرچه بیشتر و جلوگیری از سوارکردن اضافه سرنشین در سرویس های مدارس فرم واحدی در سرویس ها قرار داده شده که نام راننده و سرنشینان خودرو در آن درج شده است و در صورت ارتکاب هرگونه تخلف برخورد قانونی صورت می گیرد.
علی نقی پور افزود: نرخ کرایه های سرویس مدارس در این شهرستان امسال 12 تا 15 درصد افزوده شده است.
 وی ادامه داد: تاکسی رانی شهرداری اراک برای ساماندهی تاکسی ها و جلوگیری از کاهش تاکسی در ساعت های پیک مسافر تنها به 10 تا 15 درصد از خودروهای هر خط مجوز حضور در سرویس مدارس داده است.
 مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اراک نیز گفت: 167 دستگاه مینی بوس، 549 دستگاه تاکسی، 382 دستگاه خودرو آژانس، 23 دستگاه اتوبوس و 144 دستگاه خودرو ون سال گذشته در زمینه سرویس دهی ایاب و ذهاب دانش آموزان در مدارس این شهرستان فعالیت داشتند.
محمدی افزود: نشست های هماهنگی در این خصوص برای خدمات رسانی هر چه بهتر با سازمان تاکسی رانی و مینی بوس رانی شهرستان اراک برگزار شده است.
وی گفت : برای نظارت هرچه بیشتر سرویس مدارس، صدور دفترچه نظارت رانندگان سرویس ها در دستور کار آموزش و پرورش است تا پیگیری و ثبت تخلف احتمالی به صورت ضابطه مند دنبال شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: نظارت بر سرنشین های سرویس مدارس به صورت ویژه و مستمر در دستور کار این پلیس قرار دارد.
سرهنگ امیدی افزود: تعیین صلاحیت رانندگان سرویس مدارس بر عهده آموزش و پرورش است اما، پلیس راهنمایی و رانندگی بحث تخلف احتمالی این سرویس ها را پیگیری می کند.
وی گفت : رانندگان سرویس های مدارس موظف هستند بر اساس ظرفیت تعیین شده در کارت خودور سرنشین داشته باشند و اگر اضافه بر آن سوار کنند با آنان برخورد می شود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود : داشتن مجوز سرویس مدارس و برچسب برای این خودروها امری ضروری است.
سرهنگ امیدی گفت : کارت خودروی رانندگان سرویس هایی که دارای سه بار تخلف حادثه ساز باشند ، ضبط می شود و اجازه فعالیت به آنها داده نمی شود.
انتهای پیام / ف


برچسب ها: اراک ، سرویس ، مدارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.