شهرکرد؛

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

قصه تلخ ویلاسازی گریبان گیر حاشیه رودخانه زاینده رود، زمین های کشاورزی و باغات شهرستان سامان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حاشیه رودخانه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری، با موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری، گردشگری و تفریحی و برخورداری از مناظر زیبا و سرسبز، شرایط اقلیمی مساعد و هوای پاک، و به دلیل وجود پل تاریخی زمانخان و دسترسی نزدیک به شهرکرد مركز استان و همچنین شهرهای استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود 

اما متأسفانه چند سالی است که «قصه تلخ ویلاسازی» گریبان گیر زمین های کشاورزی و باغات این منطقه ـ که با تولید بهترین و مرغوب ترین محصولات باغی استان و کشور، دارای نقش اساسی در تولید ملی است ـ شده و متأسفانه به طور فزاینده ای رو به گسترش می باشد.

مسئولین تا کنون چه اقداماتی برای جلوگیری از این ساخت و سازها انجام داده اند؟

یکی از اهالی شهرستان سامان می گوید: زمین های این منطقه از بهترین موقعیت ها و شرایط برای باغداری و کشاورزی برخوردارند که از مسئولان خواهشمندیم با افراد سودجو که به منظور ویلا سازی اقدام به تغییر کاربری و از بین بردن این اراضی می کنند برخورد نمایند.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

فرماندار سامان گفت: طی چند سال اخیر در راستای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه زاینده رود و زمین های کشاورزی از طریق کمیسیون ماده 99 قانون شهرداری ها و کمیسیون ماده یک تبصره یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، اجازه ساخت و ساز غیر مجاز به افراد سودجو داده نشده است.

سعید صالحی افزود: اخیراً بر اساس پیگیری کارگروه کمیسیون اراضی شهرستان، 40 مورد ساخت غیر مجاز ویلا و خانه کارگری در طرح فدک سامان هم شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی و همکاری مأمورین انتظامی تخریب شد.

وی تأکید کرد: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته و دستور استاندار، تحت هیچ شرایطی اجازه ساخت و ساز غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه زاینده رود و زمین های کشاورزی اطراف داده نخواهد شد.

صالحی یادآور شد: همه این ساخت و سازها توسط مردم سامان صورت نمی گیرد و افراد غیر بومی، دلالان و واسطه گرها نیز اقدام به ساخت و ساز و خرید و فروش غیر مجاز ویلا در حریم رودخانه و زمین های کشاورزی این شهرستان می کنند.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری گفت: اگر دخل و تصرفی در حریم یا بستر رودخانه اتفاق بیفتد، این دخل و تصرف توسط گروه های گشت و بازرسی شناسایی و بعد از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی، حکم لازم جهت تخریب از سوی مراجع قضایی صادر می شود.

اکبر رمضانی افزود: یکی دیگر از راه های شناسایی دخل و تصرفات صورت گرفته استفاده از تصاویر ماهواره ای است که با استفاده از این تصاویر میزان و مختصات تصرفات نیز مشخص می گردد.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

علی خسروی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان هم گفت: یک اکیپ گشت سیار در منطقه جهت پیشگیری از تغییر غیر مجاز کاربری اراضی زراعی و باغی فعال شده است که روزانه سرکشی های لازم را انجام می دهد.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

اما به این نکته هم باید توجه کرد که اگر چه طبق اعلام نظر کارشناسان حفاظت محیط زیست، در حال حاضر آب رودخانه زاینده رود فاقد هر گونه آلودگی است اما گسترش ویلاسازی می تواند تهدیدی برای سلامت این آب هم باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری، از تشکیل ماهانه جلسات شورای حفاظت کیفی زاینده رود به ریاست استاندار در راستای انجام وظایف نظارتی و جلوگیری از آلودگی منابع آب منجمله رودخانه های زاینده رود و کارون در استان خبر داد و گفت: مصوبات این شورا برای کلیه دستگاه های اجرایی لازم الاجرا و تخریب شیلات غیر مجاز از جمله این مصوبات است.

شهرام احمدی افزود: هم اکنون 7 محل برای نمونه برداری مداوم آب زاینده رود از شروع رودخانه در شهرستان کوهرنگ، تونل دوم کوهرنگ، پل سودجان، پل زمان خان، پل آزادگان، پل قراقوش و خروجی زاینده رود از چهارمحال و بختیاری مشخص شده است.

وی اضافه کرد: این نمونه برداری ها به آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان انتقال داده می شود و 27 پارامتر فیزیکی و شیمیایی آن بررسی می شود.

به گفته احمدی؛ هم اکنون آب رودخانه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری از وضعیت کیفی مطلوبی برخوردار است.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

بنابراین می توانیم به جای ویلا سازی در چنین مناطق خوش آب و هوا و برخوردار از زمینه های مساعد کشاورزی و باغبانی، از راهکارهای اقتصادی مجاز با رعایت مقررات، برای توسعه و افزایش محصولات کشاورزی و باغی و دیگر زمینه های تولیدی با هدف کمک به رونق اقتصادی و درآمدزایی مردم منطقه استفاده کنیم.

قصه تلخ ویلاسازی در حاشیه زاینده رود

سامان از شهرستان های 9 گانه چهارمحال و بختیاری با بیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن (شهر سامان) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران حدود ۲۰۰ کیلومتر به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار