اگر به فشارخون بالا اهمیت ندهید چه اتفاقی می افتد؟/بیماران کلیوی موز و انجیر بخورند

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف میوه و سبزیجات تازه می تواند تأثیر بسزایی در کنترل فشارخون بیماران کلیوی داشته باشد.

پیام فرحبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: فشارخون بالا پس از دیابت، دومین علت بروز نارسایی مزمن کلیوی بوده، زیرا کلیه ها و سیستم گردش خون کاملا به یکدیگر وابسته هستند.

وی در خصوص رابطه علت و معلولی فشار خون و بیماری کلیوی، ادامه داد: این عارضه در دراز مدت به عروق کلیه و سلول های گلومرول آسیب رسانده و در روند تدریجی بدون هیچ علامتی موجب نارسایی مزمن کلیه شده بنابراین این دو ارتباط مستقیم و تنگاتنگی داشته و از یکدیگر تأثیر می پذیرند. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص ارتباط مصرف بیش از حد نمک با فشار خون، تصریح کرد: میزان سدیم دریافتی در غذاهای حاوی نمک زیاد از جمله خیار شور، زیتون شور، چیبس و پفک می تواند فشارخون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد که توصیه می شود افراد از مصرف بیش از حد نمک طعام و غذاهایی حاوی سدیم زیاد در رژیم غذایی خودداری کنند.

وی درباره تأثیر میوه و سبزیجات تازه بر کاهش فشار خون در مبتلایان به بیماری های کلیوی، افزود: این گروه از مواد غذایی بدلیل اینکه سرشار از منیزیم  و نیز  پتاسیم بوده، در نتیجه به میزان قابل توجهی به کاهش و در نهایت کنترل فشار خون بالا کمک می کند.

فرحبخش با بیان اینکه مصرف بعضی از میوه ها و سبزیجات تأثیر چشمگیری در کاهش فشارخون در بیماران کلیوی دارد، عنوان کرد: مصرف میوه های چون انجیر، موز، طالبی، خربزه به دلیل اینکه حاوی پتاسیم زیاد هستند و سبزیجات با برگ های تیره و سرشار از منیزیم به بیماران کلیوی توصیه می شود. 

وی درباره میزان مصرف میوه و سبزیجات در طول روز گفت: مصرف 3 تا 4 عدد میوه متوسط و همچنین 3 تا 5 واحد از سبزیجات تازه (هرواحد معادل 1 لیوان سبزی خام و نیم لیوان به صورت پخته) می تواند تا حد زیادی فشارخون مبتلایان به بیماری کلیوی را کاهش و در نهایت کنترل کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: خوشبختانه شواهد حاکی از این است که مصرف میوه و سبزیجات تازه در هر دو مرحله پیشگیری و درمان فشارخون در بیماران کلیوی مؤثر بوده و در کاهش میزان مصرف دارو، نقش مؤثری را داشته است. 

وی هشدار داد: تمامی بزرگسالان به ویژه افراد با سابقه خانوادگی فشارخون بالا باید با هدف پیشگیری از نارسایی کلیوی، احتمال خطر ابتلا به این عارضه را با پیروی از رژیم غذایی سالم کاهش دهند.

فرحبخش یادآور شد: اصلاح الگوی مصرف، کم کردن سدیم و اضافه کردن مواد غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم می تواند راهکار مناسبی برای رفع این معضل بوده و تأثیر بسزایی در کاهش عوارض ناشی از بیماری های کلیوی داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.