علی‌اکبری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فیلمسازان از ثبت و ضبط وقایع کشورهای همسایه بازمانده اند

متاسفانه در زمینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس رشد قابل توجهی نداشته‌ایم و همچنان تعداد فیلمسازان این عرصه انگشت‌شمار هستند.

2//رشد چشمگیری در ساخت فیلم مقاومت نداشته‌ایم/ هنرمندان ما کجا هستند؟
محسن علی‌اکبری در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با انتقاد از کم‌‌توجهی نسبت به ساخت فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس تصریح کرد:‌ متاسفانه در زمینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس رشد و پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم و همچنان تعداد فیلمسازان این عرصه انگشت‌شمار هستند. 

وی ادامه داد: با این حال تعداد اندکی فیلمساز داریم که به این سمت و سو گرایش داشته باشند. به‌طور مثال فیلم «ایستاده در غبار» ساخته مهدویان که به‌ عنوان یک اثر شاخص و با تکنیک‌های روز دنیا ساخته شده، این نوید را می‌دهد که جوانان سینمای ما تمایل دارند به این عرصه ورود پیدا کنند.
 
علی‌اکبری همچنین اظهار داشت: باید در راه ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت، دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوط به فرهنگ و هنر امکانات و تسهیلات بیشتری را اختصاص بدهند که تولید چنین آثاری تکرار شود و به یک یا چند اثر انگشت‌شمار محدود نشود.  
 
این تهیه‌کننده سینما بیان کرد: در کشور ما فقط از طریق بخش فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی-هنری اوج، بنیاد روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس فیلم در حوزه دفاع مقدس و مقاومت ساخته می‌شود و این اتفاق بدی است. با این شرایط آدم متاسف می‌شود وقتی می‌بیند علیرغم تاکیدات و سفارشات مقام معظم رهبری، بسیار کم به این موضوع توجه می‌شود و فیلمسازان بسیار کم به این فضاها ورود می‌کنند. از طرفی بیش از حد انتظار هم نمی‌توان از این دو نهاد توقع داشت و باید حمایت از این اتفاق در نهادها و دستگاه‌های دیگر فرهنگی انجام شود.  
 
علی‌اکبری با اشاره به جوانان مشتاق عرصه دفاع مقدس گفت: همه ما به‌ خوبی می‌دانند که شرایط کشورهای همسایه در مقابله با هجمه‌ها، از فعالیت‌های گروه‌های تکفیری داعش تا عربستان سعودی چگونه است. بحث مقاومت به طور ملموس در کشورهای همسایه وجود دارد و در این میان جای هنرمندان ما در به تصویر کشیدن و انعکاس این اتفاقات کجاست؟ فیلمسازان ما کجا هستند که از ثبت و ضبط این وقایع بازمانده اند؟ 
 
وی با ابراز تاسف از ساخته نشدن آثار سینمایی مقاومت بیان کرد: دلیل این اتفاق، عدم تصمیم‌گیری درست مسئولان بوده است که نتوانسته‌اند جوانان را به این سمت و سو جذب کنند و اغلب فیلمسازان جوان ما درگیر ساخت فیلم با موضوعات تکراری هستند که مربوط به جزء کوچکی از جامعه 80 میلیونی ایران می‌شود. فیلمسازان ما بارها از خودشان لیاقت و استعداد نشان داده‌اند و باید استعدادهای آن‌ها را در راه درست به‌کار گرفت.

وی عنوان کرد:‌ مقاومت به لطف و کمک خداوند پایدار می‌ماند، اما باید روال ساخت فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس ادامه داشته باشد. باید کسانی که تشنه فیلمسازی و فعالیت در این بخش هستند را تشویق به ساخت آثار کنیم و این نیروهای مستعد مدیریت شوند تا در حوزه دفاع مقدس دیروز و مدافعان حرم امروز فیلم بسازند.

علی اکبری با اشاره به دلایل برخی از فیلمسازان مبنی بر خطرات ساخت فیلم دفاع مقدسی گفت:‌ قطعا بحث مورد نظر عده‌ای که دلیل نساختن اینگونه آثار را ناقص بودن تجهیزات شهرک دفاع مقدس و پرخطر بودن تولید با این امکانات می‌دانند اما دلایل دیگری دارند. همین الان در سوریه و کشورهای دیگر منطقه رشادت‌های جوانان را شاهدیم و این عرصه بسیار مناسب ساخت فیلم برای این حوزه است. واقعیت این است که اگر مسئولان سینمایی و فیلمسازان دلشان بخواهد در این زمینه فیلم بسازند، می‌توانند. من منکر نیاز شهرک سینمایی به تجهیز و نوسازی و ... نیستم. اما فیلمسازانی که این را بهانه می‌کنند خودشان هم می‌دانند که دلیل اصلی ساخته نشدن چنین فیلم‌هایی، کمبود تجهیزات و امکانات نیست.  
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار