اردوغان: نمی‌توان دولت عربستان را به دست‌ داشتن در حادثه یازده سپتامبر متهم کرد

اردوغان تصریح کرد اگر در سوریه منطقه امن ایجاد شود ما طرحی برای ساخت ده هزار واحد مسکونی در آن منطقه با مشارکت عربستان داریم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نوشته روزنامه ترکیه چاپ استانبول، "رجب طیب اردوغان"، رئیس ‌جمهور ترکیه بار دیگر با طرح درخواست ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع در سوریه تصریح کرد اگر در سوریه منطقه امنی به وسعت 4500 کیلومتر ایجاد شود ما طرحی برای ساخت ده هزار واحد مسکونی در آن منطقه با مشارکت عربستان داریم. 

رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، در گفتگو با خبرنگاران رسانه های ترکیه که وی را در این سفر همراهی کردند، گفت: در تماس با مقامات آمریکا به آنها اعلام کرده ایم اگر آمریکا در پی اجرای عملیات آزادی الرقه با مشارکت با نیروهای کرد موسوم به یگان های مدافع خلق (ی پ گ) باشد،‌ ترکیه در این عملیات مشارکت نمی کند. 

اردوغان گفت: موضع آمریکایی ها در این خصوص هنوز واضح نیست به این علت نمی توانیم در این باره چیزی را به صورت قطعی اعلام کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکایی ها خواستار حضور نیروهای «پ ی د» باشند، آیا ترکیه حاضر به پشتیبانی هوایی از عملیات آنان خواهد بود؟ گفت: بدون رایزنی با سازمان های ذیربط در ترکیه اعلام مطلبی را در این خصوص صحیح نمی دانم. 

اردوغان درباره هدف عملیات سپر فرات در شمال سوریه گفت : فاصله اعزاز تا فرات 90 الی 95 کیلومتر و فاصله الراعی تا مناطق جنوب الباب حدود 40 الی 45 کیلومتر است. مایلیم منطقه امنی به وسعت 4500 کیلومتر در این مناطق ایجاد کنیم. 

رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر آنجا منطقه امن ایجاد و به ما کمک مالی شود، خانه سازی را در آنجا آغاز می کنیم. ما طرحی برای ساخت ده هزار واحد مسکونی در آن منطقه با مشارکت عربستان داریم. بخشی از این خانه ها نیز در خاک ترکیه احداث خواهد شد. هدف ما آنست که آوارگان را از زندگی در چادرها نجات دهیم. 

اردوغان گفت: آمریکا از ابتدا درباره منطقه امن به ما پاسخ مثبت داد. پوتین نیز در دیدار با من به این موضوع «نه» نگفت. اما مهم آنست که 65 کشور  عضو ائتلاف از این اقدام حمایت کنند و کمک مالی در اختیار ما قرار دهند. ما می توانیم این خانه ها را سریعا احداث کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه قدرت های دیگر نیز  سرانجام به این نتیجه می رسند که  هیچ گزینه ای غیر از اعلام منطقه امن در سوریه وجود ندارد،‌ گفت: برای اعلام منطقه امن به اعلام منطقه پرواز ممنوع نیاز داریم. 

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط عربستان و حملات 11 سپتامبر و طرح اخیر کنگره آمریکا که باراک اوباما آن را وتو کرد،‌ گفت: به اتکای اینکه چند تبعه سعودی مرتکب حمله تروریستی شده اند نمی توان دولت عربستان سعودی را متهم کرد که در این ماجرا دست داشته است. 

وی افزود: فتح الله گولن نیز در آمریکا به سر می برد و اقدام تروریستی که وی در ترکیه مرتکب شده است، کاملا آشکار است. آیا ما باید آمریکا را بخاطر این موضوع مجازات کنیم؟ 

رئیس جمهور ترکیه گفت: این موضوع را به بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا نیز خاطر نشان کردم که اگر آمریکا به این رفتار ادامه دهد،‌ پیش از همه من به عنوان رئیس جمهور ترکیه با آن مخالفت خواهم کرد. 

اردوغان گفت: ما باید دربرابر چنین مسائلی همبستگی با یکدیگر را حفظ کنیم زیرا در غیر این صورت قدرت های حاکم بر جهان هر تصمیمی را که می خواهند برای مجازات کشورهای دیگر اتخاذ خواهند کرد. 

اردوغان درباره مقاومت آمریکا در مقابل درخواست استرداد فتح الله گولن گفت: ما هر اقدامی را که لازم باشد در این باره انجام می دهیم. من موضوع را برای باراک اوباما و جو بایدن تشریح کردم. ما 85 جعبه حاوی پرونده های مرتبط با وقایع 17 و 25 دسامبر 2013 میلادی را به آمریکا فرستادیم. اسناد و مدارک مرتبط با وقایع کودتای 15 ژوییه و پس از آن نیز به آمریکا ارسال شده است و پرونده های بیشتری نیز ارسال خواهد شد. 

وی درباره احتمال خروج فتح الله گولن از آمریکا و عزیمت وی به یک کشور دیگر نیز تاکید کرد، اگر چنین چیزی روی دهد، این بار از آن کشور خواستار استرداد گولن خواهیم شد اما مهم ترین موضوع آنست که مردم ترکیه اینها را شناخته اند و گذشت زمان به نفع آنان نیست بلکه علیه آنان است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۵
دوستی سگ و گربه...!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۵
وقتی شما آل سعود و رژیم صهیونیستی را طراح حملات یازده سپتامر نمی دانید . چطوری گولن را طراح کودتا در ترکیه می دانید آن هم به واسطه چند ارتشی ترکیه ای ( نتیجه اینکه یا نادان و نفهم هستی یا خودت را به نفهمی و نادانی زدی . به احتمال قوی گزینه دوم درست است)
آخرین اخبار