با تصویب اعضای شورا؛

سهام «شهروند» و «شهر آفتاب» به بانک شهر واگذار شد+ واکنش شهردار تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران موافقت کردند که مدیریت بهره برداری نمایشگاه شهر آفتاب و بخشی از سهام فروشگاه های شهروند به بانک شهر واگذار شود.

سهام شهروند و شهر آفتاب به بانک شهر واگذار شد
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران در دویست و نود و دومین جلسه شورا بررسی لایحه "اصلاح جز یک و شش بند (الف) و بند (ج) تبصره 27 مصوبه بودجه سال 95 شهرداری تهران در حالی دستور کار قرار گرفت که شهردار تهران نیز در جلسه حضور یافت.

به موجب این اصلاحیه مقرر شد که بخشی از سهام فروشگاه‌های شهروند به میزان 40 درصد شهرداری تهران و 60 درصد بانک شهر، مدیریت بهره‌برداری از نمایشگاه شهر آفتاب به بانک شهر بابت بدهی‌های شهرداری به این بانک در قالب تهاتر واگذار شود و نیز شهرداری مجاز خواهد بود علاوه بر دو میلیارد یورو فاینانس‌هایی که به تصویب هیات دولت رسیده است بابت توسعه و احداث خط 3، 6 و 7 با رعایت صرفه و صلاح شهرداری و رعایت آیین نامه معاملاتی شهرداری تهران از ظرفیت بخش خصوصی یا BOT استفاده کند.

در جریان بررسی این اصلاحیه موافقان و مخالفان سخنان خود را ابراز داشتند.

اسماعیل دوستی گفت: معتقدم امروز یکی از روزهای تاریخی شورای چهارم است و باید این فرصت را مغتنم شماریم.

وی ادامه داد: امروزه اگر شهرداری تهران تدابیری اتخاذ کند که طی آن بتواند بدهی‌های خود به بانک ها و موسسات مالی را تسویه کند باید مورد تقدیر قرار گیرد. از این رو شهرداری باید از ظرفیت‌های فاینانس های داخلی و خارجی استفاده کند و بتواند به صورت BOT کارها پیش ببرد.

نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل افزود: در مورد بانک شهر نیز باید بگویم که پتانسیلی که امروزه از بانک شهر در اختیار داریم بی‌نظیر است.

دوستی تصریح کرد: طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها موظف شده‌اند که به هر نحوی طلب‌های خود را وصول کنند و اینکه امروز شهرداری شرایطی را به وجود آورده تا بدهی‌های خود به بانک شهر را بپردازد تا سود سال‌های آینده گریبان‌گیر شهرداری نشود باید مورد تقدیر قرار گیرد.

دوستی افزود: ورود بانک شهر به نمایشگاه شهر آفتاب موجب رونق این نمایشگاه خواهد شد.در مورد شهروند نیز باید بگویم در حال حاضر امکاناتی که در شهروند قرار داده ایم بسیار بیشتر از در آمد سالیانه آن می باشد لذا واگذاری آن به بانک شهر می تواند در افزایش درآمد ها و در عین حال کاهش هزینه های شهرداری مفید به فایده باشد.

غلامرضا انصاری نیز گفت : من معقتدم ما به هر میزانی که می توانیم از BOT و فاینانس استفاده کنیم باید نهایت استفاده را از آن ببریم . از اینرو با این بخش از اصلاحیه موافقم اما در واگذاری شهر آفتاب به بانک شهر بحث هست.

وی ادامه داد: اگر قرار به واگذاری شهر آفتاب است باید بعد از تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی باشد تا حداقل روی کاغذ زیان‌ده جلوه نکند.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز گفت: به اعتقاد من در این امر می بایست ابتدا شهرداری دلایل خود را شفاف و صریح بگوید تا حجت تمام شود.

وی با بیان اینکه مخالف واگذاری شهر آفتاب و شهروند است، گفت: اگر شهرداری تهران با جسارت تمام بگوید که اگر این واگذاری ها صورت نگیرد چه ضررهایی به شهر می رسد آن موقع ما برای موافقتمان در برابر دیده‌بان‌های شهری و شهروندان توجیه داریم.

محمد مهدی تندگویان نیز در ادامه این جلسه گفت: من از اولین کسانی بودم که موافق واگذاری شهروند بودم و امروز شهرداری به حرف من رسید. من معتقدم که برج میلاد را هم باید واگذار کنیم اما با لحاظ این شرط که درآمد های پایدار شهری برای شهر ایجاد کنیم.

وی در مورد نمایشگاه شهر آفتاب افزود: ببینید در حال حاضر فضای قابل بهره‌برداری سرپوشیده نمایشگاه بین‌المللی خیابان سئول در حدود 120 هزار متر مربع است در حالی که این میزان در نمایشگاه شهر آفتاب 15 هزار متر مربع است.

نایب رییس کمیسیون شهر سازی و معماری گفت: با توجه به این فضا نمی توان این نمایشگاه را با نمایشگاه بین المللی مقایسه کرد اما نمایشگاه شهر آفتاب آینده درخشانی دارد و من معتقدم باید هر چه سریعتر به بخش خصوصی واگذار شود چرا که تا به امروز این نمایشگاه هزینه ساز بوده و با واگذاری به بخش خصوصی می تواند درآمد زا باشد.

محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل نیز گفت: من در مورد ورود بخش خصوصی برای توسعه مترو مخالفتی ندارم اما اگر قرار است بانک شهر برای پشتیبانی پیمانکار ورود کند باید مناقصه عمومی برگزار شود.

وی ادامه داد: در مورد شهروند باید بگویم که در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران ما گسترش IT مد نظر قرار دادیم که یکی از مصادیق آن خرید الکترونیک بود و فروشگاه های شهروند هم به عنوان پایلوت قرار دادیم. از اینرو واگذاری شهروند نیاز به دو سوم رای اعضا می باشد چرا که تغییر در برنامه است.

در ادامه جلسه اقبال شاکری به عنوان پیشنهاد گفت: در حال حاضر توسعه خطوط 3،6و 7 از طریق BOT امکان‌پذیر نیست و من پیشنهاد می کنم استفاده از ظرفیت مالی بخش خصوصی از جمله موسسات مالی و بانک شهر مد نظر قرار گیرد.

رییس کمیته عمران در ادامه افزود: ما باید مطمئن شویم که تغییر کاربری در نمایشگاه شهر آفتاب صورت نمی گیرد از اینرو باید تضمین داده شود.

پرویز سروری نیز گفت: یکی از مشکلات آینده شهرداری ها موضوع نگهداشت است که در آینده هزینه های گزافی برای شهرداری ها به بار می آورد از اینرو این واگذاری ها می تواند از ضرر های آینده جلوگیری کند.

وی افزود: در مترو نیز باید گفت شهرداری به جای آنکه عافیت‌طلبی کند و منتظر کمک های دولت باشد با شجاعت با همکاری بانک شهر وارد کارزار شده و امروزه می بینیم که ما 100 کیلومتر مترو در آستانه بهره برداری داریم لذا باید بانک شهر را به این دلیل تشویق هم بکنیم.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا گفت: با تصویب این واگذاری ها امسال سال بزرگ افتتاح پروژه های خدمات حمل و نقلی خواهد بود.

مهدی چمران ریاست شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: با هماهنگی هایی که خود وزیر صنعت، معدن و تجارت قول آن را داده اند موانع برای ورود بخش خصوصی به شهر آفتاب برداشته شده است و به زودی ظرفیت نمایشگاهی شهر آفتاب به حد مطلوب می رسد.

در نهایت این اصلاحیه با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید. همچنین در این جلسه طبق تبصره ای مقرر شد در بودجه شهرداری تهران میزان پرداخت بدهی های بانک ها از 2 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان و نیز میزان پرداخت بدهی ها به اشخاص حقیق از 6 هزار میلیارد تومان به 7 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

دلایل قالیباف در خصوص واگذاری شهروند و شهر آفتاب



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۵
در سیاستهای اقتصاد مقاومتی حفظ و تقویت بیت المال مورد تاکید است

بانکها اموا ل بیت المال را نزد خودشان جمع آوری میکنند
آخرین اخبار