یدیعوت آحارونوت مدعی شد:

پرونده «ران آراد» و امیدها برای آزادی‌ دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی +عکس

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای، «ران آراد» و ارائه هر نوع اطلاعاتی از وی را برگه‌ای می‌دانند که از طریق آن امیدواری‌ها برای آزادسازی 4 دیپلمات‌ ایرانی زنده نگه داشته شده است.

پرونده «ران آراد» و امیدها برای آزادی‌ دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی +عکس
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - در حالی که گزارش‌های مطبوعاتی از آغاز مذاکرات غیرمستقیم بین تل‌آویو از یک طرف و حزب‌الله لبنان و ایران از طرف دیگر سرویس‌های اطلاعاتی غربی حکایت دارند، رژیم صهیونیستی از طریق یکی از رسانه های وابسته به خود یعنی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت مدعی شد که بخش سانسور نظامی اسرائیل اجازه انتشار جزییات این اطلاعات از سرنوشت ران آراد خلبان مفقود صهیونیستی را داده است.
 
رونین پرگمان خبرنگار مسائل امنیتی این روزنامه مدعی شد که سانسور نظامی اجازه انتشار برخی تماس‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان با میانجیگری غربی‌ها را داده است، تماس‌هایی که در سال گذشته میلادی صورت گرفته و ایرانی ها نیز بخشی از این رایزنی‌ها بودند، یکی از محورهای مذاکرات در زمینه تلاش برای دستیابی به جنازه ران آراد خلبان اسرائیلی است که 30 سال پیش در جریان سقوط جنگنده متجاوز خود در لبنان مفقود شد.
 
محافل امنیتی و اطلاعاتی این خلبان مفقود را برگی مهم بین اسرائیل و حزب‌الله و همچنین ایران در چارچوب تبادل اسرا بین دو طرف می‌دانند، نمایندگان حزب‌الله لبنان در آن زمان اعلام کردند که تلاش‌های آنها برای رسیدن به سرنخ‌هایی از جنازه این خلبان صهیونیستی دست کم در آن زمان به نتیجه مطلوب نرسیده است.
 
محافل اطلاعاتی غربی به دعوت مسئولان حزب‌الله لبنان تأکید کردند که مکانی که ران آراد در آن دفن شده ، با تغییرات گسترده‌ای مواجه بوده و تلاش‌های آنها برای پیداکردن محل دقیق قبر ناموفق بوده است. با این وجود بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای، ران آراد و ارائه هر نوع اطلاعاتی از وی را برگه ای می دانند که از طریق آن امیدواری‌ها برای آزادسازی 4 دیپلمات‌ ایرانی زنده نگه داشته شده است، به ‌ویژه اینکه اخیراً اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه دیپلمات‌های مذکور زنده هستند و سرنخ‌هایی از آنها در زندان‌های رژیم صهیونیستی به دست آمده است.
 
پرگمان در تلاش برای پرتاب تیری در تاریکی می‌افزاید که از ابعاد اطلاعاتی موضوع آراد در سال 2005 حل و فصل شد، به گونه‌ای که سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در آن زمان اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد وی بین سال‌های 1995 تا 1997 در نتیجه یک بیماری جان خود را از دست داده است.
 
پرونده «ران آراد» و امیدها برای آزادی‌ دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی +عکس

ران آراد

 
البته این موضوع گرچه مورد تأیید خاخام نظامی ارشد رژیم صهیونیستی قرار گرفت، اما با استقبال آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی همراه نشد. حتی خانواده آراد نیز هرگز اسناد موهوم ارائه شده در زمینه کشته شدن وی را تایید نکرده و ارتش نیز همچنان این خلبان صهیونیست را در زمره افراد مفقود خود قرار داده است.

این در حالی است که روزنامه هاآرتص چندسال پیش به نقل از گروه ميانجي آلماني که مذاکرات تبادل اسرا را پيگيري مي کرد، نقل کرد که حزب الله طي گزارشي اعلام کرده که خلبان مفقود صهيونيست با نام "ران آراد" که در سال 1985 هواپيمايش در آسمان لبنان سرنگون شد، مرده است. همچنین خبرگزاريها از قول رابط آلماني ميان حزب الله لبنان و اسرائيل براي تبادل اسرايشان در آن زمان مدعی شدند که  که هم چهار گروگان ايراني و هم ران آراد کشته شده اند و موضوع آنها از پرونده تبادل اسرا خارج شده است.
 
تناقض اخبار و روایت‌های موجود در زمینه سرنوشت ران آراد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی با وجود تمام تلاش‌هایش طی سه دهه گذشته نتوانسته کوچک‌ترین سرنخی از سرنوشت این خلبان صهیونیست دست بیاورد. مطالبی نیز که گاه و بیگاه در رسانه‌های صهیونیستی منتشر می‌شود ، برای نبض سنجی عناصر و طرف های مطلع از این پرونده است تا شاید آنها را به دام واکنش نشان دادن به این اخبار بیندازد، اما طرف‌های مرتبط با این پرونده قطعا به خوبی از ماهیت و اهمیت آن مطلع بود و هرگز هیچ اطلاعاتی در این زمینه را رایگان از دست نمی دهند.

روایت مفقود شدن ران آراد

روز بيست و سوم مهرماه سال 1365 ساعت 3 بعدازظهر، چندين فروند هواپيماي جنگي اف - 4 که از پايگاه هوايي داخل خاک فلسطين اشغالي برخاسته بودند، براي بمباران مواضع نيروهاي فلسطيني و لبناني در منطقه "اشرفيه" در جنوب شرقي شهر "صيدا" و همين طور اردوگاه آوارگان فلسطيني "الميه و ميه"، به حريم هوايي لبنان تجاوز کردند.
 
پرونده «ران آراد» و امیدها برای آزادی‌ دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی +عکس

با شدت گرفتن بمباران خانه‌هاي کوچک و ضعيف آوارگان، ضدهوايي‌هاي متعلق به گروه‌هاي مبارز، به مقابله با اين تهاجم هوايي که کشته و زخمي شدن زنان و کودکان را به همراه داشت، پرداختند و در آن ميان جواني فلسطيني که يک قبضه موشک ضدهوايي (از نوعي که به دنبال حرارت هواپيما مي‌رود) بر دوش خود داشت، پس از نشانه روي و شليک به موقع، موفق شد يکي از هواپيماهاي فانتوم را هدف قرار دهد.
 
پس از آنکه هواپيما مورد اصابت موشک قرار گرفت، دو سرنشين آن سراسيمه و به سرعت دکمه پرتاب صندلي را فشار دادند که با انفجاري خفيف، از داخل هواپيما به بيرون پرتاب شدند.
 
به دنبال سقوط هواپيما، خلبان و کمکش به وسيله چتر نجات، در دو منطقه جداگانه در داخل خاک لبنان فرود آمدند. به محض سقوط هواپيما و انفجار آن، تلاش نيروهاي شبه نظامي لبناني و فلسطيني که از بمباران خانه و کاشانه خويش عصباني بودند، براي ردگيري و دستگيري خلبانان آن آغاز شد.  هلي کوپترهاي جنگي رژيم صهيونيستي که مشغول گشت‌زني نزديک آنجا بودند، پس از اخذ دستور، به سرعت به محل فرود يکي از خلبان‌ها شتافتند و توانستند او را قبل از اينکه به دست نيروهاي مبارز بيفتد، سوار کرده و از مهلکه نجات دهند.
 
ران آراد 28 ساله که در يک باغ فرود آمد، بر اثر شدت ضربه وارده، آرنج دست چپش شکست و دقايقي بعد نيروهاي گروه "مقاومت مومنه" به رهبري "مصطفي ديراني" منشعب از "سازمان امل"، که در يکي از روستاهاي اطراف به نام "زغداريا " مستقر بودند، سررسيدند و زودتر از فلسطيني ها، او را به اسارت خود درآوردند. سه ساعت بعد، آراد سوار بر اتومبيلي شخصي، در حالي که چند ماشين ديگر حامل نيروهاي مسلح او را اسکورت مي کردند، از صيدا به طرف بيروت حرکت داده شد.
 
در بيروت، خلبان مجروح را مستقيما به خانه شخصي مصطفي ديراني بردند. ساعتي بعد که اضطراب و ترس آراد فروکش کرد، با پسر دو سال و نيمه ديراني به بازي و سرگرمي مشغول شد. ساعت 10 شب به دليل شدت جراحت به يکي از درمانگاه‌ها برده شد که دکتر ارتوپد در محل کار خود حضور نداشت. پس از دقايقي با پيگيري‌هاي زياد، دکتر از منزل خود به بيمارستان آمد و دست چپ خلبان اسرائيلي را گچ گرفت و مداوا کرد.
 
از همان روز به بعد، رژيم صهيونيستي - که براي حفظ روحيه نيروهاي مسلح و بخصوص خلبانانش اهميت بسياري قائل است و همواره سعي دارد تا از هر عملي که باعث تضعيف روحيه جنگي و جنايتکار آنان شود، جلوگيري کند - پيدا کردن و کسب خبر از ران آراد را بهانه بسياري از جناياتش قرار داد.
 
نحوه اسارت دیپلمات های ایرانی در لبنان

احمد متوسليان ، سيد محسن موسوي ، تقي رستگار مقدم و کاظم اخوان بر خلاف ران آراد که در جریان یک جنایت جنگی به اسارت نیروهای مقاومت در آمد، عليرغم برخورداري از مصونيت ديپلماتيک و در جریان مأموریت کاری در لبنان بر خلاف کنوانسیون های بین المللی به اسارت مزدوران رژیم صهیونیستی بر آمده و به تل آویو تحویل داده شدند. آنها در  روز 14 تير ماه سال 1361 در پست بازرسي فالانژيستها در شمال بيروت معروف به "حاجز برباره" به اسارت در آمدند که از آن تاريخ به بعد هيچ خبر موثقي از سرنوشت آنان به دست نيامده است.
 
روزنامه رای الیوم چاپ لندن اخیرا نوشت که احمد متوسلیان و سه همراه وی دیپلمات های ایرانی هستند که در سال 1982 برخلاف اظهار سمیر جعجع رهبر سابق حزب فالانژ لبنان و از سران ائتلاف 14 مارس به دست نیروهای وی کشته نشده اند بلکه به اسرائیلی ها تحویل داده شدند.
 
عملیات ربودن دیپلمات های ایرانی در نقطه ایست و بازرسی البرباره به دست نیروهای موسوم به قوات لبنان زیر نظر سمیر جعجع و با اشراف اطلاعاتی فردی به نام «عبده راجی» صورت گرفت، کسی که در حزب کتائب و قوات لبنان به «کاپیتان» معروف بود. «بیار رزق» با نام تشکیلاتی «اکرم» یکی از مسئولان دستگاه اطلاعاتی-امنیتی حزب کتائب نیز که گفته می شود بسیاری از انفجارها و آدم ربایی ها را در لبنان مدیریت می کرد در ربودن دیپلمات های ایرانی دست داشت.
 
پرونده «ران آراد» و امیدها برای آزادی‌ دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی +عکس

منابع اطلاعاتی تصریح کردند: 4 دیپلمات به گروگان گرفته شده ایرانی تحت نظارت «ایلی حبیقه» یکی از سران قوات لبنان و سمیر جعجع زندانی بودند. حزب قوات لبنان در واقع راهنمای اشغالگران اسرائیلی بود و بعد از آنکه حزب الله لبنان در سال 1986 در آزادسازی تعدادی از اسرا طی عملیات مبادله با اسرائیلی ها موفق شد، برخی خبرها حکایت از تحویل 4 دیپلمات ایرانی به همراه تعدادی از زندانیان دیگر به رژیم صهیونیستی داشت و برخی از اسرای آزاد شده از زندان های اسرائیل بعدها گفتند که دیپلمات های ایرانی را زنده در اسارت اسرائیلی ها دیده اند، اما اسرائیل در این باره سکوت کامل اختیار کرد.

به نوشته رای الیوم یک گزارش اطلاعاتی دقیق اشاره کرده است که یک زندانی یونانی بعد از آزادی از زندان های اسرائیلی به کشورش بازگشت و به سفارت ایران در آتن اطلاع داد که هر چهار دیپلمات ایرانی زنده و در زندان های اسرائیل هستند. همچنین شهید فلسطینی «احمد حبیب الله ابوهشام» رئیس جمعیت «دوستان زندانی» (کسی که به پدر معنوی اسرای دربند اسرائیلی ها شهرت یافت) در بازدید و سرکشی از زندانیان در اسارت صهیونیست ها دیپلمات های ایرانی را نیز دیده و به خبرنگاران در این باره اطلاع داده بود که احمد متوسلیان و دوستانش در زندان «عتلیت» محبوس هستند.

پرونده «ران آراد» و امیدها برای آزادی‌ دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی +عکس

بن بست صهیونیست‌ها و تلاش‌های شکست خورده

حوادث و تجربیات سالهای گذشته از جمله مذاکرات انجام شده برای تبادل اسرا و فرود هواپیمای ربوده شده مسافربری ایران در فرودگاه ایلات و همچنین ربایش مصطفی دیرانی مسئول وقت کميته امنيت جنبش امل و بازجویی های گسترده از وی نشان از آن دارد که  رژيم صهيونيستي براي يافتن ران آراد اهميت ویژه ای قائل شده و برای روشن شدن ماهیت این اتفاق حتي دست به آدم ربايي آشکار نیز زده است و همواره در برابر اذهان و افکار جهاني، جنايتکار جنگي خود را که تنها براي ريختن بمب بر سر مردم بيگناه، به لبنان تجاوز کرده بود، یک قربانی قلمداد می کند.
 
ایرانی ها و حزب الله لبنان به عنوان طرف های احتمالی حاضر در این پرونده از این اهمیت راهبردی اطلاع دقیق دارند، آنها بارها اعلام کرده‌اند که از سرنوشت این خلبان اسرائیلی اطلاعی در دست ندارند، اما اگر اطلاعاتی هم وجود داشته باشد بعید به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی بتواند با این شانتاژ تبلیغاتی و رسانه‌ای به اهداف مورد نظر خود در زمینه واکنش نشان دادن مقامات ایران یا حزب‌الله به این خبرپراکنی ها دست پیدا کند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار