با زردی دندانم چه کنم؟

چرا رنگ دندان افراد با هم فرق می‌کند و عوامل موثر بر رنگ دندان کدام است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ما دو سری تغییر رنگ دندانی داریم. برخی عوامل خارجی که روی دندان تاثیر می‌گذارند مانند مواد رنگی که فرد مصرف می‌کند همچون قهوه، چای و دخانیات که ذرات رنگی موجود در آنها به مرور زمان به تغییر رنگ دندان‌ها منجر می‌شود و برای برطرف کردن آنها (تغییر رنگ‌ها) از جرم گیری یا بروساژ استفاده می‌کنیم.

یک‌سری تغییر رنگ داریم که در آن، موادی که باعث تغییر رنگ دندان شده‌اند به بافت داخلی دندان نفوذ کرده و موجب تغییر رنگ دندان شده‌اند.

این حالت با جرم‌گیری بهبود نمی‌یابد و باید از موادی استفاده کنیم که به داخل دندان نفوذ کند و باعث سفید کردن دندان شود که ما به آن بلیچینگ می‌گوییم و مردم عامه به آن سفیدکردن می‌گویند.

عواملی که به داخل بافت دندان نفوذ می‌کنند و به تغییر رنگ دندان‌ها منجر می‌شوند، کدامند؟

برخی عوامل خارجی هستند. همچنین مصرف بعضی داروها در کودکی منجر به تغییر رنگ دندان می‌شود. از سوی دیگر، با افزایش سن نیز رنگ دندان زردتر می‌شود. البته اینها مواردی است که می‌توان با بلیچینگ برطرف کرد. در مورد داروها می‌توانیم تتراسایکلین را مثال بزنیم که این تغییر رنگ را ایجاد می‌کند.

آیا تتراسایکلین باعث پیشرفت پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

خیر.

تغییر رنگ دندان‌ها فقط به علت زیبایی است یا گاهی می‌تواند نشان‌دهنده پدیده‌ای خاص باشد؟

ما در بعضی موارد، یک دندان خاص داریم که تغییر رنگ پیدا کرده، یعنی آن دندان تحت تاثیر عواملی، عصبش از بین رفته و تغییر رنگ پیدا کرده است که این مورد باید بررسی شود. در چنین مواردی شاید نیاز به درمان ریشه وجود داشته باشد. ممکن است عفونتی نیز در ناحیه وجود داشته باشد. معمولا این حالت در دندان‌های جلویی فرد ایجاد می‌شود. شاید چند سال قبل نیز دندان تحت تاثیر ضربه قرار گرفته و فرد متوجه آن نشده باشد و به مرور زمان، عصب دندان از بین برود.

به نظر شما این باور درست است که می‌توان با دو قاشق جوش شیرین و آب‌اکسیژنه 5 درصد و چاشنی نعناع خمیری درست کرد که کار سفید‌کننده را انجام بدهد؟

در پزشکی و علم دندانپزشکی موادی که به صورت علمی تهیه شده برای این امر توصیه می‌شود. ممکن است برخی مواد به‌طور موقتی رنگ دندان را روشن کند، ولی ماندگاری آنها قابل اعتماد نیست. موادی هم هستند که از طریق سایشی که روی دندان ایجاد می‌کنند باعث سفید‌تر شدن دندان می‌شوند که استفاده از اینها خیلی توصیه نمی‌شود.

خمیر دندان‌های سفید‌کننده به چند صورت عمل می‌کنند؟

این نوع خمیر دندان‌ها به دو صورت عمل می‌کنند. برخی از آنها مواد ساینده در داخلشان دارند و به علت سایشی که ایجاد می‌کنند دندان‌ها را سفید می‌کنند که مفید نیست. چون مقداری از سطح دندان را دچار سایش می‌کند.

همچنین خمیردندان‌هایی هستند که داخل آنها ترکیبات سفید کننده دارد؛ از همان موادی که دندانپزشکان به‌کار می‌برند، ولی با غلظت پایین‌تر استفاده می‌کنند. لاک‌ها و برچسب‌هایی که برای سفید کردن دندان تهیه شده اینها هم روی سطح دندان اثر منفی ندارند و در مورد ماندگاریش تردید است. ممکن است سفید بکند، اما خیلی زود رنگ دندان به حالت قبلی‌اش برمی‌گردد.

منبع: جام جم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار