مناظره سرنوشت‌ساز کلینتون و ترامپ/ کوچکترین لغزش می‌تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی نخستین مناظره دو رقیب انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخت.

مناظره سرنوشت‌ساز کلینتون و ترامپ/ کوچکترین لغزش می‌تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشینگتن به قلم بریژیت دوسو درباره نخستین مناظره انتخاباتی مستقیم بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: فشارها یکشنبه پیش از نخستین مناظره ریاست جمهوری بین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در آمریکا  افزایش یافت. انتظار می رود مناظره روز دوشنبه این دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که شخصیت‌های کاملا متضادی دارند، رکورد مخاطب را بشکند.

این مناظره به ویژه از آن جهت حسا‌س‌تر شده است که شش هفته مانده به برگزاری انتخابات، دو نامزد در نظرسنجی‌ها رقابت تنگاتنگی دارند. تازه‌ترین نظرسنجی که روز یکشنبه منتشر شد، تعداد آرا کلینتون را 46 درصد و تعداد آرا ترامپ را 44 درصد نشان داد. دو نامزد که بیشتر آمریکایی‌ها دوستشان ندارند، در این مناظره 90 دقیقه‌ای که در دانشگاه هوفسترا نزدیک نیویورک برگزار می شود، سرنوشتشان را رقم خواهند زد.

در مبارزات انتخاباتی تهوع‌آور و فوق العاده قطبی شده آمریکا که در آن حملات اغلب جایگزین اصل موضوع شده است، کوچک‌ترین جمله، کوچک‌ترین لغزش می تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد.

دونالد ترامپ 70 ساله، یک جمهوری خواه غیرعادی، شومن (show-man) عوام گرا و سخنوری نسنجیده که خود را یک مدعی معرفی می کند، باید ثابت کند که از شخصیت یک رئیس جمهور برخوردار است. او قول داده است که با رقیب دموکراتش که او را «هیلاری رذل» نامیده است، «محترمانه» برخورد کند.

هیلاری کلینتون 68 ساله فوق العاده با تجربه، بانوی اول سابق، سناتور سابق و وزیر امور خارجه سابق باید در این مناظره با رأی دهندگان بی انگیزه که به صداقت او تردید دارند، ارتباط بهتری برقرار کند.

دونالد ترامپ در توییتر تهدید کرد جنیفر فلاورز، معشوقه سابق بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا و همسر هیلاری کلینتون را به مناظره دعوت می کند و او آمادگی خود را برای آمدن اعلام کرده است. اما کلیان کانوی Kellyanne Conway مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ یکشنبه اعلام کرد که جنیفر فلاورز از طرف این ستاد دعوت نشده است.

رابی موک مسئول ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون نیز به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: «اینکه دونالد ترامپ در ساعات پیش از مناظره وقت خود را صرف این چیزها می کند، نشان می دهد که او چه رئیس جمهوری خواهد بود.» وی افزود این ثابت می کند که او برای رئیس جمهور شدن مناسب نیست.

موک به شبکه تلویزیونی ای بی سی نیز گفت: «ترامپ ستاره ریالیتی شو است. او تجربه زیادی در زمینه برنامه‌های سرگرمی دارد اما ریاست جمهوری یک سرگرمی نیست.»

بر اساس برخی ارزیابی‌ها، تا 90 میلیون آمریکایی برای نخستین مناظره از سه مناظره ریاست جمهوری که در برنامه انتخاباتی آمریکا پیش‌بینی شده است، چشم به تلویزیون خواهند دوخت. کلینتون که از سال دو هزار در 30 مناظره سیاسی شرکت کرده است، در این زمینه کارکشته است. او به خوب ظاهر شدن در مناظره‌ها مشهور است و از بخت بیشتری برای غلبه بر رقیب خود برخودار است. پس از نزدیک به 40 سال کار دولتی، او کاملا پرونده‌های خود را می شناسد و 88 درصد آمریکایی‌ها او را فردی باهوش می دانند. اما 65 درصد معتقدند او صادق نیست و 52 درصد نگاهی منفی به او دارند. ماجرای رایانامه‌های او، تردیدهایی که رقیبش در مورد بنیاد کلینتون مطرح کرده است و ارتباطاتش با وال استریت، وجهه او را خدشه دار کرده است.

او کارزار انتخاباتی را در چند روز اخیر برای آماده کردن خود برای این مناظره به حال تعلیق درآورد و در خانه‌اش در شمال نیویورک با مشاورانش روی این مناظره کار کرد. نزدیکان او به ویژه در مقابل او در نقش ترامپ ظاهر شدند و او با آنها همه رفتارهایی را که ممکن است از رقیبش سر بزند، تمرین کرد. زیرا هدف جناح دموکرات این است که در این مناظره نشان دهد  دونالد ترامپ شخصیت یک رئیس جمهور را ندارد.

این نامزد جمهوری خواه نیز به نوبه خود روز جمعه را به آماده کردن خود برای این مناظره اختصاص داد و روز یکشنبه نیز روی این مناظره کار کرد. اما در روزهای دیگر به نشست‌های تبلیغاتی خود ادامه داد. وی گفت: آماده سازی برای مناظره به خوبی انجام شد. ترامپ تجربه یک مناظره ریاست جمهوری را ندارد: 90 دقیقه فشار شدید، با تنها یک رقیب و یک مجری. مجری این مناظره لستر هالت گوینده خبر شبانه شبکه ان بی سی است. اما او روی غریزه و ناخودآگاه خود حساب باز کرده است و به نظر می رسد نخواسته است که با یک هیلاری کلینتون بدل تمرین کند. هدف مشاورانش این است که او آرام بماند. نگاه منفی به ترامپ از کلینتون نیز بیشتر است. 61 درصد آمریکایی‌ها نظری منفی نسبت به او دارند. شخصیت بدون ظرافت و روحیه تهاجمی او  عامل این نامحبوب بودن است.

دونالد ترامپ یکشنبه در خانه‌اش در برج ترامپ در نیویورک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بیش از یک ساعت دیدار کرد. ترامپ در این دیدار اعلام کرد در صورتی که رئیس جمهور شود بیت المقدس را به عنوان پایتخت تقسیم ناپذیر اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت.

بنیامین نتانیاهو که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، یکشنبه با هیلاری کلینتون نیز دیدار کرد. ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نخست وزیر اسرائیل قول داد در صورتی که رئیس جمهور شود به اسرائیل برای مقابله با «تهدیدهای تروریستی» کمک کند.

بر اساس این بیانیه، وی همچنین «مجددا بر تعهد خود برای کار بر روی راه‌حل تشکیل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی از طریق مذاکره مستقیم بین طرف‌ها تأکید کرد.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار