بررسی شرایط اقتصادی کشورهای عضو اوپک/ آیا کشورهای عضو از موضع نفتی خود کوتاه می‌آیند؟

به باور کارشناسان با بررسی شرایط اقتصادی کشورهای عضو اوپک می‌توان دریافت، نشست غیررسمی اوپک در الجزایر بدون نتیجه باشد.

بررسی شرایط اقتصادی کشورهای عضو اوپک/ چرا نشست غیررسمی اوپک در الجزیره می‌تواند بدون نتیجه باشد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی نوشت: نتایج مذاکرات غیررسمی اوپک در پایتخت الجزایر به‌ احتمال‌ زیاد به سیاست دو ساله تولید بدون محدودیت نفت پایان می‌دهد. درصورتی‌که این مذاکرات نتیجه‌بخش باشد، می‌توان در انتظار افزایش بهای جهانی طلای سیاه بود. شکست این نشست نیز حکم سقوط آزاد بهای نفت را به دنبال خواهد داشت.

بلومبرگ نوشت: در نشست پیشین اعضای اوپک در دوحه، موضوع فریز نفتی که از سوی روسیه و عربستان پیشنهاد شده بود با کناره‌گیری ایران شکست خورد. این بار نیز بسیاری از تولیدکنندگان اوپک با اولویت‌های متناقض درصدد بازگرداندن تولید از دست رفته خود هستند. روندی که عربستان و روسیه کاملاً آن را حفظ کردند.

در حالی که به نظر می‌رسد مذاکره غیررسمی اعضای اوپک با محوریت فریز نفتی و یا کاهش تولید آغاز شود، بسیاری از اعضا به دنبال افزایش میزان تولید نفت خود هستند. با بررسی شرایط اقتصادی کشورهای عضو اوپک می‌توان دریافت، نشست غیررسمی اوپک در الجزیره بدون نتیجه باشد.

الجزایر

نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر که به‌منظور آماده‌سازی مذاکرات در مسیر تهران، پاریس و مسکو در رفت‌وآمد بود، خواستار کاهش تولید یک‌میلیون بشکه از تولید روزانه اعضای اوپک شده است. وی معتقد است نفت کمتر از 50 دلار به اقتصاد کشور شمال آفریقا ضربات جبران‌ناپذیری وارد کرده است و بحران مالی ناشی از آن در بحبوحه مبارزه با حملات تروریستی جوابگو نیست. از سوی دیگر، حذف یارانه‌ها و افزایش قیمت کالا راه‌حل مناسبی برای پایان دادن به این بحران نیست.

آنگولا

رشد بهای نفت در اوایل سال جاری میلادی موجب شد این کشور از دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول منصرف شود. درآمد نفتی، حدود 95 درصد از درآمد ناشی از صادرات این کشور را فراهم می‌کند که به گفته خوزه ادواردو دوسانتوس، رئیس‌جمهور این کشور برای پرداخت بدهی‌های این کشور کافی است.

اکوادور

اکوادور در نشست ماه دسامبر اوپک، حجم تولیدی نفت این سازمان را 30 میلیون بشکه نفت تخمین زد. در آن زمان اوپک 33 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کرد. به نظر می‌رسد اکوادور اهدافی هم‌راستا با الجزایر دارد.

ایران

ایران در حال بازسازی صنعت انرژی خود و باز پس گرفتن مجدد سهم خود از بازار پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی است. ایران از مخالفان فریز نفتی است و درصدد افزایش تولید نفت خود تا پایان سال جاری میلادی است.

عراق

عراق نیز در پی افزایش میزان تولید نفت خود است. این کشور در سال 2016 بالاترین میزان افزایش تولید نفت را در 5 سال گذشته داشته است.

لیبی

از ماه اوت تاکنون لیبی حجم تولید خود را بیش از 70 درصد افزایش داده است. با بارگذاری پورت‌های جدید این کشور روزانه یک‌میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کند. بنابراین پذیرش فریز یا کاهش حجم تولید نفت از سوی لیبی کمی دور از ذهن است.

نیجریه

نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در شمال آفریقا است. پالایشگاه‌های این کشور همواره مورد تهاجم شبه‌نظامیان قرار می‌گیرد. با این حال، وزیر نفت این کشور اوایل ماه جاری اعلام کرد نیجریه با برقراری آتش‌بس با شبه‌نظامیان سعی در افزایش تولید خود تا سقف 2 میلیون بشکه در روز دارد.

عربستان و متحدانش

خالد فالح، وزیر انرژی عربستان چندی پیش اعلام کرد بازار نفت در مسیر درستی قرار دارد. ذخایر ارزی عربستان در دو سال گذشته به یک‌چهارم کاهش یافته است به همین دلیل این کشور با افزایش تولید نفت سعی در جبران کاستی بودجه و ذخایر خارجی خود دارد.

ونزوئلا

ونزوئلا تنها کشوری است که از کاهش تولید نفت یا فریز نفتی حمایت کرده است. این کشور که به‌شدت به درآمد نفتی وابسته است به دلیل کاهش بهای نفت در آستانه سقوط قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار