معاون فرهنگی ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه کتاب عاشورایی:

عاشورا را نباید به شکل آیینی دید

صالحی گفت: عاشورا را نباید به شکل آیینی دید بلکه باید نسبت به آن اطلاعات بسیار داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با فرارسیدن ایام محرم و صفر و عزاداری سالار شهیدان (ع)، اولین نمایشگاه کتاب تخصصی عاشورا امروز مورخ دوشنبه پنجم مهر ماه در موسسه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامي برگزار شد و در افتتاحیه این نمایشگاه افرادی چون؛ دکتر صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا معمی مقدم رییس تشکیلات ستایشگری سازمان تبلیغات، جواد محقق حضور داشتند. 

در این مراسم دکتر صالحی معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بیان اینکه اسلام و جامعه تشییع مدیون امام حسین (ع) است، گفت: روایت ها صرفا داستانی دینی نیست، بلکه محبت حسینی است که امام حسین (ع) آن را بزرگ داشته است.

وی افزود: بحث خیمه و جایزه دعبل و نمایشگاه تخصصی عاشورا که دغدغه ایشان بوده، یک فهم درست از محرم و عاشورا برای جوامع اسلامی و تشییع می سازد.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه  فرصت های محرم و عاشورا باید در ابعاد مختلف قدر دانست، درخصوص بررسی این ابعاد اظهار داشت: وقتی حرف از دعبل و خیمه می زنیم و مباحث عاشورا را مطرح می شود، اولین کانون محرم و عاشورا مدنظر گرفته می شود.

صالحی عنوان کرد: محرم و عاشورا ارتباط با مکان های دینی مانند مسجد و حسینیه ها را تقویت می کنند و فرصت آشتی با این مکان ها است. تجربه نشان داده است که هر وقت این دو مولفه دور شده موازین دینی ما هم به همان میزان دورتر شده است.

وی افزود: فرصت دیگری که محرم و عاشورا ایجاد می کنند همبستگی میان جوامع است، چه جوامع کلان و چه فضاهای اجتماعی خرد و کوچک. 

صالحی توضیح داد: محرم و عاشورا فرصت را برای ساخت نهادهای مدنی فراهم کرده است و از حوزه های خیرات و نذورات سازمان هایی چون اوقاف، تامین اجتماعی و...  را به دنبال داشته است.

معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: محرم و عاشورا سوای از فرصت های پیشین، فضا را برای اعتلای ادبیات و پژوهش فراهم آورده است. ما اگر بخواهیم از ادبیات دینی صحبت کنیم، دو مولفه محرم و عاشورا جزو هسته مرکزی آن هستند.

وی بابیان اینکه محرم و عاشورا فرصتی متمایز در حوزه ادبیات است، توضیح داد: قضیه عاشورا، داستانی نوستالژیک نیست، و صرفا به عنوان ادای دین نباید دید، عاشورا و محرم یک فرصت اجتماعی برای انسان باقی مانده استو اگر این نگاه به محرم باشد خیلی از مولفه ها را باید کنار بگذاریم تا محرم و عاشورا زنده بماند. 

صالحی گفت: این نمایشگاه  یکی از حلقات فرصت های محرم و عاشورا است تا کم کم بخش هایش به هم متصل شوند و مردم این حوزه را بیش ازپیش بشناسند. 

در پایان این مراسم صالحی با بیان تشکر از برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: عاشورا را نباید به شکل آیینی دید. عاشورا با شب یلدا فرق دارد و اگر بخواهم دیدی آیینی داشته باشیم باید بیشتر دانست و بیشتر مطلع شد.

این نمایشگاه ، با برگزاری چاوشی خوانی، ادای احترام به شهدای گمنام موسسه فرهنگي شهدای انقلاب اسلامي، بازدید از موزه و غرفه های این نمایشگاه افتتاح شد.

گفتنی است، در این نمایشگاه 600 جلد کتاب، 80 ناشر مستقل و 50 ناشر متمرکز به روی موضوع عاشورا وجود دارد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.