دهقان طی تذکری:

تعلیق یکساله ایران ذیل FATF به واسطه تعهد وزیر اقتصاد است

نماینده طرقبه و چناران گفت: اگر وزیر اقتصاد تعهدی ذیل FATF نمی‌داد، یک سال تعلیق برای ایران در نظر گرفته نمی شد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران طی تذکر در صحن علنی امروز (سه‌شنبه ششم مهر ماه) خطاب به رئیس مجلس گفت: تذکر بنده بر اساس مواد 208 آیین‌نامه و مابقی مربوط به نظارت مجلس است.

وی ادامه داد: این جلساتی که رسم شده و برگزار می‌شود در آیین‌نامه وجود ندارد، از منظر نظارت مسئولان اجرایی به مجلس دعوت می‌شوند تا به نوعی نظارت مجلس تامین شود.

نماینده طرقبه و چناران اظهار داشت: امروز تاکید شده بود که برخی مسائل مهم و حساس طی جلسه وزیر اقتصاد مطرح نشود و این امر درستی بود اما متاسفانه طیب‌نیا تنها مسائل کلی را اعلام کرد که ما به هیچ عنوان در آن مسائل مشکلی نداشتیم.

دهقان بیان داشت: نباید این گونه تلقی شود که یک وزیر و یا مسئولی یک سری تعهداتی را ارائه کند و ما به ازای اجرای آنها امتیازاتی را دریافت کند که ارائه این تعهدات در شان وزیر و دولت نبوده است، طی 41 بندی که بنده مطالعه کردم با برخی از آنها مشکلی نداشتیم و بسیاری از آنها را قبلا اجرا کردیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: آن چند بندی که مورد سوال ما است و وزیر اقتصاد باید پاسخ می‌داد این بود که در این توافق آمده که نهضت‌های آزادی‌بخش و گروه‌هایی که در برابر استعمار مبارزه می‌کنند باید از قانون حذف کنید و طیب‌نیا باید پیرامون این مسئله توضیحاتی ارائه می‌کرد.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد اگر تعهدی نمی‌داد آنها یک سال تعلیق را برای ایران در نظر نمی‌گرفتند پس چرا محرمانه برخورد می‌کنید، خواهش می‌کنم این گونه تلقی نشود در افکار عمومی که وزیر یک تعهد غلطی را داده و حال وقتی این موضوع مطرح می‌شود مجلس خواهان برخورد با آن است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر دهقان گفت: تذکرات ارائه شده محتوایی است و نمایندگان باید تذکر را در باره تخلف هیئت رئیسه بیان کنند اکنون چه ایراداتی به هیئت رئیسه وارد است.

وی ادامه داد: طی این جلسه بنا به خواست نمایندگان وزیر اقتصاد مسائلی را پیرامون FATF توضیح داد حال اگر شما نمایندگان پیرامون محتوا تذکری دارید با خود وزیر باید سوالات را مطرح می‌کردید.

رئیس مجلس تاکید کرد: طبق فرمایش شما ما با 37 مورد بندهای این قرارداد موافق هستیم و تنها با دو الی سه مورد آن مشکل داریم پس وقتی تنها با تعداد کمی از بندهای این قرارداد مشکل داریم چرا از ابتدا می‌گوییم با FATF مشکل داریم.

لاریجانی تصریح کرد: عقل دیپلماتیک هم در دنیا یک چیزی است و باید هر موضوعی را در زمان خود بررسی کنیم، بنده تعجب می‌کنم که می‌فرمایید که وزیر اقتصاد توضیح نداده، طیب‌نیا گفت: برخی کشورها هستند که تماما تعهدات را می‌پذیرند و برخی دیگر تنها تعدادی می‌پذیرند.

رئیس مجلس اذعان داشت: دولت قبل و حتی مسئولین کنونی بر اساس قوانین کشور می‌توانند مذاکره کنند و در مورد آن چند اقدام مورد انتقاد هم در زمان خودش پاسخش را خواهیم داد و چرا اصرار دارید حرف‌ آخر را ابتدا بزنید که دچار مشکل شوید لذا اگر نمایندگان معتقدند که این جلسه کفایت نمی‌کند در جلسه دیگری از وزیر اقتصاد دعوت خواهیم کرد.

لاریجانی تاکید کرد: کمیسیون اقتصاد که مسئول بررسی FATF است با استفاده از مرکز پژوهش‌ها و شورای امنیت و همچنین وزیر اقتصاد بررسی‌های لازم را انجام دهد و گزارش خود را به مجلس ارائه کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دهقان ، ترقبه ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار