جهانگيری در يازدهمين گراميداشت روز خانواده و تكريم بازنشستگان:

افزايش 6.5 ميلياردی يارانه خريد گندم در سال 95/ پرداخت100 درصدی حقوق بازنشستگان نيروهای مسلح از بودجه دولت

معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه 5هزار ميليارد تومان برای بودجه خريد گندم در سال 95در نظر گرفته شده بود، گفت: اما اين ميزان به 11.5 ميليارد تومان افزايش پيدا كرد.

افزايش 6.5 ميلياردی يارانه خريد گندم در سال 95/ پرداخت100 درصدی حقوق بازنشستگان نيروهای مسلح از بودجه دولتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگيری معاون اول رئيس جمهور در يازدهمين گراميداشت  روز خانواده و تكريم بازنشستگان كه امروز(سه شنبه) برگزار شد، ضمن تبريك هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: در سال هايی كه برخی كشورها در تلاش بودند، كشور ما را با مشكل مواجه كنند، اما بسياری از هموطنان با وحدت و يكپارچگی از مرزهای كشور دفاع كردند و اين سرافرازی به نام ايران ثبت شد.

وی گفت: خانواده يكی از مهم ترين و تاثيرگذارترين نهادها در كشور شمرده می شود، مهم ترين بنياد اجتماعی كه نقش تعيين كننده ای در توسعه كشور و تربيت نيروی انسانی دارد.

معاون اول رئيس جمهور مطرح كرد: هرچند با ورود ابزارهای مدرن تلاش شده فاصله هايی در بنيان خانواده ها ايجاد شود، اما اين نهاد بسيار مستحكم است و بايد از آن مراقبت شود.

جهانگيری با اشاره به افزايش آسيب های اجتماعی مانند ميل به تنها زندگی كردن جوانان و طلاق، بيان كرد: ما در دولت و فرهيختگانی خارج از دولت بايد تلاش كنيم تا اين آسيب ها كاهش پيدا كند.


وی ادامه داد: اگر امروز می بينيم که کشور به درجه ای از توسعه و امنیت رسیده است، به اين معنا است  که در گذشته عده ای این افتخارات را آفریده و امروز به جوانان سپرده اند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: در همين راستا باید از گنجینه نیروی انسانی مجرب و صاحب دانش که امروز به افتخار بازنشستگی نائل شده اند، استفاده کنیم.

* ارائه نمايی از شرايط فعلی كشور 

وی در ادامه با بيان اينكه در فرصت به وجود آمده قصد دارم نمايی از كشور را بازگو كنم، بيان كرد: در تمامی ابعاد و از هر لحاظ نقش دولت در امور اقتصادی كشور پررنگ و سنگين است، اين درحالي است كه در تلاش بوديم تا دولت كوچك سازی شود اما همچنان دولت بزرگ است.

جهانگيری ادامه داد: شرايطي كه به نام های تحريم و فشار اقتصادي به كشور تحميل شده بود، دولت را با مشكلات متعددی روبه رو كرد.

معاون اول رئيس جمهور افزود: در پايان سال 94 و تصور می كرديم برجام اجرايی می شود و می توانيم درآمد خوبی از فروش نفت كسب كنيم و سال خوبی را پيش رو داشته باشيم.

وی تصريح كرد: در همين راستا بودجه سال 95 را بر مبنای فروش نفت بالای 2 ميليون بشكه كه در زمان تحريم تنها يك ميليون بود، تدوين كرديم.

جهانگيری بيان كرد: به همين جهت هنر دولت اين بود كه در اين زمان 2 ميليون بشكه نفت را توليد كند.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: از آنجايی كه بودجه هر سالی بر مبنای پيش بينی كه از سال قبل وحود دارد، مشخص می شود، به همين جهت ما در دولت بودجه سال 95 را 265 هزار ميليارد تومان در نظر گرفتيم و به مجلس ارايه كرديم.

وی ادامه داد: پس از آن هم مجلس مبلغ 30 هزار ميليارد تومان به آن اضافه و به عنوان قانون به دولت تحويل داد.

جهانگيری مطرح كرد: اما با توجه به كاهش فروش نفت، درآمدها هم كاهش پيدا كرد و مبلغ تعيين شده به 210 تا 215 هزار ميليارد تومان رسيد.

معاون اول رئيس جمهور افزود: 215 ميليارد تومان با جمع فروش مقداری اوراق به 244 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرد.

وی بيان كرد: به همين جهت بودجه كشور از ميزان تعيين شده كمتر شد.

جهانگيری گفت: در همين راستا ميزات نقدی درآمدهای دولت از هزينه های جاری دولت عدد بسيار بالاتری است.

معاون اول رئیس جمهور تصريح كرد: به همین دلیل اینکه تصور کنیم از محل بودجه دولت می توانیم عمران را توسعه دهیم و به توسعه دست یابیم خیلی نقطه روشنی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: ما در بودجه مبلغ 5 ميليارد تومان برای يارانه گندم در نظرگرفته بوديم اما در عمل اين مبلغ 6.5 ميليارد تومان افزايش و به 11.5 ميليارد تومان رسيد.

جهانگيری بيان كرد: چرا كه گندم را كيلويی 1300 تومان خريديم و به نانوا كيلويی 600 تومان فروختيم، به همين جهت بودجه تعيين شده به مبلغ 8 تا 9 ميليارد تومان افزايش پيدا كرد.

* طرح سلامت يكي از موفق ترين طرح ها بود

معاون اول رئيس جمهور در ادامه به طرح تحول سلامت اشاره و مطرح كرد: اين طرح يكی از موفق ترين طرح ها در كشور بود و از آنجايی که سلامت موضوعی اساسی است، ما بايد اين موضوع و چنين طرح هايی را نه تنها برای بازنشستگان بلكه برای تمامی افراد جامعه اجرا كنيم.

وی تصريح كرد: دو موضوع امنيت و سلامت از نعمت های پنهان هستند كه بايد قدر آن ها را بدانيم و از منابع موجود در اين حوزه استفاده كنيم و نبايد اجازه دهيم مردم دغدغه سلامت داشته باشند.

* ورودی و خروجی نامتعادل صندوق های بازنشستگی

جهانگيری با بيان اينكه ورودی و خروجی صندوق های بازنشستگی خيلی نامتعادل است، اظهار داشت: امروزه 100 درصد پرداختی به بازنشستگان نيروهای مسلح از بودجه دولت پرداخت می شود و اين به آن معناست كه در عمل تفاوتی در كاهش هزينه ها اتفاق نيفتاده است و تنها اسم شاغل به بازنشسته تغيير كرده است.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: 75 درصد از منابع صندوق بازنشستگی از سوی دولت تامين می شود و تنها 25 درصد از هزينه ها را صندوق از محل درآمدهای خود پرداخت می كند، به همين جهت به هيچ وجه نبايد بگذاريم اين روال ادامه داشته باشد.

وی با بيان اينكه البته شرايط تامين اجتماعی بهتر است، گفت: نمی گذارم بازنشسته ها منتظر بمانند كه صندوق پول دارد يا نه، امسال با تمام تنگناهايی كه وحود داشت همگام با افزايش 12 درصدی حقوق شاغلان، دريافتی بازنشسته ها تا سقف 20 درصد افزايش پيدا كرد.

*ارائه لایحه قانون دائمي  مدیریت خدمات کشوری به مجلس

جهانگيری با بیان اینکه قانون مدیریت خدمات کشوری یک قانون موقت است، مطرح كرد: به همين جهت دولت مصمم است در چند هفته آینده لایحه قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری را به مجلس ارائه کند.

 معاون اول رييس جمهور بيان كرد: یکی از سرفصل های این لایحه متعلق به بازنشستگان است.

وی ادامه داد: در تلاش هستيم تا در قانون جدید مدیریت خدمات کشوری در طی یک دوره زمانی دریافتی بازنشستگان مشابه درصد قابل توجهی از دریافتی حقوق بگیران باشد.

* قطع ارتباط بازنشستگان با سيستم اداری  پس از بازنشستگی

جهانگيری گفت:از آنجايی كه ارتباط بازنشستگان پس از آغاز دوران بازنشستگی به طور كامل با سيستم اداري قطع می شود، در تلاش هستيم راهكارهايی پيدا كنيم تا اين موضوع برطرف شود.

معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: به همين جهت پيشنهادی برای حضور هرچه بيشتر بازنشستگان در سيستم اداری از سوی وزارت كار و صندوق بازنشستگی ارايه شده است كه در كميسيون اجتماعی دولت به رياست ربيعی بررسی می شود.

وی تصريح كرد: در برنامه ششم توسعه سرفصلی به موضوع صندوق های بازنشستگی اختصاص داده شده است تا اين موضوع نيز همچون موضوعات ديگر مانند محيط زيست و آب كه چالشی هستند مورد بررسی قرار گيرد.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
فکری به حال جوانان تحصیلکرده بیکار بکنید که در فقر و فلاکت دارن پیر میشن بازنشسته ها چرا باید دوباره بکار برگردند!!!???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
خداروشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
چرا پاداش بازنشستگی فرهنگیان را پرداخت نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
قیمت گندم تحقیر نمی کوند ،وهمان قدیم گذشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۵
صد در صد نیست یک سروان شاغل 2 میلیون تا سه میلیون حقوق می گیرد ولی یک سرگرد بازنشسته یک و پانصد...!
آخرین اخبار