پزشکان بدون‌مرز: حمله عربستان به بیمارستان یمن "بی‌دلیل" بود

سازمان پزشکان بدون‌مرز اعلام کرد در پی بررسی یکی از حملات هواییِ مرگبار جنگنده‎های ائتلافِ تحت امرِ سعودی به بیمارستانی در یمن دریافته است که این حمله «بی‌دلیل و غیرقابل‌توجیه» بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ، این سازمان امدادرسانیِ بین‌المللی که مقر آن در فرانسه است، خواستار اعمال «تغییرات فوری در قواعد تعاملی ائتلاف تحت امرِ سعودی شد ... تا نسبت به ایمنی کارکنان بیمارستانی، بیماران، دارایی‎ها و زیرساخت‎های آنها اطمینان حاصل شود».

بیمارستان عبس در استان حجه در شمال یمن در تاریخ 25 مرداد سال جاری هدف بمباران جنگنده‌های سعودی قرار گرفت و 19 نفر از جمله یک پزشک اسپانیایی در این حمله کشته شدند.

حمله به این بیمارستان پنجمین و مرگبارترین حمله به بیمارستان‎های تحت حمایت سازمان پزشکان بدون‌مرز در یمن بود.

در پی این حمله، سازمان پزشکان بدون‌‎مرز اعلام کرد محل دقیق بیمارستان عبس، بارها به ائتلاف سعودی اعلام شده بود.

براساس اعلام سه‌شنبۀ سازمان پزشکان‌ بدون‌مرز یک جنگندۀ متعلق به ائتلاف سعودی «بدون هشدار قبلی یا برقراری ارتباط با این سازمان» بیمارستان عبس را بمباران کرد.

این سازمان خیریه تصریح کرد براساس بررسی‌های صورت گرفته جنگندۀ مذکور قصد داشته «یک خودروی غیرنظامی» را که حدود پنج دقیقه پیش از حمله وارد بیمارستان شده بود، هدف قرار بدهد.

سازمان پزشکان بدون‌مرز تأکید کرد یک ژنرال سعودی که در جیبوتی با مقامات این سازمان دیدار و گفت‌وگو داشته، این اطلاعات را به صورت ضمنی تأیید کرده است.

این سازمان در بررسی‌های خود و با شهادت نگهبان بیمارستان دریافته است که هیچ‌کدام از سرنشینان خودروی موردنظر جنگندۀ سعودی، لباس نظامی به تن نداشتند و اسلحه‌ای نیز در خودرو مشاهده نمی‎شد.  

حملۀ هوایی هنگامی صورت گرفت که کارکنان سازمان پزشکان بدون‌مرز برای انتقال مجروحانِ حاضر در خودروی مذکور با برانکارد به سوی آن می‌رفتند.

براساس این گزارش، انفجارِ ناشی از حمله به قدری قدرتمند بود که سوراخ بزرگی در زمین به جا گذاشت و شیشۀ پنجره‌های بیمارستان فرو ریخت.

در گزارش پزشکان بدون مرز آمده است: «سیزده تن از کشته‎‌ها بر اثر جراحتِ ناشی از اصابت ترکش جان خود  را  از دست دادند. 2 تن در درون خودرو تا سرحد مرگ سوختند که یکی از این 2 یک کودک بود و چهار قربانی دیگر نیز تکه تکه شده بودند.»

پس از این حملۀ مرگبار، بیمارستان عبس به مدت 11 روز تعطیل شد و سپس از تاریخ پنج شهریور به تدریج فعالیت خود را از سر گرفت.

این حمله باعث شد که سازمان پزشکان‌ بدون‌مرز کارکنانش را از شش بیمارستانِ شمال یمن از جمله عبس خارج کند.

عربستان از فروردین 1394 به منظور بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، و تضعیف جنبش انصارالله حملات هوایی خود را به این کشور فقیر عربی آغاز کرده است.

ائتلاف تحتِ امر عربستان سعودی در طول ماه‌ها حملات هوایی، به دفعات مدارس، بیمارستان‎ها، مناطق مسکونی، جاده‌ها، بازارها و اردوگاه‌های پناهجویان را بمباران و بعضاً از تسلیحات ممنوعه همچون بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌است.

سازمان ملل در تاریخ 9 شهریور اعلام کرد از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی در یمن، تاکنون بیش از 10 هزار نفر که بیشترشان غیرنظامی هستند، کشته شده‌اند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار