سی‌ان‌بی‌سی: سرنوشت بهای نفت در صورت ناکامی نشست اوپک در الجزایر چه خواهد شد؟

به نوشته سی‌ان‌بی‌‌سی، به دنبال اظهارنظرهای وزرای نفت ایران و عربستان، امیدها درباره توفیق نشست اوپک به یأس بدل شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در صورتی که اعضای اوپک نتوانند در جلسه‌ای که قرار است امروز در الجزایر برگزار شود به یک توافق دست یابند، امکان دارد بهای نفت به بشکه‌ای 40 دلار یا حتی کمتر از آن کاهش یابد.

پس از آن که هر روز اخبار ضد و نقیضی در خصوص احتمال توافق درباره کاهش سطح تولید نفت منتشر می‌شد، سرانجام قرار شد وزرای نفت کشورهای اوپک امروز در پایان کنفرانس 3 روزه انرژی دیدار کنند.

«هلیما کرافت،» از مدیران آربی‌سی کپیتال مارکتس، در همین خصوص گفت: به نظر می‌رسد اعضای اوپک نمی‌توانند به یک توافق دست یابند. اما می‌توانند در خصوص دست‌یابی به یک توافق در 30 نوامبر (10 آذر) امیدوار باشند. آن‌ها باید به داشتن زمینه‌های مشترک اذعان و روی جزئیات کار کنند.

بنابر این مطلب، عامل دیگری که بر بازار نفت تأثیرگذار است، میزان ذخایر نفت خام آمریکاست. اما به طور حتم جلسه اوپک بر بهای نفت تأثیر بسیار بیشتری خواهد گذاشت. روز گذشته به دنبال از بین رفتن امیدها در خصوص توافق جلسه امروز اوپک، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت با 2.7 درصد نزول به بشکه‌ای 44 دلار و 67 سنت کاهش یافت. نفت برنت نیز با 3 درصد کاهش بشکه‌ای 45 دلار و 94 سنت معامله شد.

این کارتل نفتی در ماه آوریل (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) کوشید به توافق فریز نفتی دست یابد؛ اما ایران نپذیرفت تولید خود را محدود کند و عربستان نیز اعلام کرد تا زمانی که همه اعضا همکاری نکنند، دست به این اقدام نخواهد زد.

روز گذشته نیز دو کشور امیدها در خصوص رسیدن به یک توافق را نقش بر آب کردند. «بیژن نامدار زنگنه،» وزیر نفت ایران، اعلام کرد: مذاکرات الجزایر، زمان تصمیم‌گیری نخواهد بود. «خالد الفالح،» وزیر نفت عربستان، نیز گفت: انتظار ندارم توافقی در آخرین روز کنفرانس انرژی حاصل شود.

«مایکل کوهن،» یکی از مدیران مؤسسه مالی بین‌‌المللی بارکلیز، در خصوص اظهارنظر وزیر نفت ایران گفت: هیچ محدودیتی نمی‌تواند تولید ایران را در حال حاضر کنترل کند. به نظر می‌رسد ایرانی‌ها به دنبال مطرح کردن شروطی هستند. به یاد مذاکرات توافق هسته‌ای ایران افتادم که در لحظات آخر طرف ایرانی تقاضاهای جدیدی را مطرح کرد.

وی افزود: مذاکرات با هدف رسیدن به یک توافق جدی است و به همین دلیل ایران و عربستان پیش از جلسه الجزایر در وین گفتگو کردند. زمانی که عربستان ناچار است حقوق کارمندان بخش عمومی را 20 درصد کاهش دهد، به این معناست که سعودی‌ها با چالش‌هایی مواجه‌اند.

«جان کیداف،» تحلیلگر مؤسسه اگین کپیتال، نیز گفت: آن‌ها تلاش خواهند کرد ما را تا ماه نوامبر (31 روز منتهی به 12 آذر) منتظر نگه دارند. مسئله‌ای که می‌تواند خسته‌کننده شود. در صورتی که نشانه‌ای از دستیابی به یک توافق در کار نباشد، امکان دارد بهای نفت به سرعت به بشکه‌ای زیر 40 دلار کاهش یابد. 

وی افزود: علاوه بر این، تعدادی از تولیدکننگان مانند نیجریه به بازار بازگشته‌اند. اما در نهایت عرضه و تقاضا در بازار نفت به حالت تعادل خواهد رسید. انتظار می‌رود در نهایت بهای نفت در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی به بشکه‌ای 52 دلار برسد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار