یوسف‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ادبیات دفاع مقدس باید برای خواننده باور پذیر باشد

خوشبختانه در دوران هشت سال دفاع مقدس به قدری اتفاقات و حماسه های زیبا و جذاب خلق شده که نیازی نیست، با اغراق و خیال پردازی آن را پر رنگ تر کنیم.

احمد یوسف‌زاده نویسنده ادبیات دفاع مقدس و کتاب «آن بیست و سه نفر» در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بایدهایی که در ادبیات دفاع مقدس وجود دارد، گفت: نویسنده ادبیات دفاع مقدس اگر بتواند صادقانه و به دور از احساسات نادرست در این حوزه قلم بزند، بدون شک مخاطبان خود را حفظ خواهد کرد.

وی افزود: در واقع ادبیات دفاع مقدس باید طوری نگاشته شود که برای خواننده باورپذیر باشد و خوشبختانه در دوران هشت سال دفاع مقدس به قدری اتفاقات و حماسه‌های زیبا و جذاب خلق‌شده که نیازی نیست با اغراق و خیال‌پردازی آن را پر رنگ‌تر کنیم. تنها شرط لازم برای نویسنده دفاع مقدس این است که  به دور از شعارزدگی و با قلمی متعهد از حاشیه‌ها بپرهیزد تا بتواند گوهری را که در صدف دفاع مقدس نهفته است، به خوبی به مردم ارائه دهد.

یوسف‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو درباره رسالت شعرا و نویسندگان این حوزه تصریح کرد: رسالت نویسندگان در این حوزه رسالت سنگینی است که در عین حال انجام آن یک ضرورت است. ما باید بپذیریم که هنوز نتوانسته ایم  قطره ای از اقیانوس اطلاعات نابی که درباره دفاع مقدس وجود دارد را در آثارمان منعکس کنیم و اثری همانند «جنگ و صلح» تولستوی که سال های سال درخشیده و همچنان مخاطبان خود را حفظ کرده بیافرینیم.

وی در ادامه پیرامون کتاب «آن بیست و سه نفر» که مزین به تقریظ مقام معظم رهبری شده اظهار داشت: «آن بیست و سه نفر» سوژه ای ناب بود که من از همان ابتدا تصور می کردم با اقبال مواجه شود، اما تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب که خیلی زودهنگام هم اتفاق افتاد، موجب هر چه بهتر دیده شدن کتاب شد تا جایی که تا به الان این کتاب به چاپ چهل و پنجم رسیده است.

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: هر سال شاهد آثار بهتر و جالب تری علی الخصوص در حوزه خاطره نویسی هستیم که امیدوارم در حوزه رمان و داستان هم شاهد این اتفاق باشیم.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار