ایران در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از منطقه هم عقب‌تر است/ 16 هزار مرگ و میر در سال ناشی از حوادث ترافیکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره وضعیت نامطلوب ایران در حوزه‌های بیماری‌های غیرواگیر گفت: ایران حتی از برخی کشورهای منطقه نیز وضعیت بدتری دارد.

ایران در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از منطقه هم عقب‌تر است/ سالانه 16هزار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات ترافیکی است
به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش معاونین بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، مرگ‌ومیر سالانه مردم بر اثر بیماری‌های غیرواگیر را 38میلیون در جهان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه 80 درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در افراد زیر 70سال اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: هدف ما در پیشگیری ازبیماریهای غیرواگیر کاهش 25 درصدی مرگ‌ومیرهای زیر 70سال است.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تصریح کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و بیماری‌های تنفسی را چهار بیماری‌ اصلی این حوزه هستند که با کنترل این بیماری‌ها می‌توان در دیگر بیماری‌های غیرواگیر نیز اقدامات مؤثری انجام داد، زیرا بیش از 82 درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مربوط به این چهار بیماری است.

وی افزایش امید به زندگی در کشور وکاهش مرگ‌ومیر نوزدان را نشان از اهمیت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت:‌ در خصوص مرگ‌ومیر نوزادان کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته زیرا بر اساس مطالعات در سال 1990 تمام نقاط کشور درگیر مرگ‌ومیر نوزادان بود اما امروز سراسر کشور از جایگاه مطلوبی برخوردارند.

لاریجانی ایران را جزو مناطق خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر برشمرد و اظهار داشت:‌ وضعیت ایران در بیما‌ری‌های غیرواگیر نه تنها در دنیا بلکه در منطقه هم از برخی کشورها عقب است به ویژه در بیماری های قلبی عروقی این نقش بیشتر دیده می‌شود ولی سرطان‌ها و دیابت نیز در کشور ما زیاد هستند.

وی با اشاره به 15 هزار مرگ‌ومیر در سال به دلیل تصادفات ترافیکی گفت: متاسفانه در این تصادفات بیشتر نسل جوان را از دست می‌دهیم و رسیدگی به وضعیت تمام نقاط کشور برای بهبود و کاهش تصادفات ضروری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ارائه جامع نقشه‌های استانی به دانشگاه‌‌های علوم پزشکی سراسر کشور ادامه داد: این نقشه‌ها برای برنامه‌ریزی بهتر و اصلاح وضعیت تصادفات ترافیکی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ریسک فاکتورهای همه بیماری‌های غیرواگیر در جهان تقریباً مشابه یکدیگر هستند، ادامه داد: مشکلات تغذیه‌ای یکی از عمده‌ترین چالش‌های کشور است زیرا بر اساس آمار بسیاری از مواد غذایی مفید مانند ماهی و لبنیات در سبد خانوار ایرانی از جایگاه پایینی برخوردار هستند و علاوه بر آن میزان مصرف سیگار و دخانیات نیز بسیار بالا است.

لاریجانی 60 درصد ساکنان تهران را دارای فعالیت‌ فیزیکی کم و بی‌تحرکی دانست و اظهار کرد:‌ نداشتن فعالیت فیزیکی کافی یکی دیگر از ریزفاکتورهای بیماری‌های غیرواگیر بوده که در کشور ما این مسئله بسیار جدی است.

وی با تأکید بر بررسی مشکلات و ریزفاکتور‌ها در حوزه بیماری‌های غیرواگیر به صورت استانی بیان کرد:‌ با توجه به ظرفیت بالای نظام بهداشتی کشور شبکه سلامت کنونی بی‌نظیر است ولی نیاز به حمایت برای توسعه و گسترش دارد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از توزیع سالانه سه هزار پزشک متخصص در کشور خبر داد و افزود: اکنون 250 هزار دانشجو در گروه‌های مختلف پزشکی در کشور داریم.

وی کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، کاهش مصرف نمک و کنترل فشار خون را از اهداف سازمان بهداشت جهانی دانست و تصریح کرد: ایران در راستای این اهداف برای خود اهداف مشکل‌تری تعیین کرده و به جای کاهش 10 درصدی کمبود فعالیت فیزیکی مردم، این رقم را به 20 درصد افزایش داده و به جای ایجاد 50 درصدی دسترسی به دارو، 70درصد برای مردم دسترسی راحتی به دارو ایجاد کرده است. 

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت کاهش 20 درصدی صدمات و مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات، 10درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف داروهای اعتیاد، افزایش 20 درصدی دسترسی مردم به داروها و به صفر رساندن اسید چرب ترانس در تغذیه مردم ایران از برجسته‌ترین اهداف حوزه بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار