تذکرات اقتصادی مجلسی ها؛

از افزایش قیمت موادغذایی تا لزوم برخورد با مفاسد اقتصادی

در هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور رفع موانع اقتصادی کشور،تذکراتی به مسئولان دولتی داده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور رفع موانع اقتصادی کشور تذکراتی به مسئولان دولتی داده اند که از جمله ان می توان به تذکر نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص پرداخت مطالبات در بخش محصول گندم و دامداری و همچنین درخواستشان از دولت مبنی بر برخورد جدی با موضوع حقوق های نجومی اشاره کرد.


تذکرات اقتصادی مجلسی ها از افزایش موادغذایی تا لزوم برخورد با حقوق های نجومی

صدای کشاورزان به جایی نمی رسد

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات و خسارات کشاورزان اظهار داشت: در بخش کشاورزی مشکلات متعددی از قبیل تاخیر در پرداخت مطالبات وجود دارد که کشاورزان را از این باب دچار مشکلات متعددی می کند.

وی با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات یک داستان پرغصه  و تکراری است، گفت: به طور مدوام محصولات کشاورزی توسط دولت خریداری می شود و  تاکنون در هیچ محصولی پرداخت به موقع بهای آن اتفاق نیفتاده که چنین امری از یک سو کشاورزان و از سوی دیگر گرفتاری دولت در مسائل پیش پا افتاده را رقم می زند.

پاپی زاده ادامه داد: با توجه به آنکه کشاورزان برای خرید نهاده های اولیه از سال ماقبل برداشت اقدام به دریافت وام با سود های گزاف از بانک کردند از این رو تاخیر در پرداخت مطالبات آسیب جدی به کشاورزان می زند چرا که آنها مجبور به پرداخت جریمه و دیرکرد وام دریافتی هستند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی باید ماده قانونی مبنی بر لزوم پرداخت به موقع مطالبات از سوی دولت مصوب شود، بیان کرد: به موجب این مصوبه دولت حداکثر تا دو روز پس از دریافت محصول ملزم به پرداخت مطالبات است و در غیر اینصورت می بایست جریمه و دیر کرد تاخیر در پرداخت به موقع بهای محصول را پرداخت نماید چرا که این حق کشاورزان است.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه صدای کشاورزان به جایی نمی رسد، اظهار کرد: بر خلاف آنچه که گفته می شود، بخش کشاورزی جزء اولویت کاری دولت نیست و همین امر موجب شده تاخیر در پرداخت مطالبات همه ساله تکرار شود.

وی با انتقاد از تاخیر در پرداخت خسارات کشاورزان از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز گفت: حدود سه سال است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به جبران خسارات کشاورزان اقدامی به عمل نیاورده است.

پاپی زاده ادامه داد: براساس قرار داد حقوقی که مابین کشاورزان و صندوق بیمه منعقد شده ، صندوق در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کشاورزان و خسارات به مزارع موظف به اجرای تعهدات خود است چرا که در غیر اینصورت کشاورزان می توانند براساس قانون از دولت شکایت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه اوضاع و احوال این بخش مساعد نیست، تصریح کرد: پرداخت دیر هنگام مطالبات،جریمه و نرخ بالای سود بانکی و عدم پرداخت خسارات از سوی صندوق بیمه ورشکستگی کشاورزان، مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها و رهایی بخش کشاورزی و در نهایت وابستگی به بیگانگان را به همراه داشته است.

نبود نظارت بر قیمت اقلام غذایی، گرانی را رقم زد

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،تصریح کرد:افزایش بی رویه قیمت مواد غذایی نتیجه ناهمانگی نهادهای مسئول در نظارت درست بر بازار است.

وی  با انتقاد از گرانی مواد غذایی اظهار داشت: در یک سال اخیر قیمت انواع مواد غذایی به طور سرسام آوری افزایش یافته که در این میان افزایش 45 درصدی برنج، 15 درصدی گوشت و بیش از 18 درصدی میوه موجب شده تا خانوارها تحت فشار قرارگیرند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی  افزود: سیاست دولت باید به سمت و سویی حرکت کند که اقشار کم درآمد از باب افزایش قیمت مواد غذایی کمترین آسیب را ببینند.

سلیمی با بیان اینکه کنترل و نظارت کافی در قیمت مواد غذایی وجود ندارد، بیان کرد: مشخص شدن وظایف و حوزه تصمیم گیری دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی آنها در تنظیم بازار از افزایش بی رویه قیمت موادغذایی جلوگیری می کند.


تذکرات اقتصادی مجلسی ها از افزایش موادغذایی تا لزوم برخورد با حقوق های نجومی

.

واردات ریل و واگن فقط در صورت ضرورت/اولویت با تولیدات داخلی

حسین هاشمی تختی نژاد عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص واردات ریل و واگن قطار گفت: موضع ما در واردات کالاهای مختلف حمایت از تولیدات داخلی است. پیش از این در خصوص کشتی سازی نیز موضوع واردات مطرح بود که در این خصوص به مسئولان به استفاده از تولیدات داخلی تذکر داده شد.

وی در ادامه افزود: واردات موجب تضعیف اقتصاد داخل و بالعکس تقویت شرکت های خارجی خواهد شد و باید به میزانی که توان تولید در داخل وجود دارد تولید صورت گیرد و در صورت ضرورت واردات انجام شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: باید در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بیش از پیش به تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی توجه شود.

هاشمی تختی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا برخی بر واردات تاکید دارند، گفت: اساسا موافقان واردات کیفیت تولید داخلی را مورد نقد قرار می دهند ولی بجای واردات باید بکوشیم تا با حمایت از تولیدکنندگان ، کیفیت کالاهای داخلی را افزایش دهیم.

وی در پایان هرگونه واردات واگن و ریل قطار را تنها برای جبران کسری تولیدات داخلی و در صورت ضرورت قابل توجیه دانست.


تذکرات اقتصادی مجلسی ها از افزایش موادغذایی تا لزوم برخورد با حقوق های نجومی

ضرورت کشت مکانیزه نیشکر

راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت تولید نیشکر اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع آبی و آب بر بودن کشت نیشکر، کشاورزان خوزستانی به کشت محصولاتی نظیر گندم روی آوردند که این امر نادرست است.

وی با تاکید بر لزوم مکانیزه شدن کشت نیشکر گفت: توسعه مکانیزاسیون در سطح ماشین آلات و آبیاری های مدرن امری مهم در افزایش بهره وری بخش کشاورزی به شمار می رود، ازاین رو لازم است که کشت نیشکر در اراضی خوزستان مکانیزه شود تا تولید برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

نوری ادامه داد: توسعه کشت چغندر پاییزه به جای کشت بهاره نیشکر می تواند تاثیر بسزایی در بهره وری آب و توسعه کمی و کیفی محصول داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت صنایع جانبی نیشکر در خوزستان بیان کرد: بخش خصوصی به دنبال تحقیق و تفحص 4 شرکت بزرگ نیشکر و صنایع جانبی آن در خوزستان است.

 

برخی از تذکرات نمایندگان مجلس در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

نماینده

موضوع

توضیح

علیرضا سلیمی

مواد غذایی

تذکر به هیات دولت در خصوص افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه رشد 45 درصدی قیمت برنج

محمد کاظمی

محصول انگور

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص عدم قیمت خرید تضمینی انگور متناسب با هزینه های تولید آن

ناصر موسوی لارگانی

مطالبات گندم کاران و دامداران

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تسریع در پرداخت طلب گندم کاران و وصول مطالبات دامداران

کمال الدین شهریاری

فرهنگیان

توضیح علت کاهش حقوق کادر غیر آموزشی فرهنگیان

محمدمهدی زاهدی

فرهنگیان, بانک سرمایه

تذکر به هیات دولت در خصوص برخورد جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشت فرهنگیان و حساسیت جدی در امر صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه

علیرضا حیدری

شرکت سهامی زراعی

لزوم توجه به تشکیل شرکت های سهامی زراعی و کشت محصولات با نیاز آب کمتر

محمد عزیزی

عدم پرداخت مطالبات و خسارت به محصولات کشاورزی

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص توضیح علت عدم پرداخت به موقع پول کشاورزان برای خرید تضمینی گندم و همچنین توضیح علت عدم پرداخت خسارت محصولات کشاورزی

فریدون احمدی

سازمان خصوصی سازی

تذکر به وزیر اقتصاد در خصوص رسیدگی به وضعیت نابسامان سازمان خصوصی سازی و لزوم توجه جدی به اجرای اصل 44 قانون اساسی

شمس الله شریعت نژاد

موسسه ثامن الحجج

تذکر به وزیر اقتصاد در خصوص توضیح علت عدم نظارت و تعیین و تکلیف سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج

شادمهر کاظم زاده

تسهیلات به جوانان

تذکر به هیات دولت در خصوص اجتناب بانک ها از ارائه تسهیلات به جوانان

شادمهر کاظم زاده

نقدینگی و رکود

تذکر به هیات دولت در خصوص عدم وجود نقدینگی و رکود حاکم بر کشور

مهدی قدوسی

دستگاه واگن

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص مغایرت واردات 600 دستگاه واگن از روسیه با اقتصاد مقاومتی

مهدی قدوسی

فرهنگیان

تذکر به وزیر آموزش و پرورش در خصوص همسان سازی و افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته

مهدی قدوسی

کشمش

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص خرید تضمینی کشمش از باغداران

علیرضا محجوب

بیمه بیکاری

تذکر به هیات دولت در خصوص ضرورت حمایت دولت از تولید و انعطاف در رفع اختلافات و تقویت بیمه بیکاری

شمس الله شریعت نژاد

موسسه شاندیز و ثامن الحجج

تذکر به هیات دولت در خصوص ضرورت تسریع در تعیین و تکلیف شاندیز و موسسه ثامن الحجج

علی بختیار

الگوی کشت کشاورزی

تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص ارائه الگوی کشت مناسب و افزایش بهره وری کشاورزی

علی بختیار

طرح های نیمه تمام

تذکر به وزیر راه و شهرسازی در خصوص تامین اعتبارات مناسب و اقدام در تکمیل طرح های نیمه تمام

 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار