رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مطرح کرد؛

ورود علما برای کاهش آلام بشری در زمان درگیری مسلحانه و جنگ

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران گفت: ما باور داریم که گفتگو بین رهبران دینی و علمایی که از فرهنگها و ادیان مختلفی نمایندگی می‌کنند، می‌توانند موجب افزایش میزان احترام به کرامت انسانی در زمان درگیری مسلحانه و دیگر شرایط خشونت آمیز باشند.

ورود علما برای کاهش آلام بشری در زمان درگیری مسلحانه و جنگ

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اولیویه مارتین رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران در سومین میزگرد آماده سازی برگزاری کنفرانس بین المللی حقوق بین المللی بشر دوستانه که امروز(چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: کمیته بین المللی صلیب سرخ سازمانی بی طرف، بی غرض و بشر دوستانه است که از سوی سازمان جهانی مأموریت یافته تا در زمان درگیری مسلحانه و جنگ از طریق فعالیت‌های بشر‌دوستانه خود از جان و کرامت انسان‌ها حمایت کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی حمایت از افرادی است که از ابتدا در خصومت مشارکت نداشته و یا دیگر ندارند همانند غیر نظامیان، مجروحان و اسرا.

کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنین در راستای رسالت خود مروج حقوق بین المللی بشر‌دوستانه موسوم به قانون درگیری مسلحانه در سراسر جهان است، این سازمان به تمامی طرفهای درگیری چه دولت باشند و چه کنش‌گر غیر دولتی، الزاماتی را که برای تضمین رعایت حقوق بین‌المللی بشر دوستانه و جلوگیری از آلام بی دلیل انسان‌ها بر دوش دارند یادآوری می‌نمایند.

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران، تأکید کرد: در این بین در گفتگوهای ما با علمای کشورهای اسلامی ایران پیشرفته‌ترین و بهترین حالت را به خود اختصاص داده و در مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه 10 سالی می‌شود که مطالعات خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند.

مارتین بیان داشت: امروزه میلیون ها نفر از کسانی که در سوریه، عراق، یمن ، جمهوری افریقای مرکزی، نیجریه، سودان جنوبی، افغانستان و یا اکراین تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه هستند، از فعالیت‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ منتفع می‌شوند.

وی افزود: با این حال متأسفانه موارد نقض حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه مانند حملات کور به غیر نظامیان، تخریب زیر‌ساخت‌های حیاتی غیر نظامی مانند تأسیسات درمانی و یا تلمبه‌خانه‌های آب، گروگان‌گیری ، خشونت علیه کارکنان درمانی ، زندانیان و حتی کارکنان بشردوست؛ همگی در درگیری‌های مسلحانه در سراسر جهان مشاهده می‌شوند.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران تصریح کرد: حقیقت هراس‌انگیز درگیری‌های مسلحانه امروزین به موجبی از نگرانی در سراسر جهان دامن زده که چگونه می‌توان بر عملکرد طرف‌های متخاصم تأثیر گذاشت تا به حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه و اصول بنیادین آن احترام گذارند؛ قرن‌ها پیش از تدوین حقوق بین‌المللی بشر دوستانه، ادیان الهی، قواعدی را برای حفاظت از جان و کرامت انسان‌ها ایجاد کردند که امروزه بسیاری از این قواعد در حقوق بشردوستانه مدرن منعکس شدند.

مارتین تأکید کرد: شخصیت‌های دینی همواره در زمان ناآرامی و خشونت نقشی اساسی در راهبری مردم جامعه خود ایفا می‌کنند و از آنجایی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یک سازمان آئین مدار نیست با این حال با توجه به اینکه حمایت از کرامت انسانی بنیانی استوار در آموزه‌های دینی دارد، سازمان ما همیشه علاقه شدیدی به گفتگو و تعامل با رهبران ، سازمان‌ها و جوامع دینی داشته است.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران تصریح کرد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ باور دارد که گفتگو بین رهبران دینی و علمایی که از فرهنگ ها و ادیان متنوعی نمایندگی می‌کنند می‌تواند موجب افزایش میزان احترام به کرامت انسانی در زمان درگیری مسلحانه و دیگر شرایط خشونت آمیز گردد.

مارتین ادامه داد: در نتیجه در جهان اسلام کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مشاوره با رهبران و علمای اسلامی را آغاز کرده تا در رابطه با چالشهای بشر دوستانه به تبادل فکر و اندیشه بپردازد.

وی بیان داشت: پس از گذشت بیش از 15 سال تبادل نظر فراگیر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ موفق به ایجاد تعاملی پایدار با رهبران و علمای اسلامی از سراسر منطقه شده؛ در سال 2014 ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با آیت الله سیستانی و مکارم شیرازی ملاقات و همچنین از مقرّ اصلی سازمان همکاری‌های اسلامی در جدّه بازدید کرد تا در رابطه با چالش‌های بشر‌دوستانه در منطقه به تبادل نظر برسند.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران گفت: در حال حاضر علمای اسلامی از بخش‌های مختلف جهان اسلام از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روند ترویج حفاظت بیشتر از کرامت انسانی در زمان درگیری مسلحانه حمایت می‌کنند، حتی گاهی علمای اسلامی نقشی فعال در شناسایی نیاز‌های بشر دوستانه و یا تسهیل دسترسی ایمن کارکنان صلیب سرخ و هلال احمر به قربانیان ایفا کرده اند.

مارتین ادامه داد: از طریق گفتگو می‌توان سوء برداشت‌ها از اسلام و حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه را برطرف کرد، امروزه بسیاری از علمای اسلامی و کارشناسان حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه بر این باورند که منابع فقه اسلامی موجود دکترین‌های حقوقی و اخلاقی هستند که دارای شباهت‌های بسیاری با حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه مدرن می‌باشند.

وی تاکید کرد: علمای ایرانی در ترسیم ریشه‌ عمیق و مستحکم حقوق بین‌المللی بشر‌دوستانه و اصول بنیادین آن در اسلام و تأکید بر آن نقش مهمی داشتند.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران بیان داشت: به منظور نشان دادن دستاوردهای آکادمیک علمای ایرانی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در همکاری با جمعیت هلال احمر ایران برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در اواخر سال 2016 میلادی برای گرامیداشت دهمین سالگرد گفتگوی اسلام و حقوق بین‌المللی بشر دوستانه در ایران حمایت می‌کنند.

مارتین با بیان اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفتگویی سازنده با دیگر ادیان را در دستور کار خود دارد افزود: در ماه مارس 2014 ریاست کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با پاپ فرانسیس ملاقات کرد تا طیفی کامل از مسائل بشردوستانه را که مورد علاقه دو طرف بود به بحث و گفتگو بگذارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این کمیته بین المللی صلیب سرخ گفتگویی آکادمیک را در رابطه با ارزش‌های مشترک بشردوستانه در حقوق بین المللی بشر دوستانه و دیگر کیش ها آغاز کرد و تماس‌هایی را با علمای مسیحی، یهودی ، بودایی ، هندو و سازمان های دین مدار در آسیا، افریقا و آمریکای جنوبی برقرار کرده است.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران تأکید کرد: متأسفانه در برخی از کشورها تنش‌های مذهبی و دینی افزایش یافته و خشونت آمیز شده‌اند با این حال رهبران دینی به کرّات پیام‌های بشردوستانه قابل درکی را به اعضای جامعه، حاملان سلاح و تصمیم‌گیران ابلاغ کردند.

مارتین ادامه داد: ما باور داریم که احترام به کرامت انسانی در زمان درگیری مسلحانه فقط در صورتی می تواند تقویت شود که فرهنگ جهانی انسانیت ترویج شود تا تضمینی باشد برای آنکه ارزش های بشر دوستانه ای مانند آنچه که در حقوق بین المللی بشر دوستانه آمده در ذهن مردم ریشه دوانند.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که میزگردهایی از این دست به خودی خود هدف نبوده اما می‌توانند نقطه عطفی در مسیر مشترکی باشد تا همه با هم بر میزان حمایت از کرامت انسانی در همه جا و در همه شرایط بیافزاییم.

وی در خصوص پرسش خبرنگاری در خصوص جزئیات و اعمال نفوذ علمای دینی برای کاهش آمال بشری در زمان درگیری‌ها با توجه به نا‌امنی های مختلف به وجود آمده در منطقه بیان داشت: موارد نقض حقوق بشر دوستانه بین المللی و عدم رعایت این حقوق باعث شده که ما امروزه شاهد جنگ‌هایی در جهان باشیم و از آنجایی که کنترل این وضعیت فراتر از وظایف و اختیارات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است بنابراین راه حل این مشکل را در دخیل کردن علما و کارشناسان رهبران دینی دانستیم چراکه تجارب بشری نشان داده که حرکت جمعی می‌تواند گره گشای مشکلات این چنینی باشد.

مارتین ادامه داد: ما نیازمند جلب حمایت علما و کارشناسان رهبران دینی هستیم تا به قربانیان بی‌طرف درگیری‌ها دسترسی داشته باشیم.

وی در خصوص بهره‌مندی از نتایج این میزگردها و کنفرانس‌ها بیان داشت: در این میزگردها و کنفرانسی که در آذرماه امسال در قم برگزار خواهد شد، ضمن بهره‌مندی از توصیه و پندهای رهبران دینی در خصوص نحوه غلبه بر چالش‌ها، حفظ کرامت انسانی و کاهش آلام بشری در زمان درگیری‌های مسلحانه به بحث خواهیم پرداخت.

رئیس نمایندگی کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران در خصوص پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر چشم‌انداز آینده برنامه اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه در ایران و برای کمیته بین المللی صلیب سرخ بیان داشت: پس از برگزاری کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بین المللی بشر دوستانه که در آذر ماه امسال در قم برگزار می شود، روند گفتگوی ما با علما و کارشناسان دینی در کشورهای اسلامی به ویژه ایران مشخص شده و بعد از آن می‌توان درباره چشم انداز آینده این برنامه در ایران صحبت کرد.

وی در پایان گفت: همه شرکای کاری و دست‌اندرکاران برنامه اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه رغبت خود را برای ادامه دار بودن این رابطه نشان داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار