به همت محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی؛

نخستین مجتمع دامپروری نهادهای ژنتیکی گاو سمینتال به بهره برداری رسید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: به زودی تولید و تکثیر گاو سمینتال در کل کشور توسعه پیدا خواهد کرد و مشکلی که در تعادل عرضه شیر و گوشت داریم قطعا حل خواهد شد.

محمود حجتی‌ وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو اختصاصی خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در چند سال اخیر بعد از پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی با شرکت هولدینگ دانش بنیان کشاورزی دانا برای اولین بار نژاد گاو سیمینتال وارد کشور شده و روز به روز درحال رشد و توسعه است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر تولید شیر و گوشت متکی به نژاد هلشتاین بوده ولی خوشبختانه با ورود نژاد سیمنتال در کشور موفق شدیم تا این نژاد را تکثیر و پرورش دهیم.

حجتی در ادامه افزود: دام اصیل کشور و گوشت و شیری که از آن تولید می‌شد به دلیل اینکه نژاد هلشتاین بوده است کیفیت زیاد مطلوبی نداشته ولی شیر و گوشت نژاد سمینتال نسبت به نژاد هلشتاین از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و 20 تا 30 درصد اقتصادی تر از نژادهای متداول در کشور است.

وی با اشاره به اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان در قالب این طرح ملی تصریح کرد: گاو دو منظوره شیری- گوشتی سیمینتال با قدرت سازگاری بالا به شرایط مختلف آب و هوایی، ضریب تبدیل مناسب گوشت کیفیت مطلوب شیر( چربی بالای 4 درصد و پروتئین بالای 3.5) طول عمر اقتصادی بالا راهکاری برای رفع مشکلات فعلی در صنعت دامپروی کشور است.

به گفته حجتی، هزینه های  تولید این نژاد در مقایسه با گاو هلشتاین بسیار پایین تر است ولی کیفیت گوشت عالی دارد.

وزیرکشاورزی گفت: گوساله این نژاد در طول یک سال حدود 600 کیلو می شود ولی گاو هلشتاین بعد از 18 ماه زمان به این میزان می رسد یعنی 6 ماه سرمایه گذاری و هزینه بیشتری برای تولید این زمان لازم دارد.

حجتی اظهار داشت: باتوجه به استقبالی که تولیدکنندگان در سطح کشور به عمل آورده اند و خصوصیات برتر این نژاد به زودی تولید و تکثیر گاو سمینتال در کل کشور توسعه پیدا خواهد کرد و مشکلی که در تعادل عرضه شیر و گوشت داریم قطعا حل خواهد شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار