آخر هفته را با هنر سپری کنید

هنر در هفته دوم پاییز بهانه‌ای برای رنگارنگ تر شدن هر چه بیشتر این فصل را در گالری‌ها و نگارخانه‌ها رقم زده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  این هفته نیز طبق روال همیشگی گالری ها و نگارخانه ها گوشه و کنار شهر با هنر رنگارنگ می شود.

مجموعه هایی که در ادامه برخی از آن ها اشاره می کنیم:

گالری هپتا
"تنهایی" عنوان نمایشگاهی است که از جمعه 9 مهر در گالری هپتا برگزار می شود.

در این نمایشگاه 11 هنرمند با آثارشان در قالب عکس حضور دارند. مجموعه ای که در خصوص آن نوشته شده: " تنهایی " چیست؟  " تنها " کیست؟ به استناد فرهنگ های فارسی دهخدا و عمید و معین، " تنهایی "  : یگانه بودن، خلوت و بی یار و همدم بودن معرفی شده که هریک از این مفاهیم وجهی از بار معنایی این لغت را بازگو می کند. ازوجوه مثبت با آیند خوش تا وجوه منفی و بدآیند . پس تنهایی هم می‌تواند زمینه‌ساز وضعیت هایی ناخوب باشد وهم مقدمه نیل به کمالات روحی و معنوی. هم می تواند بکاهد و هم بیافزاید . کسانی هستند که آگاهانه و هدفدار سراغ "تنهایی"  می‌روند، چون از تنها بودن لذت می‌برند، مثل بیشتر عرفا  و صوفیان برخی دانشمندان و هنرمندان و عالمان و شاعران.

تنهایی این گروه را می‌توان «تنهایی مثبت یا سازنده» تلقی کرد. دلیل بسیاری از انسان ها برای پیوستن به جمع هراس از "خود" است. خودی که که در تنهایی بیشترین نمود را در نفس انسانی دارد. وقتی تنها می‌شویم، در واقع نزد خویشتن خویش حضور پیدا می‌کنیم و چون تصویری امیدوارکننده و نشاطآوراز خود نداریم و با خود بیگانه‌ایم، قادر به تحمل و گفتگو با "خود " نیستیم و راهی برای فرار از این وضعیت می‌جوییم و دیگری را به مدد می گیریم .

توجه انسان به ماهیت یگانه خود و تنهایی ذاتی و خدادادی و پرداختن به اعماق" درون "  ، به مرور و آرام آرام موجب آشتی او با خود می‌شود و همین امر همنشینی او با خویش را دلنشین می‌کند و به واقع آدمی را به " بیرون" کم نیاز یا بی نیاز می کند . هدف این نمایشگاه  بررسی آثار مثبت یا منفی تنهایی در زندگی افراد متعارف جوامع نیست بلکه کنکاشی در معانی پنهان آشکار این وضعیت پارادوکسیکال بشری است . پیشنهادات ارائه شده ی عکاسان این مجموعه نیز متنوع و متفاوت و از طیف ها و نظرگاه های مختلف و گاه متناقض برخواسته است  . اما نقطه اتصال همه ی آثار کنجکاویهایی بصری است که از جستجو و تامل در واژه " تنهایی " سرچشمه می گیرد  
 
حقیقت یک فرم

نگارخانه صا از این هفته میزبان نمایشگاهی با عنوان "حقیقت یک فرم" می شود.

در این نمایشگاه آثاری از فروغ فطرتی در قالب نقاشی وجود دارد که علاقه مندان برای بازید از آن تا 18 مهرماه فرصت دارند.
 
کافه گالری مارکوف
نمایشگاهی در قالب عکس توسط پگاه بهروزفر در گالری مارکوف از جمعه افتتاح می شود.

در این نمایشگاه که با عنوان عکس های اینستاگرام در سری سوم برگزار می شود حدود 5 هنرمند حضور دارند.

این نمایشگاه تا 19 مهر برقرار و پذیرای علاقه مندان است.
 
گالری نگر
"گل" عنوان نمایشگاه گروهی است که که توسط مهدی دندی و مهسا مرسی در گالری نگر برپا می شود.

در این نمایشگاه حدود 40 هنرمند با آثارشان در حوزه تجسمی به هنرآفرینی پرداخته اند و علاقه مندان برای بازید از کارهای آن ها می توانند تا 19مهر به این مجموعه سر بزنند.
 
هیچ کجا
عکس هایی در گالری شماره شش روایتگر تنهایی های انسان امروزی شده اند.

پویان شادپور در خصوص نمایشگاهش که با عنوان " هیچ کجا" برگزار می شود، نوشته است: داستان انسان امروز، داستان تنهایی ست. تنهایی و انتظار
آن قدر انتظار که دیگر این جا، آن جای قبل نیست. دیگر هیچ کجا نیست. انتظار در میان این "هیچ کجا
داستان همیشه همین خواهد ماند، خودمان در انتظار آن چیز دیگر
 
گالری آیریک
گروهی از اساتید و پیشکسوتان عرصه نقاشی با آثارشان از 9 مهر به گالری آیریک می آیند.

محجوبی، شباهنگی، اویسی، زرین بال، نصرالهی و حبیبی از هنرمندانی اند که در این نمایشگاه حضور دارند.

مجموعه مذکور تا 18 مهر برقرار و پذیرای بازدیدکنندگان است.
 
آغاز محمدخان، دمت گرم
گالری آتبین نمایشگاه گروهی را با عنوان" آغاز محمدخان، دمت گرم" را از 9 تا 27 مهر برگزار می کند.

فوژان امیری در خصوص این نمایشگاه گفته است: در این مجموعه ٦٠ هنرمند حضوردارند كه در زمینه طراحی و ساخت زیورآلات فعالیت می‌کنند و به مناسبت روز تهران كه ١٤ مهر است برگزار می‌شود و هنرمندان دیدگاه خودشان را در قالب زیورآلات مفهومى در مورد تهران به نمایش مى‌گذارند.

گفتنی است این نمایشگاه به همت مصطفی اسدالهی، هنرمند این عرصه، آرت شاپ گنجه و نگارخانه برپا می‌شود.
 
واقعیت های رویایی

گالری آتشزاد آثاری را از محمدرضا آتشزاد را در قالب نقاشی به نمایش می گذارد.

وی در خصوص این مجموعه که تا 18 مهر با عنوان "واقعیت های رویایی" برقرار است عنوان کرده: واقعیت های آشکار و ناپیدا ، همواره در ذهن سیال و آرامم ، رویاگونه و خیال انگیز شکل می گیرند ؛ هر آنچه در محیط پیرامون مرا احاطه کرده ، از نور و سایه روشن ها ، ترنم و لطافت گلها ، زیبایی سبزه زاران ، نیلگون آبی دریا ، تلاش و پویایی انسانها ، همه و همه ، برایم بهانه ای برای ثبت لحظه های شتابان زندگی و در ترکیبی از نقش و رنگ بوده ، تا بتوانم آنها را آنگونه که می پندارم و احساس می کنم ، در قالب نقاشی های آبرنگ ارائه کنم.

در اغلب آثارم نیز صرفا در پی بازتاب رویا گونه آنچه اشاره شد ، نبوده ام، بلکه در واپسین مراحل انتخاب یک سوژه ، و در اجرا ، آنچه را که خود هم می خواهم ، بدان می افزایم ، تا خود مجالی برای بیان همان احساس و برداشت باشد.

آنگاه تلاش می کنم وادی واقعیت را به افق های رمز آلود و خیال انگیز رویا هایم بکشانم و انعکاسی از حس و ادراک را در جای جای آثارم نشان دهم.

اما برای بسیاری ممکن است این سوال همیشه مطرح بوده باشد که به راستی مرز بین واقعیت و رویا چیست و راز در نوردیدن آن کدام است؟

بایستی اذعان کنم همواره تعریف حسی و ملموسی از همپوشی ، بسا یگانگی این دو داشته  و بر آن بوده ام در سوژه هایی دلنشین و اغلب آرام ، دریچه ای از دنیای ذهنی خود را نیز در آثارم به روی مخاطبین بگشایم و آنها را به واقعیت های افسونگر و پر جاذبه زندگی رهنمون شوم ؛ واقعیت هایی که جز به زیبایی ، لطافت و رویا راهی ندارند.
 
چهره ها سخن می گویند
نقاشی های بهروز پندیدن از 9 تا 14 مهر در گالری احسان به نمایش درمیاید.

وی درخصوص نمایشگاهش که با عنوان "چهره ها سخن می گویند" برپا می شود نوشته است: چهره ها با انسان ها سخن می گویند.بطور نسبی حالت های چهره ها، نگاه های آنها و همچنین عکس العمل های افراد در شرایط مختلف می تواند شخصیت و ویژگی های افراد را تا حدودی در جامعه بازگو کنند.توجه به این المان ها نقطه شروع این مجموعه از نقاشی ها می باشد. در واقع در ایده کلی سعی کرده ام شرایط اجتماعی جامعه، نگرانی ها، خستگی ها، شادی ها و هیجانات افراد را در قالب نقاشی پرتره(چهره) نمایش دهم.

از طرفی در آثارم بیشتر از اینکه به  سبک خاصی گرایش داشته باشم، سعی کرده ام تکنیک های مختلف و متفاوت و گاها بدیع را ارائه کنم. برجسته کاری بوسیله مواد و مصالح گوناگون از جمله آن می باشد. البته تلاش بر آن بوده که تا حدودی اکثر پرتره ها را از سبک رئالیسم (واقع گرا) دور نگه دارم تا شرایط برای انتقال مفاهیم از طریق تغییر پس زمینه ها،تغییر رنگ ها و المان های دیگر بیشتر فراهم باشد.
 
بطور مشخص سعی کرده ام حرکت،جنب و جوش و سیالیت را بوسیله تکنیک های بکار رفته در آثارم نمایان کنم. در واقع چهره ها هریک نمادی از زندگی پرتلاطم و پرتحرکی هستند که با تمام پستی و بلندی هایش و گاه نارحتی و گاه شادی هایش ادامه دارد.بنابراین به چهره ها خوب نگاه کنید چون چهره ها سخن می گویند.
 
گالری شیرن 1و 2
گالری شیرین از جمعه نمایشگاهی با عنوان کاوشگر را از سلمان خوشرو برگزار می کند.

همچنین گالری شیرین2 نیز میزبان آثار حسین عدالتخواه با عنوان "آن سوی دیوارها" می شود.

هردو نمایشگاه مذکور از 9تا 28 مهر برقرار هستند.
 
علاوه بر موارد فوق فرهنگسراها و گالری هایی چون گلستان، دلگشا، شمس، سهراب 2، ویستاپلاس و ... نیز با آثار جدیدی از هنرمندان به استقبال علاقه مندان می رود.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.