فوربز: بازار نفت در انتظار تصمیم تولیدکنندگان بزرگ در ماه نوامبر

با پایان گرفتن نشست 4 ساعته اعضای اوپک در الجزایر، بازار در انتظار تصمیم تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش تولیدات در ماه نوامبر است.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه تحلیلی فوربز در مقاله‌ای به گزارش "الن والد" نوشت: نشست غیررسمی اعضای عضو و غیرعضو اوپک در الجزایر با توافق شرکت‌کنندگان بر سر حفظ تولیدات نفتی در سطح 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز پایان گرفت. در این نشست همچنین عنوان شد اوپک سطح تولید هر یک از کشورهای عضو این سازمان را در نشست عادی ماه نوامبر(دو ماه آینده) در وین اتریش تعیین خواهد کرد.

پس از نشست الجزایر هیچکدام از اعضای اوپک به شکل رسمی درباره کاهش سطح تولیدات سخنی به میان نیاوردند؛ اما بازار با افزایش بهای نفت مواجه شد. نشست الجزایر نکات قابل توجه بسیاری را برجای گذاشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

1. آیا اعضای اوپک بر سر طرح فریز نفتی به توافق نهایی رسیدند؟

خیر.اعضای اوپک بیش از 4 ساعت بر سر این موضوع گفتگو کردند که امکان تصویب طرح فریز نفتی را در آینده بررسی کنند. تا پیش از برگزاری نشست روز گذشته، تمام اعضای اوپک، به غیر از الجزایر، اذعان می‌کردند  انتظار ندارند در این نشست به توافق نهایی درمورد طرح فریز نفتی دست یابند. 2 ساعت مانده به نشست برخی منابع آگاه و نزدیک به اوپک اعلام کردند، در این نشست توافق نهایی حاصل می‌شود؛ اما به دلیل برخی مسائل اوپک از انتشار خبر این توافق و یا ارائه جزئیات درباره آن خودداری خواهد کرد.
طبق گزارش‌های اخیر اوپک 14عضو این سازمان هم اکنون روزانه 33 میلیون و 240 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کنند.

با اعلام خبر توافق کشورهای اوپک، بهای نفت در بازارهای بین المللی حدود 6 درصد افزایش یافت.

2. آیا روسیه برای محدودسازی تولیدات نفتی با اوپک همراه می‌شود؟

بله. مقامات روسیه در حاشیه برگزاری نشست الجزایر با بسیاری از اعضای اوپک از جمله ایران و عربستان دیدار کردند. مقامات روسیه و عربستان توافق کردند در ماه اکتبر بار دیگر دیدارهایی رسمی داشته باشند. از سوی دیگر روسیه برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفتی ایران نیز اعلام آمادگی کرد.

روسیه اعلام کرد تا پیش از آنکه تمامی اعضای اوپک به توافقی کلی در ارتباط با طرح فریز نفتی نرسند، در این مورد بخصوص با عربستان گفتگو و رایزنی نمی‌کند. "الکساندر نواک،" وزیر نفت روسیه، پس از دیدار با "خالد فالح،" همتای عربستانی خود، گفت: روسیه امیدوار است خیلی زود توازنی در سطح تولیدات ببیند و تا آن زمان ذخایر نفتی روسیه بدون تغییر باقی می‌ماند.

3. آیا عربستان و ایران از طرح فریز نفتی تبعیت می‌کنند؟

در واقع نه. "بیژن زنگنه،" وزیر نفت ایران، و "خالد فالح،" وزیر نفت عربستان، در نشست الجزایر هیچ دیدار مستقیمی با یکدیگر انجام ندادند؛ اما اظهار داشتند احتمالا در آینده چنین دیداری را انجام خواهند داد. 

برخلاف نشستی که بهار گذشته میان اعضای اوپک برگزار شد و ایران به صراحت اعلام کرد تا زمانیکه سطح تولیدات نفتی خود را به اندازه پیش از تحریم‌های اقتصادی برنگرداند حاضر به کاهش تولیدات نیست، این بار عربستان مدعی به نتیجه نرسیدن نشست نشد؛ بلکه اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری میلادی اعضای اوپک به توافقی برای کاهش سطح تولیدات می‌رسند و ایران نیز در این توافق حضور خواهد داشت.

4. آیا اقتصاد کشورهایی مانند ونزوئلا، نیجریه، الجزایر و لیبی می‌تواند بهبود یابد؟

هنوز نه. کشورهای عضو اوپک که در نتیجه کاهش بهای نفت درگیر بحران شدید اقتصادی شدند، قادر نخواهند بود حتی در میان مدت به رونق اقتصادی بازگردند. البته نیجریه و لیبی با توجه به حمایت‌های عربستان اندکی به آینده امیدوار هستند. عربستان اعلام کرده است حتی در صورت تصویب طرح فریز نفتی، این دو کشور اجازه خواهند داشت تولیدات نفتی خود را افزایش دهند زیرا اقتصاد نیجریه و لیبی به اندازه‌ای آسیب‌دیده است که هرگونه افزایش بهای نفت می‌تواند به نجات دولت‌های آنها از خطر ورشکستگی کمک کند.

5. باید در شرایط کنونی منتظر چه بود؟

تا برگزاری نشست عادی اوپک در ماه نوامبر فقط 2 ماه زمان باقی مانده است. باید تا آن زمان منتظر بود زیرا هنوز موانع بسیاری بر سر راه تصویب طرح فریز نفتی وجود دارد. باید در انتظار دیدار احتمالی ایران- عربستان باقی ماند زیرا درصورت برگزاری این نشست، جزئیات بیشتری از طرح فریز نفتی به دست می‌آید. باید گوشه چشمی هم به روسیه داشت. تصمیم "نواک" برای حضور در نشست نوامبر اوپک به میزبانی وین بسیار حائز اهمیت خواهد بود. حضور وزیر نفت روسیه در این نشست، حامل این پیام است که به زودی اخبار جدیدی از اوپک به گوش خواهد رسید. در این صورت بازار یک قدم بزرگ به سمت اجرایی شدن طرح فریز نفتی برمی‌دارد. البته سطح تولیدات نفتی اعضای اوپک 33 میلیون بشکه در روز و سطح تولیدات نفتی روسیه 11 میلیون بشکه در روز است. واضح است روسیه تاثیر چندانی بر مازاد تولیدات نفتی در جهان ندارد و عملکرد اوپک دارای اهمیت بالاتری است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار