مقام سابق آمریکایی: نیروهای عراقی اراده لازم برای موفقیت در عملیات موصل را دارند

معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در امور نظامی و سیاسی، پیش‌بینی کرد نیروهای عراقی بتوانند شهر موصل را از چنگال داعش آزاد کنند.

مقام سابق آمریکایی: نیروهای عراقی اراده لازم برای موفقیت در عملیات موصل را دارند
به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ژنرال مارک کیمیت (Mark Kimmitt)، معاون وزیر خارجه سابق آمریکا در امور نظامی و سیاسی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، درباره طرح آمریکا برای اعزام صدها نظامی جدید به عراق گفت: بسیار مهم است که درک کنیم عملیاتی که آمریکا آن را در عراق فرماندهی می کند، بخشی از عملیات ائتلاف بین المللی است که هدف از آن کمک به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و نیروهای این کشور در تلاش برای شکست دادن (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش است. تلاش برای آمادگی عملیات در موصل در نه ماه گذشته ادامه داشته است. نیروهای عراقی توانستند داعش را در فلوجه و الرمادی شکست دهند و این نیروها اکنون به طرف دومین شهر بزرگ عراق یعنی موصل حرکت خواهند کرد. همه نشانه ها حاکی از آن است که نیروهای عراقی در پس گرفتن شهر موصل و بیرون راندن داعش از آخرین پایگاهش در این کشور موفق خواهند بود. 

کیمیت افزود: نیروهای عراقی باید برای عملیات در داخل شهر موصل آماده شوند تا اطمینان پیدا شود پس از آزادسازی این شهر، هیچ تروریستی در داخل آن باقی نماند. پس از آن هم مسئله بازسازی موصل اهمیت دارد تا اهالی این شهر بتوانند در امنیت به خانه هایشان بازگردند و زندگی عادی خود را از سر بگیرند. باید توجه داشته باشیم که مرکز اصلی داعش در شهر الرقه سوریه است. موصل مهمترین شهر برای داعش در داخل عراق است. با توجه به اینکه این گروه تا آخرین نفس در شهر موصل خواهد جنگید، نبرد در این شهر بسیار دشوار خواهد بود. هماهنگی نیروهای عراقی برای محاصره اعضای داعش در این شهر مهم است. ما اطلاع پیدا کردیم که داعش خط دفاعی در موصل برای مقابله با حمله نیروهای عراقی ایجاد کرده است. تعیین زمانی برای پایان نبرد در موصل غیرممکن است. شاید عده ای زمان یک تا شش ماه را برای این عملیات مطرح می کنند، اما واقعیت آن است که نمی توان مدت این نبرد را مشخص کرد. درگیریها در موصل خیابان به خیابان و خانه به خانه خواهد بود. 

وی خاطر نشان کرد: نیروهای عراقی با توجه به تمرین های فشرده ای که پشت سر گذاشتند، برای نبرد موصل آمادگی دارند. هر چند که برای بیرون راندن کامل داعش از این شهر با چالش هایی روبرو خواهند شد. نیروهای عراقی امروز از نظر آموزشی یکی از بهترین نیروهای نظامی در جهان هستند و می توانند قهرمانانه با داعش بجنگند. مگر آنکه داعش تصمیم بگیرد از موصل عقب نشینی کند و از رویارویی با نیروهای عراقی خودداری کند. 

اعزام نیروهای جدید آمریکایی به عراق بر اساس درخواست دولت این کشور است. این نیروها مسئولیت پشتیبانی از نیروهای عراقی را در نبرد دشوار موصل برعهده خواهند داشت. نبرد موصل را از نظر اهمیت و شدت درگیریها می توان با نبرد پاریس در قرن گذشته مقایسه کرد. البته عراقیها اراده لازم برای پیروزی در این جنگ را دارند. با این وجود نمی دانیم که نبرد موصل چه زمان پایان خواهد یافت. 

این مقام سابق آمریکایی درباره امکان مشارکت نیروهای پیشمرگه و بسیج مردمی عراق در نبرد آزادسازی موصل گفت: بخشی از نیروهای پیشمرگه هم در این عملیات مشارکت خواهند کرد. اما نیروهایی که زیر نظر حیدر العبادی عمل می کنند، اصلی ترین نیروها در نبرد موصل خواهند بود. هیچ نیروی نظامی چه شیعه و چه سنی به صورت خودسرانه در درگیریهای موصل شرکت نخواهد داشت. همه نیروهای شیعی و نیز پیشمرگه زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق خواهند جنگید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار