التیماتوم اتحادیه اروپا به افغانستان برای بازگرداندن 80 هزار پناهجوی اخراج شده

اتحادیه اروپا در التیماتومی پنهانی به افغانستان هشدار می‌دهد 80 هزار پناهجوی اخراج شده را دوباره بپذیرد؛ در غیر اینصورت حمایت‌های مالی اتحادیه را از دست خواهد داد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ در آستانه کنفرانس بروکسل، اتحادیه اروپا قصد دارد به جای کمک به دولت افغانستان در بخش تأمین امنیت، بر مسئله پناهجویان افغان تمرکز کند. کمک کننده‌های بین‌المللی و دولت افغانستان در حالی هفته آینده در بروکسل گرد هم می‌آیند که اتحادیه اروپا قصد دارد به صورت مخفیانه دولت افغانستان را تهدید کند.

اتحادیه اروپا قصد دارد به دولت افغانستان اعلام کند در صورتیکه 80 هزار پناه جوی بازگشت داده شده از اروپا را نپذیرد، کمک‌هایش به دولت افغانستان را کاهش می‌دهد.

یادداشت محرمانه‌ای از اتحادیه اروپا فاش شده که نشان می‌دهد مقامات این اتحادیه با علم به اینکه وضع امنیتی در افغانستان در حال بدتر شدن است، قصد دارند بخشی از کمک‌های مالی را به پناهجویان افغانستانی اختصاص دهد.

این در حالی است که دولت وحدت ملی از اختلافات درونی رنج می‌برد و نتوانسته است اقتصاد کشور را توسعه دهد و فرصت‌های شغلی ایجاد کند و جوانان زیادی افغانستان را به مقصد کشورهای اروپایی در دو سال گذشته ترک کرده‌اند.

از ابتدای سال 2016 حدود 5 هزار پناهجوی افغانستانی به صورت داوطلبانه از اروپا به کشور بازگشته‌اند؛ اما دولت افغانستان توان پذیرش 80 هزار پناهجوی بازگشت داده شده از اروپا را ندارد.

"تیمور شاران،" کارشناس ارشد در گروه بین‌المللی بحران افغانستان، معتقد است این اقدام اتحادیه اروپا یک فشار بدون دلیل به دولت افغانستان است و این کشور ظرفیت پذیرش این تعداد پناهجوی اخراج شده را ندارد.
قابل ذکر است افغان‌ها دومین گروه بزرگ پناهجویان را در اروپا تشکیل می‌دهند و سال گذشته 196 هزار و 170 پناهجوی افغانستانی در کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی داده‌اند.

در نشست دو روزه بروکسل که 4 اکتبر (13 مهر) برگزار می‌شود، انتظار می‌رود کشورهای کمک کننده وعده‌هایی که در کنفرانس توکیو در سال 2012 سپرده‌اند را تجدید کرده و سالیانه 4 میلیارد دالر و تا سال 2020 به افغانستان کمک کنند.

این فشار اتحادیه اروپا به دولت افغانستان بخشی از استراتژی گسترده این اتحادیه مبنی بر کمک به کشورهای فقیر برای پذیرش پناهجویان خود است.

کمک 6 میلیارد دالاری اتحادیه اروپا به ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان و بهبود کنترل مرزی مثال خوبی از این استراتژی است.
اتیوپی، نیجریه، لبنان، لیبی و نیجر دیگر کشورهایی هستند که قرار است در این استراتژی قرار گیرند. اتحادیه اروپا قصد دارد با کشورهای اریتره و سودان که با جنایات حقوق بشری و جنگی متهم هستند نیز چنین معامله‌ای داشته باشد.

کارشناسان در مورد افغانستان معتقدند بازگرداندن پناهجویان به معنای فرستادن آنها به کام مرگ و فقر می‌باشد.

"شاران،" کارشناس در مؤسسه بین‌المللی بحران، اظهار داشت: افغانستان به طور صد در صد امن نیست واین ایده اتحادیه اروپا که پناهجویان بازگشت داده شده می‌توانند در بخش‌های دیگر افغانستان زندگی کنند، همه‌جانبه و درست نیست.

وی تأکید کرد راه‌ها، مکان‌ها، شهرها و در کل ولایت‌های افغانستان دیگر مثل گذشته امن نیستند.

بر اساس آمار سازمان ملل در سال گذشته بیش از 11 هزار نفر در افغانستان بر اثر حملات طالبان کشته یا زخمی شده‌اند و این رقم شوکه کننده است.

حملات و خشونت حتی در کابل افزایش یافته است. در ماه ژوئیه بیش از 80 نفر در یک حمله انتحاری کشته شدند و در حمله طالبان به دانشگاه آمریکایی افغانستان نیز ده‌ها دانشجو کشته و زخمی شدند.

شارن می‌افزاید بسیاری از پناهجویان قبل از رفتن به اروپا سالها در ایران و پاکستان زندگی کرده‌اند.
حتی زندگی در شهرهایی که کمی امن هستند نیز ناممکن است زیرا کاری وجود ندارد.
عبدالغفور، مدیر مؤسسه مشورت و حمایت از مهاجرین افغانستانی، می‌گوید بسیاری از پناهجویانی که از اروپا برگشت داده می‌شوند دوباره به ایران و پاکستان مهاجرت می‌کنند.
اتحادیه اروپا تاکنون به اطلاعات به بیرون درز کرده در مورد نقشه پنهانی فشار بر دولت افغانستان مبنی بر پذیرش ۸۰ هزار مهاجر اظهار نظر نکرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار