برنامه‌های آموزشی، متناسب با امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی طراحی شوند

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که اکثر کوریکولوم های آموزشی به نحو مطلوبی طراحی شده اند، گفت : در طراحی کوریکولوم های آموزشی باید امکانات اجرایی دانشگاه ها مدنظر قرار گرفته و سیستم نظارتی نیز بسیار قوی عمل کند.

سید مصطفی شیر یزدی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره میزان اجرای کوریکولوم های آموزشی در دانشکده های پزشکی اظهار داشت: معمولا وزارت بهداشت کوریکولوم (چک لیست های آموزشی) را به تمام دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ می کند، اما هیچ کدام از آن ها اجرایی نمی شوند و به صورت کتابچه باقی می مانند.

وی تصریح کرد: بهتر است کوریکولوم ها را هر دانشگاهی برای خود طراحی کند تا ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد، زیرا مشکلات در نظام آموزشی ازمقطع پیش دبستانی آغاز و تا آموزش عالی نیز ادامه دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر اینکه مسئولان و معاونان آموزشی دانشگاهها باید نظارت جدی بر این مسئله داشته باشند، افزود: کوریکولوم های آموزشی، باید و نباید های درمان و توانایی برخورد با بیمار را به دانشجویان آموزش می دهد، بنابراین عدم اجرا یا درست اجرا نشدن آنها لطمه بزرگی به سلامت جامعه وارد می کند. 

وی اظهار کرد: تمام دست اندرکاران و مسئولان باید نظارت جدی بر این موضوع داشته باشند که علاوه بر آن نظارت مرکزی هم برای اجرای درست این امر ضرورت دارد.

این متخصص جراحی عمومی با اظهار تاسف از اینکه آموزش پزشکی در کشور رو به افول است اذعان داشت: برای برون‌رفت از مشکلات و ارائه آموزش اصولی و مطلوب که نتیجه آن درمان بهتر و کاهش هزینه ها را به دنبال دارد، باید سیستم نظارتی محکم و غیرقابل نفوذی داشته باشیم و این سیستم بر نحوه اجرای کوریکولوم ها در دانشگاهها از جمله دانشکده های پزشکی نظارت داشته باشند که آموزش مستمر همراه با فرهنگسازی لازم در همه زمینه ها از جمله شاخه پزشکی است.

وی یادآور شد: کوریکولوم های آموزشی هر ده سال یکبار نیاز به بازنگری دارند تا کمی و کاستی ها اصلاح شده و در طراحی آنها نیز باید از افراد صاحب نظر و خبره استفاده شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار