چرا آمریکا پشت عربستان را خالی کرد؟/ گاو شیرده عربستان دیگر به درد واشینگتن نمی‌خورد!

رای الیوم نوشت: آمریکا، عربستان سعودی را به جنگ در سوریه، یمن و لیبی سوق داد سپس پشت آن را خالی کرد.

چرا آمریکا پشت عربستان را خالی کرد؟/ گاو شیرده عربستان دیگر به درد واشینگتن نمی‌خورد!
به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن در شماره امروز خود در مطلبی به قلم «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب نوشت: رای قاطع دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا برای شکست «وتوی» باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا علیه قانونی که به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 اجازه می دهد علیه حکومت عربستان سعودی شکایت کرده و خواستار غرامت شوند، ما را شگفت زده نکرد اما آنچه ما را شگفت زده کرد سرعت رای گیری برای خنثی کردن این وتو با اکثریت قاطع و رای بی سابقه علیه این وتو است.

این مقاله نویس تصریح کرد: در مجلس سنا به عنوان مثال از 97 سناتور فقط یک نفر به نفع وتو رای داد که این نشان دهنده حجم کینه و نفرت از عربستان سعودی، مطمئن ترین هم پیمان واشینگتن در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و جهان در بیش از هفتاد سال است و آیا این عاقلانه است که این هم پیمان که در همه جنگ های آمریکا حضور داشت، در مجلس سنا فقط یک رای دارد.

این قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» نیست همانطور که از نامش پیداست بلکه قانونی انتقامجویانه از هم پیمانی است که تحقیقات کمیته کنگره از هر گونه دست داشتن رسمی مستقیم یا غیرمستقیم در این حملات تبرئه اش کرد زیرا نقشش به پایان رسیده و ائتلاف با این کشور فایده ای ندارد.

رابطه راهبردی میان عربستان سعودی و آمریکا که پایه های اولیه آن در دیدار «عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود» پادشاه عربستان و «روزولت» رئیس جمهور آمریکا روی عرشه یک کشتی جنگی در کانال سوئز در سال 1945 بنا نهاده شد، به پایان رسید یا اینکه از جانب آمریکا به پایان رسید زیرا گاو شیرده عربستانی از هم فرو پاشید و آمریکا دیگر نیازی به نفت عربستان ندارد.

این رابطه راهبردی بر اساس قاعده ای ایجاد شد که گمان می رفت محکم باشد یعنی «حمایت آمریکا در مقابل نفت عربستان»، اما نیاز آمریکا به نفت به پایان رسید آن هم به لطف نفت فلات قاره ای(ده میلیون بشکه در روز) و ایجاد منابع جایگزین دیگر این نیاز برطرف شد به همین دلیل این حمایت به پایان رسید و در یک چشم به هم زدنی هم پیمان تبدیل به دشمن شد.

عربستان سعودی اکنون در لبه پرتگاه عملیات «باج خواهی» مالی و سیاسی بی سابقه ای قرار دارد آن هم در زمانی که ذخایر مالی اش کاهش پیدا کرده و رو به افول گذاشته است و برای کاهش کسری کلان در بودجه هایش مالیات و سیاست های ریاضتی علیه شهروندانش اعمال کرده است.

عربستان 750 میلیارد دلار سرمایه گذاری، سپرده ها و اوراق بهادار در آمریکا دارد که از جمله اینها 119 میلیادر دلار به شکل اوراق بهادار در خزانه داری آمریکا است که به عنوان بخش اول از چندین بخش احتمالی برای دادن غرامت به خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر که کارشناسان این غرامت را نزدیک به سه ممیز سه تریلیون دلار تخمین زده اند، روی آنها دست گذاشته خواهد شد و بلوکه می شوند. این بدان معناست که اگر این تخمین ها درست از آب درآید، نفت عربستان به مدت دهها سال در گرو آمریکا در می آید تا غرامت های مطلوب را از عربستان بگیرد.

آمریکا، عربستان را در جنگ سوریه، یمن، لیبی و پیش از همه اینها در افغانستان گرفتار کرد سپس پشت آن را خالی کرد و علیه اش موضع گرفت و این کشور را به حال خود رها کرد تا به تنهایی با سرنوشتش مواجه شود آنهم در چارچوب طرح های انتقامجویانه ای که در اتاق های سیاه تاریک در چندین سال پیش تدوین شد.

آمریکا به تهدیدهای عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان برای خارج کردن سرمایه های این کشور اهمیتی نشان نداد و موضع گیری اش با سفر شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در چند ماه پیش تغییر نکرد و هیچ اهمیتی به پیشنهادهای خرید سلاح و تزریق سرمایه های جدید برای رونق اقتصادش نداد زیرا «موسسه» آمریکایی تصمیم گرفت که شمشیر دشمنی و انتقام را علیه عربستان از رو ببندد و مجلس های نمایندگان و سنا چاره ای جز اجرای آن نداشتند و وتوی اوباما چیزی جز پاشیدن خاکستر در چشم ها نیست.

روزهای حکومت عربستان در آینده در همه سطح ها و زمینه ها بسیار دشوار خواهد بود آن هم پس از آن که هم پیمان آمریکایی اش از جلو و از پشت و به جیب با هم خنجرش زد و در زمانی بسیار سخت در تاریخ معاصر عربستان و با سنگدلی وحشتناک این کار را کرد.

کشورها هیچ مصونیتی ندارند، هم پیمانان هیچ مصونیتی ندارند، دوستی با عرب ها وجود ندارد، همه اینها سرنگون می شود زمانی که موسسه آمریکایی حاکم تصمیم به سرنگون کردن شان بگیرد بدون توجه به اینکه چه کسی در کاخ سفید ساکن است.

آمریکاییها ابتدا از عراق آغاز کردند و سپس سراغ لیبی رفتند و پس از آن به سوریه منتقل شدند و عرب ها و اتحادیه شان و پولشان را برای این عملیات ویرانگر به کار گرفتند و اکنون نوبت به هم پیمان سعودی رسیده است که بدون درنگ و با اشتیاق قابل توجه در همه این جنگ ها شرکت کرد.

هرگز با آمریکا نبودیم و هرگز در اردوگاهش هم قرار نگرفتیم و به نیت هایش اعتماد نداریم و وعده های شیرین اش درباره عدالت و دموکراسی ما را فریب نداد و همیشه در اردوگاه دیگر ایستادیم به همین دلیل احساس آرامش وجدان می کنیم.

سران عربستان سعودی در برابر این نمک نشناسی هم پیمان شان چه کار باید بکنند؟

ما بر این باور نیستیم که کمک گرفتن از برخی صهیونیست های آمریکایی همان طور که می بینیم، برای به کار گیری شان در «لابی های» دفاع از عربستان فایده ای داشته باشد و بر این باور نیستیم که نزدیک شدن به اسرائیلی ها همانطور که برخی از عادی سازان روابط سعودی سفارش می کنند، راه حل باشد. مساله نیاز به چندین «دگرگونی» در همه سیاست های سابق دارد که منجر به این نتیجه شدند اما ما همچنین بر این باور نیستیم که سران عربستان باید از این انقلاب ها حمایت کنند مگر آن که خارج از مرزهایش و در کشورهای عربی رخ دهد که در اردوگاه عربستان نیستند. روزهای آینده پر از حوادث است و ما چاره ای جز انتظار نداریم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
درودبر ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
شیرش خشک شده
خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
ان شا اله این شجره ملعونه بدست شیطان بزرگ نابود میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
شاید لگد زده که شیرش بیشتر شه شابد داشته واسه آمریکا ناز می کرده ادبش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
اینکه کار عربستان تمامه درسته چه چند ماه یادیرتر ولی ب نظر من امریکا ب این زودی ها دست ازسر این احمقهای سعودی بر نمیدارد بیشترین فروش تسلیحات نظامی امریکا رو عربستان داره میخره پس فقط خرید نفت نیست،عربستان فعلا یاتاحالا باپول سیاست روبرده جلو ولی دیگه دوره این کارها گذشته انشاله عربستان ازدرون خودش وتوسط شیعه های عربستان انشاله سرنگون میشه به حول وقوه الهی.ال سعود ازهزاران دشمن که روبروی ما ایستادن بدتره.ب امید سرنگونی هرچه زودترال سعود وفرج اقامون صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
كامنت ها بيمارند
United States of America
ناشناس
۰۳:۳۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۵
نباید به آمریکا اجازه دهیم به عربستان حمله نظامی کند بلکه باید یمن آنرا فتح کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
عجولانه قضاوت نکنید.هنوزبه خر رهوارنیازدارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
لعنت خدا برهمشون مخصوصا برآل سعود و وهابیها...مکر خودشون به خودشون برگشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
قربون خدا برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
خدا جای حق نشسته ،خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
لعنت بر سعودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
ان شاالله با سرنگونی عربستان پشت رژیم صهیونیستی از یکی از حامیان سرسختش خالی میشه و نابودیش نزدیکتر
جالبه امریکا بانابودی عربستان به نابودی اسراییل هم کمک میکنه البته شاید ناخواسته شایدم خواسته شایدم از دست دولت یهود خسته شدن و بخوان در اینده دور از شرش خلاص بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
قانون اول نیوتن هر عملی عکس العملی دا رد. قانون دوم نیوتن عکس العمل به اندازه عمل خواهدبود. قانون سوم عکس العمل به اندازه عمل خواهدبود. درست منطبق برفرموده خداوند هرکارخوب یا بد انجاتم دهید درست برای خودتان برر. خواهد گشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
دوستان این یک بازی سیاسیه
هر کسی که کمترین اطلاعات پرواز داشته باشه می دونه برج های دوقلو رو هواپیماها منهدم نکردند بلکه با مواد منفجره خراب شد .
اگه به همین سادگی بتوان به بزرگترین مرکز تجاری دنیا توی استراتژیک ترین شهر دنیا حمله کرد . آمریکایی ها خیلی بر عرضه هستند و این به قدری دور از ذهنه که بیشتر به یک معجزه شبیهه
در این بازی سیاسی که دو کشور را نابود کرد به یک مجرم خود ساخته به نام عربستان احتیاج است تا این واقعیت از ذهن ها پاک شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
به این راحتی هم که شما گفتید نیست
هنوز که اتفاقی نیفتاده،چون وتوی اوباما رو وتو کردند دیگه کارشون با عربستان تموم شد؟
در حال حاظر امریکا در خاورمیانه به جز اسرائیل متحدی بهتر از عربستان نداره و هنوز بهش نیاز دارن.
این اتفاق هم رو هم نباید از الان طوری جلوه داد که عربستان تموم شد و فلان.
عربستان به پایان خودش نزدیک میشه ولی این متن خیلی خوشبینانه بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
امریکا به هیچ کشوری به جز خودش توجه ندارد
متوجه هستید!!
عریستان ،عراق دیگری است .قبلا صدام دیوانه والان پادشاه عربستان وعادل الجبیر خودشیفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
امریکاخودش نقشه ۱۱_سپ چیدتابه موقش جیب عربستان بزنه معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
حدیث معروف را شنیده اید؛ بترس از آه کسی که جز خدا پناهی ندارد. عربستان تاوان ترکتازی و بچه کشی در یمن، سوریه و عراق و لبنان را باید پس دهد. و این تازه آغاز راه است سرنوشت محتوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
ناشناس محترم ١٥:٠٦. البته كه وابستگى به آمريكا موجب نابوديه، ولى تركيه با پيشرفت ظاهرى عضو G20 نشده، با زحمت كشيدن و مديريت درست به اينجا رسيده. بهتره بجاى حسادت ازشون ياد بگيريم هر چند با سياستهاى خارجيشون مخالفيم، ولى در ساختن داخل كشورشون واقعا زحمت كشيدن و درست كار كردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
آره پس چی،پس این همه ناموس مردم،سر مردم دست مردم جوانان مردم .................به باد رفت،این عقوبت داره بله که عقوبت داره،عیاشان عرعرستان بایدتقاص پس بدن،چه جانی،چه مالی،واینکه اینا لایق نگهداری عز نگهداری خانه خدا نیستند،وهم مکانی،باید تاوان بدن بدترازاینا..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
به لطف خداوند ظلم همیشه تابود شدنی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
ان شا الله عربستان کارش تمومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
مرگ بر هرکسی ک بخواد امنیت ایران رو زیرسوال ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
پیش بینی میکردم عربستان به این خفت دچاربشه دموکراسی امریکا واروپا هم شهرفرنگه ک ب اسمش جیب جهان سومی های بی سواد وخود باخته را خالی کنند خیلیا ک امثال این کشور ها را الگو قرار می دن واز دیدن پیشرفت ظاهری ترکیه ذوق مرگ می شن 1 کوچولو از عاقبت این کشورها پند بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
این تحلیل بسیااااا ساده لوحانه است
بعد از برجام به عربستان نگاه کرده اید ؟ همه می دانیم تهدید های علنی اقتصادی و نظامی عرب های منطقه به سرکردگی عربستان علیه ایران شروع شد. آمریکا برای اولین بار بودجه ای به اندازه ی 38 میلیارد به بخش تسلیحاتی اسراییل اختصاص می دهد و شما فکر میکنید که امریکا پشت عرب ها را خالی کرده نه تنها اینطور نیست بلکه با پشتیبانی امریکاست که عربستان به این سرکشی ها دست زده
ما قطعنامه ی قبلی را به یاد داریم که پس از انعقاد 8 سال جنگ علیه ملت تحمیل شد
وای به ما اگر فکر کنیم امریکا ذره ای قابل اعتماد است
Australia
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
بنازم عدالت پروردگار رو .اگر دیر گیره خیلی سخت گیره
-
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
سلام وقت ان رسید با کارت ملی وارد عربستان شویم عربستان مرگ تو فرا رسید اقای پا دشا سورخه موش بخر دیگر کا رت تمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
عاقبت نوکری آمریکا همین است، آلت دست شدن ، به یغما بردن منابع مختلف و آخر سر مانند دستمال کاغذی مصرف شده مچاله و دور انداخته شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
اهدنا الصراط المستقیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
دوستی با آمریکا و هم پیمانانش مثل دوستی با خاله خرسه می باشد. آمریکا به خاطر منافع خود در دنیا جنگ بپا می کند و هیچ قدرتی را مورد قبول ندارد غیر از خودش و هرکه بخواهد سد راه او شود کنارش می زند حال می خواهد هم پیمان او باشد یا غیر از آن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
بار کج به منزل نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
خدارو شکر.شیر عربها رو دوشیدن.حالا می خوان سر ببرند.ان شاا... به زودی زود شاهد نابودی وهابیت در دنیا و بخصوص در عربستان باشیم.بالاخره خون ایت الله باقر نمر نباید پامال بشود و خون هیچ شیعه ای نباید بدون جواب بمونه.اللهم عجل لولیک الفرج
-
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
نوکر اجانب نتیجه ای بیش از این ندارد
مسئولین ممالک باید با اتکای بر خداوند و پشتیبانی مردم خود گام بردارند
امریکا استفاده خودش را کرد حال مثل یک دماغ گیر پرتش کرد البته حالا داستان ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
عربستان کارش تمومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
ان شاءالله...
آخرین اخبار