اصفهان؛

کاروان پیاده وارثان حماسه خونین اردهال از فین کاشان عازم مشهد اردهال شدند

کاروان وارثان حماسه خونین اردهال امروزاز فین کاشان به صورت پیاده عازم مرقد مطهر حضرت سلطان علی بن امام باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در حاشیه این مراسم بیان کرد: این عده پس از اقامه نماز صبح در مسجد جامع فین، حسین، حسین گویان به سمت مشهد اردهال حرکت کرده اند.
محمد احترامی، چوب ها را نماد و سمبلی از سلاح های دوران شهادت حضرت امامزاده علی بن امام محمد باقر (ع) بیان کرد و افزود: این کاروان مشتکل از یک هزار و 500 تن است که شمار آنان در بین راه بیشتر خواهد شد.
وی اظهار کرد: کاروان پیاده که با هدف حضور در عزاداری آیین سنتی مذهبی قالیشیویان رهسپار مشهد اردهال شده اند، نماز ظهر و عصر را در بین راه و نماز مغرب و عشا را امشب در حرم مطهر امامزاده عظیم الشان حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) اقامه خواهند کرد.
احترامی تصریح کرد: مکان هایی برای استراحت این عزاداران در مسیر 50 کیلومتری فین تا مشهد اردهال با تدارکات لازم مانند سال های گذشته پیش بینی شده است.
وی هم چنین از عزم مسئولان برای هرچه باشکوه تر برگزار کردن آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال خبر داد و خاطرنشان کرد: برای رفاه حال زائران، دستگاه های اجرایی فعالیت ها و برنامه ریزی های گسترده ای از جمله تسهیل در رفت و آمد خودروها و اعزام زائران انجام داده اند.
مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان هم چنین با تشریح چگونگی شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع)، یادآور شد: بر اساس اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر (ع) در روز 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با ماه مهر حدود 55 سال پس از واقعه کربلا رخ داده است.
به گفته وی، به همین علت هر سال آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در دومین جمعه مهر در مشهد اردهال کاشان محل شهادت این امامزاده بزرگوار برگزار می شود.
حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند.
به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر در آئین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند.
عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند.
به همین علت قالیشویان که یکی از کهن ترین آئین های سنتی مذهبی ایران است همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.
آئین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است.
این آئین تنها مراسم مذهبی است که به تاریخ شمسی در کشور برگزار می شود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.