ادای دین تلویزیون به قیام بزرگ عاشورا/ با محبوب‌ترین سریال‌های ویژه محرم آشنا شوید

در این مدت چند ساله، تلویزیون سریال‌های مناسبتی را با این مضمون ساخته و پخش کرده است. سریال‌هایی که بعضی پرمخاطب شدند و بعضی دیگر نه.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از سال 80 و تعزیه‌خوانی «حیدر خوشمرام» در تکیه نیاوران تجریش بود که «شب دهم» هم ردیف مجموعه های برتر تلویزیونی در ذهن مردم ماندگار شد و حالا پس از گذشت 15 سال، همچنان با فرا رسیدن ایام محرم و صفر شاهد باز پخش سکانس‌هایی از این مجموعه هستیم.

سریالی که به کارگردانی حسن فتحی خوش درخشید و ایفای نقش بازیگرانی چون حسین یاری در نقش «حیدر» و کتایون ریاحی در نقش «فخرالزمان» در نگاه اهالی فن و مردم چشمگیر بود. 

مجموعه تلویزیونی «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی حسن بشکوفه در سال 80 به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و با پرداختن به داستان عاشقانه در فضای پهلوی، گوشه ای از مرام امیرالمونین (ع) و مکتب امام حسین (ع) را نشان داد.

در بین مجموعه های سیما، سوای از «شب دهم»، داوود میرباقری با آثار خود مانند «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» توانست هم برای ایرانیان  و هم عرب زبانان، خوراکی با مضمون واقعه عاشورا و قیام پس از روز واقعه فراهم کند و همچنان محبوبیت خود را نگه دارد.


«شب دهم»

در ادامه داستان سریال «شب دهم» می‌بینیم که در اواخر سال‌های حکومت رضا خان، خانواده‌ای قجری به خاطرات سال‌های دور دل خوش کرده‌اند. مرد شروری به سرقت از این خانه می‌آید و ...

بازیگران این سریال عبارتند از: کتایون ریاحی، رویا تیموریان، محمود پاک نیت، حسین یاری، ثریا قاسمی، پرویز فلاحی پور، آتش تقی پور و ...

 
«باران عشق»

این مجموعه نیز با مضمونی با توجه به فرهنگ عاشورایی، روایتگر سفر کربلا می‌شود و با ایفای نقش بازیگرانی چون فریدون حسن‌پور، خسرو شکیبایی، امین تارخ، آتیلا پسیانی به پخش شبکه تهران رسید.

ماجرا از این قرار است که در مراسم قرعه کشی بانک چند نفر برنده می‌شوند که هر کدام برای خود داستانی دارند. یکی از جایزه‌های این بانک سفر به کربلاست و …


«سفر سبز»

مجموعه تلویزیونی «سفر سبز» با پخش از شبکه سه، داستان یک زوج مسیحی را روایت می کند که در سفر به ایران پسر بچه ای را به عنوان فرزند خوانده با خود می‌برد. این پسر بچه زمانی که ۲۵ سال سن دارد با اعتراف پدر خوانده‌اش پیش از مرگ به حقیقت پی می‌برد و تصمیم می‌گیرد به ایران بیاید.

سکانداری این سریال را محمد حسین لطیفی برعهده داشت و بازیگرانی مانند پارسا پیروزفر، علی نصیریان، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید مظفری، حمیده خیرآبادی، لادن مستوفی، امین تارخ، سارا خوئینی‌ها در آن به ایفای نقش پرداختند.
 

«معصومیت از دست رفته»

«معصومیت از دست رفته» به کارگردانی داوود میرباقری از شبکه سه سیما، با حضور بازیگرانی چون امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، داریوش فرهنگ، داود رشیدی، اکبر عبدی خوش درخشید.
 
داستان این سریال مربوط به عاشورای سال ۶۱ هجری است، زمانی که شوذب خزانه‌دار درگیر عشق قدیمی به حمیرای یهودی می‌شود. در حالی که زنش ماریای نصرانی است.


«مختارنامه»

مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری از سال 89 به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و بازیگرانی مانند فریبرز عرب نیا، رضا رویگری، فریبا کوثری، نسرین مقانلو، گوهر خیراندیش، ژاله علو ، انوشیروان ارجمند و .... جلوی دوربین رفتند.

این سریال پیرامون زندگینامه مختار ثقفی و قیام خونخواهی حادثه عاشورا است که بارها پس از پخش از شبکه یک سیما، در دیگر شبکه تکرار شده و با ترجمه به زبان های دیگر، به پخش و توزیع در ملل های مختلف شد.


و دیگر....

ادای دین به قیام عاشورا و نشان دادن فرهنگ عاشورایی به سبک ایرانی اسلامی، محرکی است که دیگر کارگردان های سیما و سینما هم دست به کار شدند و مجموعه هایی همانند «افسون» به کارگردانی سید جواد هاشمی، «غریبان» (قاسم جعفری)، «روزهای اعتراض» (حسین سهیلی زاده)، «جابربن حیان» (جواد افشار)، «پریدخت» (سامان مقدم)، «یه تیکه زمین» (مهدی کرم پور)، «یلدا» (حسن میرباقری) و ..... را به پخش رسانده اند. 


گزارش از محدثه نعمتی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار