دانش بنیان کردن اقتصاد یکی از ماموریت های اساسی جهاد دانشگاهی

ارتقای فناوری و بهره وری عوامل تولید از طریق دانش بنیان از اهداف اصلی جهاد دانشگاهی است.

مسعود اکبری معاون توسعه سرمایه گذاری و امور شرکت ها و موسسات سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: جهاد دانشگاهی از سال 93  توجه خود را بر ایجاد شرکت های دانش بنیان متمرکز نموده است، این شرکت ها در زمینه فناوری های زیستی، مواد غذایی و خوراکی، پزشکی، برق و الکترونیک مشغول به فعالیت هستند.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه ملی، اقتصاد و بنگاه های اقتصادی دانش بنیان است، یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی، ارتقای فناوری  و افزایش بهره وری عوامل تولید در محصولات استراتژیک از طریق دانش بنیان نمودن اقتصاد و توسعه شرکت های دانش بنیان است. 

اکبری اظهار داشت: شرکت های ایجاد شده در جهاد دانشگاهی بعد از اخذ گواهی دانش بنیان می توانند از حمایت و تسهیلات خاص دستگاه های اجرایی در کشور استفاده نمایند. جهاد دانشگاهی با رایزنی و تفاهم انجام داده با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آن معاونت شرکت های شکل گرفته در جهاد دانشگاهی را در دسته بندی شرکت های نوپا قرار داده که می توانند از تسهیلات ارائه شده برای این شرکت ها استفاده کنند.

معاون توسعه سرمایه گذاری و امور شرکت های جهاد دانشگاهی بیان کرد: شرکت های دانش بنیان بودجه خاصی از سوی جهاد دانشگاهی دریافت نمی کنند ولی این شرکت ها بعد از اخذ گواهی دانش بنیان می توانند از حمایت های بیمه ای، مالیاتی، گمرکی و همچنین تسهیلات ارزان قیمت از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده نمایند.

اکبری گفت: برخی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک و مراکز رشد جهاد دانشگاهی از حمایت های مالی و معافیت های قانونی بهره مند و از فضای فیزیکی خدمات تجاری سازی، آزمایشگاهی، آموزشی، مشاوره ای و اطلاع رسانی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان، به دلیل پویایی و انعطاف پذیری ظرفیت مناسبی را برای مقابله با شرایط خاص دارا هستند تصریح کرد:  یکی از اساسی ترین زیر ساخت های اقتصاد دانش بنیان و پیش نیاز تحقق استراتژی شرکت های دانش بنیان، سرمایه انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که با توجه به جمعیت بالای جوانان تحصیل کرده به عنوان با ارزش ترین سرمایه کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.