بانک در نشست خبری:

تعریف دقیقی از حقوق نجومی ندارم/باید جلوی برداشت‌های خارج از ضوابط گرفته شود/ دولت برنامه‌ای برای انتخابات ندارد

دولت به جای پاسخ به رسانه‌های منفی‌باف، کار خود را می‌کندمعاون کل نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت جای اینکه به طور مرتب به رسانه های منفی بافی پاسخ دهد، تلاش کرد تا کار خودش را انجام بدهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری در نشست خبری خود درباره نمایشگاه عکس دستاوردهای دولت با عنوان هنر تدبیر که بعدازظهر امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد اظهار داشت: همواره این سوال مطرح بود که چرا دولت از اقدامات خود کمتر صحبت می کند؛ سیاست مهم دولت در مدت 3 ساله اخیر این بوده که فارغ از حواشی و به طور متمرکز برنامه ها و اقدامات خود را به عمل برساند.

وی افزود: در این شرایط فضایی ایجاد شد که برخی افراد، شخصیت ها و جریانات به طور مستمر و دائمی تلاش های دولت را یا منعکس نمی کردند یا ناقص منعکس می کردند و یا بسیاری از اقدامات را نادیده می گرفتند.

بانک ادامه داد: این جریانات تلاش داشتند تا مشکلات و کمبودهای جامعه عمده شده و بیشتر منعکس شود و هر اقدامی که دولت انجام می داد، با هدایت و برنامه ریزی، آن اقدام را برای مردم ناموفق و نامطلوب منعکس می کردند.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: دولت جای اینکه به طور مرتب به رسانه های منفی بافی که علاقه مند نیستند توفیقات مملکت و نظام را به گوش مردم برسانند، پاسخ دهد، تلاش کرد تا کار خودش را انجام بدهد.

بانک در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت طی 6 ماهه آینده فعالیت های تبلیغاتی خود را گسترش می دهد گفت: به دلیل اینکه هدف گزاری دولت این بوده تا مسئولیت های خود را به طور متمرکز اجرا کند، مساله تبلیغات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. 

وی افزود: هدف دولت این بوده به حواشی کمتر توجه کند از این رو باید در آینده شاهد ارائه گزارشات جامع تر و کامل تری از فعالیت های دولت باشیم.

بانک همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد دولت بیشتر به سیاست خارجی و موضوع هسته ای توجه داشته و دارد گفت: دولت یک مجموعه کامل از وظایفی است که توسط نهادهای راهبردی و یا در غالب برنامه ها و قوانین بالاسری به او واگذار می شود. با توجه به این، طبیعی است که دولت نمی تواند به یک حوزه متمرکز شود.

وی با تاکید بر اینکه هر فعالیتی اولویت بندی می شود گفت: در همان مدتی که دولت مشغول حل و فصل مشکل هسته ای در قالب برجام بود و در همان زمانی که تحریم ها جاری بود و به طور جدی اجرا می شد، دولت توانست تورم را از ۴۰ درصد به 12 درصد برساند.

بانک با بیان اینکه دولت همزمان با برجام اصلاحات اقتصادی خود را پیش می برد تصریح کرد: در اوایل سال 93 میزان تولید و تصفیه گاز که به بهره برداری رسید، بسیار بالا بود. همچنین دولت در حوزه ثبات ریال و ارز که نقش عمده ای در فعالیت های اقتصادی و بازرگانی دارد، خوب عمل کرد.

وی با اشاره به عملکرد دولت در ایجاد آرامش اجتماعی و تاثیر آن بر انتخابات 94 گفت: موضوع برجام به دلیل اثرگذاری بالا در عرصه داخلی و بین المللی، نمود بیشتری داشت و دولت هم باید زمان بیشتری را برای آن می گذاشت. منتقدان علاقه مند بودند تا برجام را مساله مهم خود بدانند و هسته ای را بزرگ تر از وضع موجود نشان بدهند که اگر دولت نا موفق شد، از آن برای نا موفق جلوه دادن دولت استفاده کنند. 

بانک با بیان اینکه دولت از انتقادات منطقی استقبال می کند گفت: برخی جریانات چون در انتخابات قبلی موفق نبودند و یا اساسا موفقیتی را برای دولت حساب نمی کردند، انتقاداتشان تند و بی منطق بود. در اینجا دولت باید به طور گسترده وارد می شد که مقداری اطلاع رسانی ها در این جهت قرار نداشت.

وی با اشاره به برخی توهین ها به رئیس جمهور گفت: اگر توهین و اهانت به شخص رئیس جمهور باشد، دستگاه های نظارتی و قضایی باید اقدام کنند و اجازه ندهند که چنین اتفاقاتی رخ بدهد. دولت اگر در جایی به هویت و موقعیت ریاست جمهوری لطمه وارد شود، سکوت نخواهد کرد و از مسیرهای قانونی با این مسائل برخورد می کند.

بانک در ادامه نشست خبری درباره اقدامات دولت برای مقابله با حقوق‌های نجومی گفت: هیچگاه نباید اجازه داد تا فردی از اموال دولتی بیش از آنچه که قانون اجازه داده استفاده کند. این مسئله صرفا درباره حقوق‌ها نیست مثلا درباره فساد اقتصادی که مطرح می‌شود، دولت از همان ابتدا و پیرو دستورات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، پیگیری جدی داشته است.

وی ادامه داد: اگر همین موضوع را با دولت‌های گذشته مقایسه کنیم، خواهیم دید که فقط حرفش زده می‌شد اما کار عملیاتی جدی انجام نمی‌گرفت. دولتی که خودش یک تیم قوی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده، در برابر موضوعات دیگر از جمله حقوق‌ها خواهد ایستاد مثلا دیدیم که افراد و مدیرانی که خارج از ضوابط برداشت‌هایی کرده بودند، محدود شدند.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: بسیاری از حقوق‌هایی که ما الان به عنوان نجومی یاد می‌کنیم، خلاءهایی بوده که در قوانین وجود داشته است.

 بانک در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه ما نفهمیدیم نجومی یعنی چه گفت: وقتی مفاهیم کلی بدون تدوین شاخص‌ها مطرح می‌شود، هرکسی می‌تواند برداشت خود را از نجومی داشته باشد مثلا اگر من نوعی درآمدم یک میلیون تومان باشد و فرد دیگری شش میلیون تومان بگیرد، آیا این نجومی است یا نیست؟

وی در ادامه با بیان اینکه گاهی اوقات دچار مفاهیمی می‌شویم که تعریف دقیقی از آن وجود ندارد تصریح کرد: من تعریف دقیقی از حقوق‌های نجومی نداشتم و ندارم. اگر قوانین و مقررات اجازه می‌دهد که حقوق فردی بیشتر از فرد دیگری باشد و تفاوت این دو نجومی باشد، معنا ندارد اما چنانچه فردی خارج از ضوابط برداشت‌هایی داشته باشد، خلاف کرده و باید جلویش گرفته شود.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده محمدعلی نجفی رئیس تبلیغات روحانی شده آیا این موضوع صحت دارد گفت: دولت هیچ اقدام و برنامه‌ای برای انتخابات ندارد و طبیعتا اگر روزی تصمیم گرفته شد که مجددا کاندیدایی مطرح شود که ممکن است یکی از آن کاندیداها مسئول دولت فعلی باشد، سازوکاری برای خودش طراحی خواهد شد که قطعا در چارچوب‌های اداری و امکانات دولتی نخواهد بود. 

معاون کل نهاد ریاست جمهوری در بخش پایانی نشست خبری درباره برگزاری نمایشگاه عکس از فعالیت‌های دولت که قرار است از روز شنبه 10 مهر ماه به مدت یک هفته در فضای باز تالار وحدت برگزار شود گفت: خوشبختانه امروز با توجه به منویات و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری فرصتی به وجود آمده تا بخشی از دستاوردهای دولت منعکس شود.

بانک ادامه داد: در هفته دولت با اعزام گروه‌ها و به خصوص وزرای دولت به استان‌های مختلف و انعکاس آن جلسات و سفرها توسط بخش‌های مختلف خبری و همچنین صدا و سیما، قسمت‌هایی از فعالیت‌های دولت به اطلاع مردم رسید.

وی افزود: در ادامه این اقدامات لازم دیدیم تا با ایجاد امکانات بصری و مستقیم، مردم از این دستاوردها مطلع شوند به همین دلیل نمایشگاه عکس تدارک دیده شد.

بانک با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در دولت‌های مختلف وجود داشته و لازم بود در این دولت هم انجام شود گفت: به نظر می‌رسید با ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که مردم به آن معتقد هستند، بایستی نمایشگاه درخوری تشکیل شود لذا با استفاده از نظرات و دیدگاه‌های مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها، پیشنهاد شد تا عکس‌های اقدامات و فعالیت‌های دولت برای ما ارسال شود. 

معاون کل نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: در همین راستا 15 هزار عکس هنری از دستگاه‌های مختلف جمع ‌آوری شد. این عکس‌ها در  شورای هنرمندان این حوزه آنالیز و انتخاب شد و در نمایشگاه عکس شاهد آثار خوبی خواهیم بود. 



انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار