سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از صدور مجوز اکران «رستاخیز» تا توزیع مستند حاج کاظم

وزیر ارشاد در آغاز این هفته به طور رسمی مجوز اکران فیلم «رستاخیز» را در میان خبرنگاران صادر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  پس از گذشت یکسال از توقیف فیلم رستاخیز، وزیر ارشاد رسما از صدور مجوز اکران فیلم و درخواست تجدیدنظر از سوی وزارت ارشاد خبر داد.
 
اکران بلامانع «رستاخیز»
وزیر ارشاد در خصوص تعیین تکلیف اکران فیلم «رستاخیز» گفت: اکران این فیلم از نظر وزارت ارشاد بلامانع است. البته آنها شکایت کردند و دیوان عدالت اداری اعلام کرده، اینها ادعا داشته‌اند ما در اثر اکران نکردن فیلم خسارتی به فیلم زده‌ایم. ما تقاضای تجدیدنظر کردیم و در این دادگاه تجدید نظر باید مسئله مجددا بررسی شود. اینها ادعا کردند که در اکران نکردن این فیلم خسارت دیده‌اند. باید دید اگر این فیلم با نشان دادن چهره بازیگر نقش حضرت عباس (ع) اکران شود و الان اجازه اکران آن داده نشده، چه خسارتی دیدند که باید جبران شود. اخیرا اعلام کردیم به هر صورت می‌خواهید فیلم را اکران کنید و اشکالی ندارد.

رای دادگاه فيلم «رستاخيز» صادر شد
لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه در اين باره گفت:رای بدوی دادگاه ورود خسارت به نفع فیلم رستاخیز داده است، ولی هنوز میزان خسارت آن اعلام نشده است.اکنون دیوان عدالت اداری ورود خسارت به این فیلم را تایید کرده است و اگر در دادگاه تجدید نظر همین رای تایید شود، دادگاه های عمومی باید درباره میزان خسارت تصمیم گیری و رای صادر کنند.  

نمایش 100 فیلم از 41 کشور در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران
تعداد 3668 اثر از 117 کشور جهان برای بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال شد که از میان آنها تعداد 100 فیلم از 41 کشور برای حضور در بخش مسابقه بین الملل، بخش کشورهای آسیایی و بخش غیر رقابتی ویدئو آرت انتخاب شدند. 

از مجموع 3668 اثر ارسال شده به بخش بین الملل، 3227 فیلم متقاضی حضور در بخش مسابقه اصلی بین الملل بودند. 244 فیلم در بخش فیلم‌های آسیایی، 176 فیلم در بخش غیررقابتی ویدئوآرت و 21 فیلم در بخش فیلم‌هایی با موضوع اسلام ارسال شده بودند.
 
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش 18 تا 24 آبان در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.
 
ثبت قرارداد سه فیلم در شورای صنفی نمایش
به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش، بر اساس تصمیمات شورای صنفی نمایش از هفتم مهر، فیلم های «هیهات» به کارگردانی هادی نائیجی، روح الله حجازی، دانش اقباشاوی و هادی مقدم دوست به جای فیلم سینمایی «ناردون» به کارگردانی فریدون حسن پور در گروه سینمایی آزادی اکران می شود. همچنین فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده در همین تاریخ به جای فیلم «سایه های موازی» در گروه زندگی اکران خواهد شد.«کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری نیز از هفتم مهر ماه در گروه آزاد اکران می شود. 

همچنین قرارداد فیلم‌های سینمایی «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور بعد از فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی در گروه استقلال، «یتیم خانه ایران» بعد از اکران «هیهات» در گروه آزادی و «متولد ۶۵» به کارگردانی مجید توکلی از پنجم آبان در گروه آزاد اکران می شود.  
 
صدور پروانه ساخت برای 4 فیلم
فیلم نامه های «خفگی» به تهیه کنندگی، کارگردانی و نویسندگی فریدون جیرانی در ژانر اجتماعی، «ماجان» به تهیه کنندگی محمد مهدی عسگرپور و کارگردانی رحمان سیفی آزاد و نویسندگی لیلا لاریجانی در ژانر اجتماعی، «مرگ در می‌زند» به تهیه کنندگی حسن توکل نیا و کارگردانی علی توکل نیا و نویسندگی جابر قاسمعلی در ژانر اجتماعی و «ماه بی بی» به تهیه کنندگی قاسم قلی پور و کارگردانی و نویسندگی امین اصلانی در ژانر اجتماعی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کردند.
 
انیمیشن «ناسور» برگزیده جشنواره «غدیر» عراق
انیمیشن «ناسور» به کارگردانی کیانوش دالوند و تهیه‌کنندگی مشترک محمد حسین قاسمی و داریوش دالوند در جشنواره و بازار جشنواره غدیر کشور عراق حضور داشت و جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کرد.

جایزه بهترین انیمیشن که با عنوان «الجرح الخالد» شناخته می‌شود، در میان آثاری از کشورهای ایران، عراق، سوریه، لبنان و مصر به انیمیشن سینمایی «ناسور» از ایران تعلق گرفت. داریوش دالوند، تهیه‌کننده اثر در مراسم حضور داشت و این جایزه را دریافت کرد.
 
این انیمیشن سینمایی راوی جراحتی است از شهادت مظلومانه  امام حسین (ع) و یارانش در دل همه آزادی خواهان جهان ایجاد شده است و واقعه کربلا در بخش اعظمی از داستان آن به تصویر کشیده می‌شود.
 
«حاج کاظم» آمد
همزمان با گرمیداشت هفته دفاع مقدس فیلم «حاج کاظم» ساخته مسعود نجفی که ادای دینی به فیلم تحسین شده «آژانس شیشه ای» است، وارد شبکه نمایش خانگی شد.

مستند «حاج کاظم» که پیش از این در جشنواره‌های فیلم فجر، کوتاه، حقیقت، دفاع مقدس و تصویر سال به نمایش درآمده و نامزد بهترین مستند دفاع مقدس در جایزه بزرگ شهید آوینی شده است، توسط موسسه تصویر گستر پاسارگاد عرضه خواهد شد.
 
«حاج کاظم» با حضور پرویز پرستویی در 60 دقیقه روایت مشکلات اعزام جانبازی هفتاد درصد به نام ناصر افشاری جهت مداوا به خارج از کشور و موانع ایجاد شده بر سر راه او است.

بزرگداشت جمشید مشایخی در جنوب تهران 
مراسم بزرگداشت جمشید مشایخی به بهانه اکران فیلم رفقای خوب و در تجلیل از نیم قرن فعالیت هنری وی شب گذشته (دوم مهرماه) به همت این موسسه و با حضور سیدعلی احمدی، مجید قاری زاده، حبیب اسماعیلی، احمدرضا اسعدی، مسعود نجفی، برخی از عوامل فیلم رفقای خوب و اصحاب رسانه در پردیس سینمایی تماشا برگزار شد. 

لوح بزرگداشتی از سوی موسسه تصویر شهر و هدایایی از سوی رسانه فیلمسازان به وی اهدا شد. 
 
مهناز افشار زنگ مدرسه کودکان کار را به صدا درآورد

مهناز افشار سخنگوی پویش بدسرپرست تنهاتر است،صبح شنبه سوم مهر همزمان با افتتاح رسمی مدارس سراسر کشور زنگ مدرسه کودکان کار ایلیا را به صدا در آورد. این بازیگر سینما که با وجود آسیب دیدگی از ناحیه پا باز هم در جمع بچه های مدرسه حضور یافت، برای دانش آموزان مدرسه ایلیا در آغاز سال جدید تحصیلی آرزوی موفقیت کرد وخطاب به آن ها گفت: برای خودتان رویا بسازید و برای رسیدن به رویاهایتان تلاش کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار