ارتقای کیفیت زندگی سالمندان نیازمند عزم عمومی/ آمار سالمندی زنان بیشتر از مردان است

تفکیک جنسیتی سالمندان در کشور نشان می دهد در حال حاضر ما شاهد زنانه شدن سالمندی هستیم، زیرا درصد سالمندان زن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

احمد دلیری رییس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سالخوردگی جمعیت به عنوان یک پدیده بی سابقه، فراگیر، سرسخت و بازگشت ناپذیر حاصل تلاش شبانه روزی سیستم های بهداشتی، درمانی، اقتصادی و اجتماعی در قرن بیستم بوده است و این امر نتیجه ارتقاء سطح مراقبتهای بهداشتی-درمانی و پیشگیری از بیماری ها و نیز اجرای برنامه های دقیق ارتقای سلامت که منجر به افزایش امید به زندگی و افزایش روزافزون جمعیت به عنوان موفقیت عظیم سیستم بهداشتی درمانی کشور تلقی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: سازمانها و موسسات دخیل در امر سالمندان، همه ساله اول اکتبر مصادف با 10 مهرماه که به عنوان " روز ملی سالمندان " نامگذاری شده، مراسمی برگزار می کنند تا با استفاده از این فرصت به بررسی چالشها و دستاوردهای خود در خصوص وضعیت سالمندان در ابعاد مختلف سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی این قشر از جامعه بپردازند.

رییس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: امسال نیز دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان اولین دانشگاه فعال در حوزه آموزش و تحقیقات سالمندی با حمایت و مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده و جمعیت که تاکید بر احترام و تکریم سالمندان در خانواده، تقویت و حمایت از مراقبت سالمند در خانواده، ارتقای امید به زندگی و استفاده از توانمندی ها و تجربیات سالمندان دارد، تلاش می کند تا با طراحی، برنامه ریزی و تدوین خط مشی و سیاستهای مشابه، ارتقای کیفیت زندگی و سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان، اقدام نماید.

 وی اظهارداشت: در این راستا، مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی با حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع نسبت به طراحی مطالعه کهورت "میانسالی تا سالمندی ایران " اقدام کرد که مرحله آزمایشی آن، از اول سال 1395 در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اجرا و پس از تکمیل طرح، به زودی بعنوان طرح ارزیابی و پایش سلامت شهروندان میانسال و سالمند شهر تهران با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران اجرا می شود. 

دلیری از برگزاری همایش روز جهانی "سالمند" با حضور جمع کثیری از سالمندان موفق و مسئولان سازمانها و نهادهای ذیربط در روز شنبه (10 مهرماه جاری) در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: این مرکز تحقیقاتی با تاکید و مشارکت اداره کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت و همکاری شهرداری تهران و دبیرخانه شورای ملی سالمندان تصمیم گرفت تا همایش روز جهانی سالمندان با شعار " نه، علیه هرگونه تبعیض سنی" را در تاریخ 10 مهرماه برگزار کند.

وی تصریح کرد: این همایش با تشکیل دو پانل تخصصی آموزش و پژوهش در سالمندی و سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان و با حضور مدیران و سیاستگذاران حوزه سالمندی، متخصصان و کارشناسان سالمندی 58 دانشگاه علوم پزشکی کشور و سالمندان به بررسی مسایل و مشکلات این دوران می پردازد.
   
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار