کاربردهای لاپاراسکوپی برای بیماری های زنان

یک متخصص زنان و زایمان گفت: برای درمان نازایی و بسیاری از بیماری های زنان می توان از روش جراحی لاپاراسکوپی استفاده کرد.

کاربردهای لاپاراسکوپی برای بیماری های زنانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنگام شروع درد، افراد برای درمان سریعا به پزشک متخصص مراجعه می کنند که گاهی با درمان ساده و تجویز دارو بیمار بهبود پیدا می کنند و گاهی عمل جراحی ضروری می شود.

در عمل جراحی علاوه بر خونریزی، محل زخم نیز باقی می ماند که خوشبختانه با پیشرفت علم و فن آوری و ابداع روش لاپاراسکوپی، دیگر به برش بافت های بدن نیاز نیست و بدون این روش می توان عوارض بیماری فرد را درمان کرد.

لاپاراسکوپی جایگزینی برای جراحی
زهرا سعیدی جراح و متخصص زنان و زایمان درباره لاپاراسکوپی گفت: در جراحی لاپاراسکوپی یا درون بینی، با استفاده از تلسکوپ که آناتومي داخلي را به صورت بزرگنما نشان می دهد، بدون باز کردن شکم ،حفره داخل و لگن کاملا روشن و نمایان است و نشانه های بيماري توسط جراح مشاهده می شود.

وی افزود: جراحي لاپاراسکوپی با ایجاد 3‌ سوراخ 10 ـ 5 ميلي‌متري انجام مي‌شود كه يكي از اين سوراخ‌ها در ناف قرار دارد و سپس دستگاهي به نام آندوسكوپ را كه در نوكش دوربين بسيار حساسي تعبيه شده، درون شكم مي‌فرستند و جهت باز شدن شكم بيمار ، گاز CO2 را وارد آن مي‌كنند.

سعیدی ادامه داد: 2 سوراخ ديگر به عنوان ابزارهاي جراحي براي خارج‌كردن رحم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 

نقش لاپاراسکوپی برای بیماری های زنان
وی با اشاره به عمل لاپاراسکوپی در زنان اظهار داشت: 90 درصد از بیماری های زنان را می توان از طریق لاپاراسکوپ درمان کرد اما باید این کار توسط متخصص انجام شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به مشکل نازایی 15 درصد از زوج های کشور ابراز داشت: در اکثر کشورهای دنیا برای خارج کردن رحم ازشکم عمل باز انجام نمی دهند بلکه این کار از طریق لاپاراسکوپ صورت می گیرد.

وی درباره مزایای عمل لاپاراسکوپی اظهار داشت: به دلیل اینکه در عمل لاپاراسکوپی، شکم باز نمی‌شود و اعضای داخلی بدن در معرض هوای محیط قرار نمی‌گیرد، میزان چسبندگی کاهش پیدا می کند که از دیگر فواید لاپاراسکوپی کوچک بودن جای زخم و کاهش ایجاد عفونت در بدن انسان است.  

سعیدی درباره ممنوعیت این روش درمانی برای برخی از افراد گفت: عمل لاپاروسکوپی در بیماران قلبی و ریوی توصیه نمی شود.

اقدامات فبل و بعد از لاپاراسکوپی!
وی درباره زمان استفاده از عمل لاپاراسکوپی در بیماران اذعان داشت: هنگام درد شکم، مشکل در باردار شدن، وجود مایع غیر طبیعی در شکم، کیست تخمدان، بارداری خارج رحمی، هیسترکتومی و چسبندگی می توان از این عمل استفاده کرد. 

این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اقدامات قبل از لاپاروسکوپی اظهار داشت: برای کاهش تهوع و استفراغ درطی عمل جراحی یا بعد از آن، معده باید به مدت 12 ساعت خالی باشد به همین دلیل در مدت زمان مذکور از خوردن و آشامیده خود داری کنید.

وی ادامه داد: انجام برخی آزمایشات خون معمولا یک هفته قبل از عمل، گرفتن وقت از بیمارستان، حمام کردن در شب قبل، پرهیز از خوردن و آشامیدن از نیمه شب جزء نیز از دیگر اقدامات قبل از عمل لاپاروسکوپی است. 

سعیدی افزود: از بلند کردن اجسام سنگین، رانندگی، ورزش کردن، مصرف غذاهای سنگین و نوشابه، پس از عمل لاپاراسکوپی خود داری کنید و مصرف مایعات و غذاهای نرم را افزایش دهید. 

آمبولی یکی از عوارض لاپاراسکوپی است
وی با توجه به خطر عمل لاپاروسکوپی تصریح کرد: ممکن است بیمار در این عمل دچار عوارضی مانند آسیب به روده، رگ های خونی و مثانه، ایجاد آمبولی ریوی، ، لختگی خون در لگن یا ساق و یا عفونت شکم شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان درباره عوارض پس از عمل ابراز داشت: در هنگام مشاهده علائمی مانند تب، سرگیجه، غش، تنگی نفس، استفراغ و خونریزی های شدید سریعا برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

وی درباره کاربرد لاپاراسکوپی در نازایی اظهار داشت: با انجام این روش می توان از باز، بسته بودن یا چسبندگی لوله ها اطمینان پیدا کرد و با عمل لاپاروسکوپی این مشکل را حل کرد و لاپاراسکوپی در بیماری آندومتریوز، با برداشت ضایعات کف لگن به بازگشت قدرت باروری کمک بسزایی می کند.

سعیدی درباره استفاده از لیزر در هنگام عمل ابراز داشت: در هنگام عمل لاپاراسکوپی برای بیماری های آندومتریوز می توان در صورت نیاز برای برش از لیزر که مانند چاقو عمل می کند، استفاده کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.