خبرگزاری فرانسه: جهان عرب برای شیمون پرز اشکی نریخت

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سکوت معنادار جهان عرب در قبال مرگ "شیمون پرز" پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی خبرگزاری فرانسه در گزارشی مدعی شد:  "شیمون پرز،" نخست وزیر پیشین اسرائیل، به عنوان یک حامی صلح در میان مقامات بین‌المللی به خاک سپرده شد؛ اما در این میان سکوت مقامات رسمی اکثر کشورهای عربی، معانی زیادی همراه داشت. 
 
خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: شیمون پرز دارنده جایزه صلح نوبل بود؛ اما افکار عمومی در جهان عرب او را نه به عنوان یک حامی صلح؛ بلکه به عنوان یک "جنایتکار جنگی" می‌شناختند. برخی از این کشورهای عربی هرگز با اسرائیل درگیری و یا چالش مستقیمی نداشتند؛ اما به دلیل حمایت از فلسطینیان افکار عمومی دل خوشی از اسرائیل ندارند.
 
پرز که چهارشنبه گذشته در 93 سالگی درگذشت در جهان عرب به "قصاب قانا" شهرت دارد و عامل کشتار بسیاری از فلسطینیان شناخته می‌شود. خارج از جهان عرب، پرز یک چهره صلح‌طلب شناخته می‌شود به ویژه آنکه در سال 1994 موفق به کسب جایزه صلح نوبل شد. رسانه‌های جهان عرب با اشاره به اقدامات نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان در زمان قدرت داشتن پرز، مرگ وی را اعلام کردند.
 
وی از کسانی بود که "انتفاضه اول" فلسطینیان را در سال 1987 به شدت سرکوب و از سیاست نظامی "آریل شارون،" نخست وزیر وقت این رژیم، برای به کارگیری مشت آهنین ارتش در مقابله با عملیات‌های استشهادی فلسطینیان حمایت می‌کرد.
 
شیمون پرز تلاش‌های زیادی هم برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی صهیونیستی در اراضی فلسطینیان انجام داده و نظام آپارتاید اسرائیلی را پرورش داد.
 
او در سال 1982 از حامیان اصلی تجاوز جنگی اسرائیل به لبنان به شمار می‌رفت. در آن جنگ بیش از 20 هزار غیرنظامی کشته شدند.
 
پرز در سال 1996 زمانی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، عملیاتی را با نام "خوشه‌های خشم" را برای مقابله با نیروهای مقاومت لبنان آغاز کرد.
 
یکی از فجایعی که در جریان آن جنگ رخ داد، حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان "قانا" واقع در جنوب لبنان بود. در آن حمله، واحدهای توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی این اردوگاه را که 800 غیرنظامی فلسطینی در آن حضور داشتند، هدف قرار دادند. بیش 200 نفر در آن حمله کشته و زخمی شدند.
 
الاهرام، روزنامه دولتی مصر، در تیتر صفحه نخست خود نوشت: "پرز، عامل قتل عام قانا، مُرد"
 
سایت روزنامه السفیر لبنان نوشت: "پرز مُرد؛ قصاب قانا"
 
"وائل ابو فاعور،" وزیر بهداشت عمومی لبنان، پس از انتشار خبر مرگ پرز اظهار داشت: هزاران لعن و نفرین نثار او باد، پرز به جهنم خواهد رفت. امیدوار بودم به شیوه جنایاتی که علیه اعراب و فلسطینی‌ها روا داشته است جان بدهد. تنها دلیل سوگراری ما این است که شیطان بسیار خوشحال خواهد شد وقتی همتای خود را ببیند."
 
اغلب مقامات ارشد کشورهای عربی از اظهار نظر درمورد مرگ پرز خودداری کردند، به جز "محمود عباس،" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، که گفت پرز مرد شجاعی بود و وزیر امور خارجه بحرین نیز از درگذشت وی ابراز اندوه کرد.
 
حتی مقامات اردن و مصر هم که در سال 1979 با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کردند نیز حاضر به اظهرا نظر درمورد مرگ پرز نشدند. افکار عمومی در هر دو کشور هنوز هم علیه اسرائیل است. 
 
روزنامه الرای اردن از پرز با عنوان " مرد ریاکار و تحت استثمار غرب" یاد کرد.  این روزنامه اردنی در مقاله‌ای با عنوان "پدرخوانده شهرک‌سازی‌های صهیونیستی و کشتار" نوشت: چه کسی بابت مرگ او متاسف خواهد شد؟
 
"باراک راوید،" سیاستمدار و کارشناس روزنامه صهیونیستی هاآرتص در حساب توییتر خود نوشت: سکوت رهبران جهان عرب درباره درگذشت پرز به ویژه در مصر و اردن شرم‌آور است. این نوع رفتار کاملا غیرانسانی و غیراخلاقی است.
 یکی از کاربران در پاسخ به توییت این کارشناس صهیونیست نوشت: آیا پرز هرگز برای اقدامات غیرانسانی و غیراخلاقی خود و همچنین سیاست خصمانه‌ای که علیه اعراب و فلسطینی‌ها داشت عذرخواهی کرد؟
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
آقااجازه! این خبرگزاری فرانسه هم کورها! پس این خیلی خارجه بحرین و محمودعباس و... چی هستن، واسۀ بابای شناسنامه ایشون اونجورناراحت نبودن!!!
آخرین اخبار