بدنبال افزایش تنش در روابط دهلی نو و اسلام‌آباد؛

ادامه درگیری‌ نیروهای هندی و پاکستانی در کشمیر/ آواره شدن هزاران روستایی در این منطقه

درگیری‌های پراکنده میان نیروهای پاکستانی و هندی در منطقه کشمیر همچنان ادامه دارد.

ادامه درگیری‌های نیروهای هندی و پاکستانی در کشمیر/ آواره شدن هزاران روستایی در این منطقهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری الجزیره انگلیسی، درگیری‌های پراکنده بیشتری میان نیروهای پاکستانی و هندی در روز شنبه در منطقه کشمیر گزارش شده است.

رسانه‌های پاکستان اعلام کردند نیروهای نظامی هر دو کشور به طرف یکدیگر شلیک کردند، اما گزارشی درباره تلفات احتمالی این درگیری ها منتشر نشده است. 

در همین حال، سازمان ملل متحد از هند و پاکستان خواسته است از تنش ها میان خود بکاهند. درگیری های جدید موجب آواره شدن هزاران نفر از روستاییان در کشمیر شده است. 

ویکتوریا گیتنبی، خبرنگار الجزیره انگلیسی در گزارشی گفت مردم در مناطق درگیری شبانه خانه‌های خود را ترک می کنند و هرچه را نیز بتوانند با خود می برند. آنها در روستاهای منطقه جامو در امتداد خط کنترل کشمیر، یعنی مرز غیررسمی میان هند و پاکستان، زندگی می کنند. 

در پی تیراندازی‌های فرا-مرزی روز پنجشنبه میان ارتش‌های دو کشور در امتداد مرز کنترل در کشمیر، تنش‌ها بار دیگر میان هند و پاکستان بالا گرفته است. مغازه‌ها، مدارس و ادارات تعطیل هستند و در خیابان‌ها رفت و آمدی دیده نمی شود. تنش ها پس از آن بالا گرفت که فرماندهان نظامی هند چیزی را که «حملات جراحانه» می‌نامند، علیه پاکستان آغاز کردند. این حملات به تلافی حمله اوایل این ماه به یک پایگاه نظامی هند در شهر اوری بود که در آن 18 سرباز هندی کشته شده بودند. یک سرباز هندی نیز به دست نیروهای پاکستانی در کشمیر تحت کنترل پاکستان اسیر شده است که این نیز نشانه دیگری از شدت یافتن تنش هاست. 

هانسراج اهیر ، وزیر مشاور امور کشور هند، گفت :«این سرباز در حمله جراحانه مشارکت نداشت. او ممکن است به دلایلی از مرز عبور کرده باشد. او را دستگیر کرده اند. ما همه تلاش ها را برای بازگرداندن این سرباز می کنیم.»

نواز شریف ، نخست وزیر پاکستان ، نشست اضطراری کابینه را تشکیل داد. وی گفت پاکستان از خود در برابر آنچه وی «تجاوز هند» توصیف کرد دفاع می کند.

 وزیر دفاع پاکستان نیز بر این نکته تاکید کرد. خواجه اصف گفت :«ما بار دیگر بر این نکته تاکید می کنیم که خواهان تشدید تنش نیستیم. اما شلیک به طرف ما با واکنش مناسب مواجه خواهد شد.»

کشمیر از سال 1947 میان هند و پاکستان تقسیم شده است. تنش‌های اخیر ممکن است آتش بسی را که 30 سال قبل برقرار شد، تهدید کند.

مراکز پذیرش آوارگان بخشی از دهها هزار نفری را که آواره شده اند اسکان داده اند. بالا گرفتن تنش ها میان هند و پاکستان بار دیگر امنیت و رفاه غیرنظامیان را در هر دو طرف مرز تهدید می کند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار