جهانگیری در جمع خبرنگاران:

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال پیگیری املاک نجومی است/ مطالبات گندم‌کاران مهرماه جاری پرداخت می‌شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: با اصلاح بودجه 95 و موافقت مجلس، کمتر از 5 هزار میلیارد تومان در مهرماه جاری مطالبات گندم کاران پرداخت خواهد شد.

ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال پیگیری املاک نجومی است/ مطالبات گندم‌کاران مهرماه جاری پرداخت می‌شودبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس دستاوردهای دولت یازدهم که در روز شنبه 10 مهر در محل تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه این نمایشگاه با زبان هنر دستاوردهای دولت یازدهم را منعکس کرد، گفت: وقتی اثری با زبان هنر منعکس شود بیشتر در ذهن مردم نهادینه می‌شود، خوشبختانه برای اولین بار اقدامات دولت با زبان هنر مطرح شد.

وی افزود: در این نمایشگاه هنرمندان تلاش کردند اقدامات دولت را به تصویر بکشند هر کاری در ابتدا نواقصی دارد اما با نقد نقاط ضعف می‌توان این کارها را توسعه داد، برای همیشه بتوانیم نمایشگاه دائمی داشته باشیم تا جوانان کشور با حضور در این نمایشگاه‌ها در جریان اقدامات کشور قرار بگیرند.

جهانگیری با اشاره به نماد تورم که در این نمایشگاه ساخته شده بود، گفت: در این نماد تورم از ابتدا به عنوان یک مانع جدی قلمداد می‌شد، عبور از آن بسیار سخت بود و در شرایط فعلی امروز به این موضوع بیشتر پرداخته می‌شود.

جهانگیری با اشاره به محصول استراتژیک گندم در کشور تصریح کرد: دغدغه امروز ما موضوع ذخیره گندم است که در سال 92 در روابطمان با دنیا در جهت یافتن بازارهای خارجی دچار تنش بودیم ما را تحریم کردند، بسیار کارهای ضد انسانی انجام شد گندم به سختی وارد می‌شد و ذخایر کشور به چند روز رسیده بود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شرایط رو به بهبود امروز کشور اظهار داشت: امروز ما به دنبال افزایش تولید گندم بازار بین‌المللی پیدا کردیم و صادراتمان افزایش یافت دولت با روی کار آمدن توانست کارهای بزرگی انجام دهد و مهمترین آن افزایش امید مردم به آینده بود و نسبت به آینده مردم نگاه بهتری پیدا کردند.

وی اضافه کرد: در این مقطع زمانی شرایط با جوسازی‌ها ملتهب نشد مردم به بازارها هجوم نیاوردند و امروز دنیا به دنبال تعامل با ما است و شاخص‌های کلان اقتصادی به دنبال این هستند که با ایران کار کنند.

جهانگیری با اشاره به پتانسیل کشورمان گفت: ایران کشوری استثنایی است و فرصت‌های بسیاری برای پیشرفت دارد و دنیا با تکیه بر این فرصت‌ها علاقه‌مند همکاری با ایران است.

معاون اول رئیس جمهور درباره پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: فکر نمی‌کردیم به این میزان گندم تولید و به دولت فروخته شود، حدود 1300 تومان از کشاورز گندم خریداری کردیم و هنگامی که 11.5 میلیون تن تولید شد بیش از 14 هزار میلیارد تومان ظرف چند ماه به عنوان پول خرید گندم باید به کشاورزان پرداخت می‌کردیم.

وی اضافه کرد: با اصلاح بودجه 95 و موافقت مجلس تا امروز بیش از 15 هزار میلیارد تومان گندم تأمین و به کشاورزان پرداخت شده است و کمتر از 5 هزار میلیارد تومان نیز در مهرماه جاری مطالبات گندم کاران پرداخت خواهد شد.

جهانگیری در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر حقوق‌های نجومی با توجه به اینکه تعیین سقف حقوق و دریافتی‌ها از سوی دولت اعلام شده اما همچنان برخی از مدیران بنگاه‌های اقتصادی از جمله مدیران بیمه‌ها حقوق‌های چند ده میلیونی دریافت می‌کنند، آیا دولت بر این دریافتی‌ها نظارت دارد و برخوردی انجام خواهید داد یا خیر، اظهار داشت: درباره حقوق‌های نامتعارف و ناعادلانه‌ای که پرداخت شد، ما در مقطعی که راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کردیم یکی از کارهایی که باید می‌‌کردیم این بود که از یک تاریخی به بعد باید مطمئن می‌شدیم که دیگر چنین اتفاقات منفی در نظام اداری کشور نمی‌افتد که بر این اساس یک مجموعه تصمیمات گرفته شد.

وی اضافه کرد: از جمله تصمیمات این بود که شورای حقوق و دستمزد که سال‌ها تشکیل نشده بود، فعال شده و هفتگی جلسه دارند، همچنین این شورا برای تمامی پرداخت‌های دولت سقف تعیین کرد به طور مثال برای مقامات سیاسی که دریافتی‌شان باید زیر 10 میلیون باشد و همه دستگاه‌ها مکلف هستند این سقف را رعایت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: قوای سه‌گانه و اعضای مجلس با نهادهایی که در بیرون هستند از جمله نهادهای نظامی البته در همین فاصله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری با خود بنده دیدار داشتند و گفتند که این مصوبه ابلاغ شود و ما می‌خواهیم این مصوبه را کامل اجرا کنیم، نهادهای زیر نظر رهبری از دفتر مقام معظم رهبری پیگیری کردند که این مصوبات ابلاغ شود تا در نهادهای زیر نظر رهبری اجرا شود لذا همه دستگاه‌ها باید این را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه برای برخی از بنگاه‌ها مثل بیمه‌ها، شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌های مربوط به نفت به صورت طبیعی دریافتی‌شان از مقامات سیاسی بالاتر است گفت: البته برای آنها هم سقف تعیین شده که حدود زیر 20 میلیون تومان است، برخی از مناطق خاص مثل جنوب کشور و یا مناطقی که تأسیسات نفتی در شرایط ویژ‌ه‌ای قرار دارند حداکثر این عدد به 22 یا 23 میلیون می‌رسد و بیشتر از آن اجازه پرداخت ندارند، این‌ها تصمیم‌گیری شد و سازمان امور استخدامی بر اساس همین اتفاقات تشکیل شد چرا که این سازمان 10 سال قبل منحل شده بود که یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که در این چند مدت صورت گرفت این بود که باید حتما این سازمان ایجاد شود.

وی تأکید کرد: هیچ ذی‌نفعی حق ندارد برای خودش تصمیم بگیرد و یک هیأت مدیره نمی‌تواند بنشیند برای خودش تصمیم بگیرد که برای خودش پاداش یا حقوقی مشخص کند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: بنده در آن نامه‌ای که به رئیس‌جمهور نوشتم، همه این موارد در آن ذکر شده و الان هم در دست اقدام است.

جهانگیری افزود: قبل از این مصوبات در خیلی از موارد حقوق‌های بالایی وجود داشته که البته گیرنده حقوق هیچ تخلفی انجام نداده، وقتی که بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آن کسی که حقوق گرفته طبق قوانین به او اعطا شده است.

وی ادامه داد: زمانی که این مصوبات ابلاغ شد هم گیرنده و هم پرداخت‌کننده، اگر چنین اقدامی انجام داده اند، تخلف کرده اند و حتما باید به تخلف‌شان رسیدگی خواهد شد، کسی حق ندارد از این اعداد که اگر بالاتر به او دادند بگیرد، و خود شخص باید بگوید این پرداختی خلاف است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: وزارت اقتصاد در دستگاه‌ها حضور دارند و مکلفند موردی از سقف‌هایی که تعیین شده بالاتر پرداخت شود، جلوگیری کنند، لذا اگر موردی هم در این رابطه وجود داشته باشد رسیدگی خواهیم کرد.

جهانگیری در ادامه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه دولت با توجه به اینکه در آخرین سال عمرش قرار دارد چه اقدام شاخصی انجام داد و گفت: ما با نقطه مطلوبی که مردم انتظاردارند فاصله داریم مخصوصا در اقتصاد مردم با فشارهای زیادی روبه رو هستند.

وی تصریح کرد: دولت در این سه سال گذشته در بخش‌های سیاست خارجی، فرهنگ، سیاست و سیاست داخلی اقدامات بسیاری انجام داده در سال 92 اختلافات به گونه‌ای بود که سران سه قوه علیه هم افشاگری می‌کردند اما امروز ما به مسائل بهتری رسیده‌ایم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مؤلفه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مهمترین مسئله مورد بررسی ما تحقق دستاوردهای اقتصاد مقاومتی است تا منجر به ایجاد اشتغال شده و رونق گسترش یابد و رکود از بین برود.

وی با اشاره به اقدامات کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی و از جمله املاک نجومی گفت: یکی از سیاست‌های دولت که همواره بنده هم مکررا بر آن تأکید کردم این است که این ستاد با هماهنگی رصد کردن مسائل با مفاسد کشور مبارزه می‌کند.

جهانگیری اضافه کرد: مفاسد کلان از جمله مفاسدی در بخش‌های نفت و گاز به بهانه تحریم‌ها همگی رصد می‌شود و هیچ دستگاهی نمی‌تواند حتی به بهانه انتصاب دفتر رهبری خودش را از زیر  نظر این ستاد مستثنی بداند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطر نشان کرد: املاک نجومی نیز یکی از مسائل مهمی است که در این ستاد در حال پیگیری است و در قوه قضاییه برخورد نهایی انجام خواهد شد.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور صبح امروز از نمایشگاه تصویری دستاوردهای دولت یازدهم بازدید کرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار