به بهانه سفر معاون صدراعظم آلمان به تهران

برلین، فدایی صهیونیست‌ها خواهد شد؟

معاون صدراعظم آلمان در حالی فردا به تهران سفر می‌کند که هنوز بحث بر سر پیش‌شرط‌های این کشور برای ایران ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "برجام" توافق بزرگی که پای قدرت های بسیاری را به تهران کشاند که یکی از آنها کشور آلمان بود، "فرانک والتر اشتاین" وزیر خارجه آلمان  آبان سال 94 به تهران سفر کرد و با توجه به اینکه او در سختی کار مذاکرات هسته ای حضور داشت انتظار می رفت تا پس از گذشت چند ماه از توافق هسته ای حسن نیت نشان داده و رعایت برجام را کند درحالی که آلمان هم به تبعیت از آمریکا کارشکنی های خود را داشته و شاهد بودیم اشتاین مایر پس از سفر به ایران به عربستان رفت و در آنجا از عبارت مجعول "خلیج عربی" به جای "خلیج فارس" استفاده کرد.



برلین فدایی صهیونیست‌ها خواهد شد؟/ سفر وزیر اقتصاد آلمان و بی تاثیری پیش شرط‌ها

در اولین سفر مایر به ایران  استقبال گرمی از وی به عمل آمد اما وی در همان سفر در اجلاسی به نام نشست مقدماتی کنفرانس مونیخ از ایران خواست به اسرائیل احترام بگذارد! و این آغازی برای کلید خوردن سناریو گزافه گویی های آلمانی ها علیه ایران بود.

در اردیبهشت ماه 1395 خبرهایی پیرامون سفر صدر اعظم آلمان به ایران به میان امد، "یورگن هادت" از مقام‌های دولت آلمان و  هماهنگ کننده امور مرتبط با کشورهای اقیانوس اطلس این کشور  پیرامون این موضوع گفت: سفر "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان به ایران غیر معمول است مگر این‌که این کشور بر موشک‌هایش برچسب  "درود و تهنیت به  اسرائیل" را نصب نماید.
 
جمهوری اسلامی ایران به این پیش شرط در همان برهه واکنش نشان داد و بار دیگر خط قرمزهای کشورمان را برشمرد، از سوی دیگر قرار بود در همان اردیبهشت ماه وزیر اقتصاد آلمان در راس هیئتی متشکل از 150 نماینده تجاری وارد تهران شود که این سفر به دلیل کسالت وی لغو شد!

"محمدجواد جمالی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره موضع مقامات آلمانی علیه ایران به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: ما به همه دنیا اعلام کردیم که خواهان برقراری رابطه هستیم اما رابطه ای همراه با احترام متقابل بنابراین یک خط قرمز هایی هم داریم که یکی از آنها اسرائیل است که هرگز با ان کنار نخواهیم آمد.

وی ادامه داد: اگر کشورهای اروپایی خواهان برقراری ارتباط با ما هستند، ربط دادن ارتباطشان به یک کشور سوم غیر معقول و غیر منطقی است که در عرف بین الملل هم ما چنین چیزی نداریم بنابراین اگر آلمانی ها خودشان را در رابطه با یهودی ها مقصر می دانند دلیلی ندارد که کشورهای دیگر را در این زمینه تحت فشار قرار دهند و این موضوع اصلا در شان جمهوری اسلامی نیست و ان را محکوم خواهیم کرد.

جمالی تصریح کرد: حضور این مقام آلمانی نشان می دهد که پیش شرطها در اردیبهشت ماه بی تاثیر بوده است و امیدواریم آلمان منافع خوب دو کشور را فدای صهیونیست ها نکند.

با گذشت چند ماه قرار شد زیگمار گابریل فردا در راس هیاتی به تهران بیاید، وی پیش از سفرش اعلام کرد: در سفر به تهران نگرانی‌های برلین درباره نقش ایران در جنگ سوریه و کارنامه حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به اطلاع مقامات ایرانی خواهم رساند.
 
وی می‌گوید ایران تنها هنگامی می‌تواند روابطی عادی و دوستانه با آلمان داشته باشد که وجود اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
 
این مقام دولت آلمان اظهار داشت: همان کاری را که در سفر اخیرم به روسیه انجام دادم در ایران نیز ادامه می‌دهم، یعنی احساس خشم و ناراحتی از جبهه‌های متحد حکومت بشار اسد در سوریه را به آنها انتقال خواهم داد. ما نمی‌توانیم با کشورهایی که درگیر چنین جنگ وحشیانه‌ای هستند رابطه‌ای عادی و نرمال داشته باشیم.

 هفته‌نامه رویترز روز جمعه، ۹ مهر، در بازتاب اظهارات گابریل می نویسد ایران تنها هنگامی می‌تواند روابطی عادی و دوستانه با آلمان داشته باشد که وجود اسرائیل را به رسمیت بشناسد!

"محمدابراهیم رضایی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه صهیونیست ها در تلاشند تا از آلمان به عنوان یک اهرم اقتصادی و صنعتی بزرگ به نفع خود استفاده کنند اظهار داشت : بحث پیش شرطهایی مبنی بر به رسمیت شناخت اسرائیل موضوع و خط فکری است که خود صهیونیست ها آن را هدایت می کنند درحالی که بر همگان روشن است که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه چنین پیش شرط هایی را نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: این آلمان است که باید خود را باشرایط نظام و انقلاب ما تطبیق دهند از سوی دیگر موضوعی مطرح می شود که توافق برجام یک طرفه بوده و ایران امتیازی نبرده است که باید بگوییم این توافقی چند وجهی بوده و طرفین امتیازهای مورد نظر خود را درج کردند اما بحث اجرایی شدن آن کمی متفاوت است.

روابط جمهوری اسلامی ایران با آلمان بعد از انقلاب اسلامی ایران دارای نوسان‌های شدیدی بوده، تفاوت در دیدگاه‌های سیاسی طرفین عمده دلایل تیرگی روابط بوده که اکنون باید دید در این دوره معادلات جدید بر چه اساسی شکل خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار