وضعیت نامطلوب اقتصاد دانش‌بنیان علی‌رغم جایگاه هجدهم علمی ایران

رئیس مؤسسه دانش‌بنیان برکت گفت:‌ با وجود جایگاه هجدهم علمی ایران در عرصه بین‌المللی متاسفانه رتبه رضایت‌بخشی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد زند استاد دانشگاه شریف و مشاور یک شرکت کارآفرینی در سومین مراسم ارزیابی طرح‌های فناورانه و نوآورانه که صبح امروز در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد، اظهار داشت: ایده‌های خلاقانه زیادی از سوی افرادی که مشتاق اجرای طرح‌های نوآوارنه هستند ارائه شده اما پایه اصلی موفقیت یا شکست یک فکر خلاق در گروه چگونگی اجرای آن بوده، از این رو نحوه پیاده کردن ایده‌ها تأثیر به سزایی در موفقیت آن دارد.

وی افزود: علاوه بر نحوه اجرای ایده ها عامل دیگری که نقش قابل توجهی در موفقیت تفکرهای نوآورانه دارد، انتخاب درست اعضای گروه بوده تا بتوان از آنها ارزش افزوده‌ استخراج کرد.

داور سوم ارزیابی ایده‌های فناورانه و نوآورانه اظهار داشت: با وجود ارائه بهترین ایده‌ها و مناسب‌ترین روش‌های اجرایی عاملی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، تعهد داشتن به اجرای این ایده‌ها در تمام مراحل از ابتدا تا انتهای پروژه است.

در حاشیه این مراسم امیری‌نیا رئیس مؤسسه دانش بنیان برکت و از حامیان اصلی شرکت نوآوری نوتک تصریح کرد: ایران از ظرفیت‌های ویژه‌ای در میان جوانان خود برخوردار بوده که می‌توان از این پتانسیل به منظور تسریع در حوزه فناوری و نوآوری بهره لازم را برد.

وی ادامه داد‌: در این راستا توسعه اقتصاد مبتنی بر نوآوری که اساس آن بر پایه نیروهای جوان پی‌ریزی شده، شرکت‌های مطرح زیادی روی این سرمایه عظیم انسانی در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس مؤ‌سسه دانش‌بنیان برکت عنوان کرد:‌ کشورهای سرآمد در اقتصاد دانش‌ بنیان از جمله فرانسه سرمایه‌گذاری عظیمی را به منظور پیاده سازی طراحی های خلاقانه کرده که متاسفانه در مقایسه با این پیشتازان، ایران جز کشورهای پیرو بوده است.

امیری‌نیا افزود: به منظور تغییر جهت از وضعیت پیرو به پیشرو، نیاز است تا از ایده‌های نوآورانه جوانان این مرز و بوم حمایت‌های لازم انجام شود.

وی گفت: علی‌رغم جایگاه هجدهم علمی ایران در جهان، رتبه رضایت‌بخشی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان نداشته‌ایم بنابر این روحیه خودباوری و اقتدارانه برای رسیدن به این مهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مؤسسه دانش بنیان برکت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: با وجود جغرافیای متنوع و امکانات اکوسیستمی مانند گاز، آب و برق در کشور امروز برای پیشرفت بیشتر نیاز به حمایت از ظرفیت‌های نهفته در میان جوانان و ایده‌های عمل داریم.

وی یادآور شد: ارائه طرح‌های پژوهشی در بازار کشور کافی نبوده که لازم است تا این طرح‌های خلاقانه در بازارهای مطرح بین‌المللی پیشنهاد و ارائه شود.

پاسخگویی به نیاز جامعه عامل اصلی یک طرح موفق

دواتگری یکی از اعضای هیات داوران، مشاور شرکت های سرمایه گذار خارجی  و استاد دانشگاه شریف اظهار داشت: همواره ذهنتان را به منظور ارتقا سطح دانش، فعال نگه داشته و همچنین صرفا پیروی از روش‌های افراد خلاق راهکار مناسبی نبوده بنابراین برای قدم نهادن در مسیر پیشرفت، بر ایده های خود تکیه کنید.

وی ادامه داد: شواحد حاکی از این است که صرفا داشتن یک فکر خلاقانه دلیل بر قابلیت اجرای آن نبوده چرا که عاملی که نقش قابل توجهی در یک تجارت موفق داشته،نحوه بازاریابی و ارایه مناسب آن برای مخاطب است.

اعضو هیات داوران سوین ارزیابی طرحهای خلاقانه،تصریح کرد: مقوله تجارت امری قابل پیش بینی نبوده و بر اساس قاعده خاصی پی ریزی نشده بلکه نحوه نگرش به این حوزه تز اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و نیاز است تا ور این راستا ارزشگذاری ویژه ای بر روی مشتری داشته باشیم.

وی عنوان کرد: به منظور رسیدن به این مهم لازم است تا اهداف دراز مدت داشته از این رو پس از جذب بازارهای داخلی،باید به سمت جلب بازارهای بین المللی گامی اساسی برداشته که در این راستا تقویت عده کثیری از مخاطبان را می طلبد.

دواتگری یادآور شد: ایده های خلاقانه متنوعی از سوی بسیاری از  مبتکران ارایه شده و تنها ایده هایی قابلیت اجرا داشته که پاسخگوی نیاز جامعه بوده بدین ترتیب توجه به این مهم، مارا به موفقیت بسیار نزدیک می کند.

در پایان این مراسم با بازبینی که از سوی داوران داخلی و خارجی مطرح دنیا صورت گرفت، 10 تیم (زعفران خوب، نانوتک، توگدر و غیره) از میان 33 تیم شرکت‌کننده به مرحله پیش‌شتاب‌دهی راه یافته و همچنین در این میان طرح هایی که نیاز به بازبینی بیشتری دارند، مجددا طی یک هفته آینده بررسی و نتایج آن متعاقبا به شرکت کنندگان اعلام می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار