جمهوری‌خواهان، اوباما را مسئول نواقص مصوبه کنگره علیه عربستان می‌دانند

پُلیتیکو نوشت جمهوری‌خواهان آمریکا رئیس‌جمهور این کشور را بدلیل نقص‌های موجود در مصوبه کنگره علیه عربستان مقصر می‌دانند.

جمهوری‌خواهان اوباما را مسئول نواقص مصوبه کنگره علیه عربستان می‌دانندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پُلیتیکو با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: جمهوری‌خواهان آمریکا «باراک اوباما،» رئیس‌جمهور این کشور، را بدلیل رفع نشدن نقص‌های موجود در لایحه‌ پیشنهادی کنگره علیه عربستان مقصر می‌دانند. نگارنده گزارش سپس می‌افزاید این ادعای جمهوری‌خواهان مثال بارز زمانی است که یک پسر والدینش را به قتل می‌رساند و در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش بدلیل یتیم بودن تقاضای بخشش می‌کنند. 

در ادامه مطلب آمده است «میچ مکانل،» رهبر اکثریت سنای آمریکا، اوباما را بدلیل ایرادها و نواقص موجود در مصوبه کنگره این کشور علیه عربستان که خود وی آن را وتو کرد، مقصر می‌داند. این در حالی است که پس از آن، مجلس سنای امریکا با 97 رأی موافق در مقابل 1 رأی مخالف و مجلس نمایندگان آمریکا با 338 رأی موافق در مقابل 74 رأی مخالف، به ابطال وتوی رئیس‌جمهور این کشور در ارتباط با این مصوبه‌ رأی مثبت داد. این نخستین‌باری است که وتوی اوباما از سوی کنگره رد می‌شود. 

مکانل معتقد است اوباما می‌بایست پیش از وتوی مصوبه مزبور، به ایرادهای موجود در آن اشاره می‌کرد. «پل رایان،» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز معتقد است ایرادهای این مصوبه پیش از تصویب باید رفع می‌شد تا از وقوع اقدامات تلافی‌جویانه از سوی دیگر کشورها جلوگیری به عمل می‌آمد. نگارنده مطلب سپس می‌افزاید دولت اوباما به کنگره هشدار داده بود این مصوبه که اکنون دیگر تنها شامل عربستان نمی‌شود، ممکن است کشورهای دیگر را برای پیگیری اقدامات مشابه علیه آمریکا تشویق کند.   

پس از ابطال وتوی اوباما از سوی قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001، این امکان را خواهند داشت تا در دادگاه‌های آمریکا از رژیم آل سعود بدلیل ارتباطش با این حملات شکایت کنند.  

رئیس‌جمهور آمریکا 3 مهرماه سال جاری، طرح مصوب کنگره موسوم به «عدالت در برابر حامیان تروریسم» (جاستا) را که به موجب آن خانواد قربانیان حملات 11 سپتامبر می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامه دعوی کنند، وتو کرد. وی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این حملات، وتوی خود را اینچنین توجیه کرد:  این مصوبه امنیت آمریکایی‌ها را در برابر حملات تروریستی افزایش نمی‌دهد و به منافع اصلی آمریکا ضربه می‌زند. 

15 سال از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا می‌گذرد. مراجع قضایی و سیاستمداران آمریکا با وجود شواهد بسیار مبنی بر ارتباط مقامات بلندپایه رژیم آل‌سعود با عاملان این حملات، همواره در این خصوص سکوت کرده‌اند. تردیدها دربار نقش داشتن عربستان در این حملات هنگامی افزایش یافت که اواخر تیرماه سال جاری، 28 صفحه از گزارش کمیته بررسی کنگره آمریکا در این خصوص منتشر شد. در این گزارش آمده است: برخی از هواپیماربایان 11 سپتامبر در آمریکا از سوی افرادی که احتمالاً با دولت عربستان سعودی در ارتباط بوده‌اند، حمایت شده‌اند.
 
سلسله‌ای از حملات انتحاری 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) ‌بدست گروه تروریستی القاعده در خاک  آمریکا انجام شد. صبح آن روز، 19 تروریست القاعده، چهار هواپیمای تجاری - مسافربری را ربودند. تروریست‌ها، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک کوبیدند. در نتیجه این دو برخورد، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به طور کامل ویران شدند و آسیب‌های زیادی نیز به ساختمان‌های پیرامون وارد شد. 

گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به ساختمان  پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ایالت «ویرجینیا» زدند. هواپیمای چهارم نیز نزدیک « شنکسویل» در ایالت «پنسیلوانیا» سرنگون شد. این در حالی بود که شماری از مسافران و خدمه پرواز پیش از سرنگونی هواپیما، تلاش کرده‌بودند تا کنترل هواپیما را به دست بگیرند. هیچ‌کدام از مسافران این پرواز و سه پرواز دیگر زنده نماندند. در این حملات 2993  نفر کشته شدند. بیش‌تر کشته‌شدگان این حمله‌ها شهروندان عادی بودند، که ملیت آن‌ها از 90 کشور گوناگون جهان بود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار