گیلان؛

پایان کار جشنواره ملی آشتی با طبیعت

نخستین جشنواره ملی آشتی با طبیعت دانشگاه آزاد اسلامی امروز با معرفی آثار برتر در رشت پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛  دبیر نخستین جشنواره ملی آشتی با طبیعت با اعلام این خبر گفت: این جشنواره از ابتدای مرداد ماه امسال در 5 محور آثار علمی، هنری، ادبی، فن آوری دیجیتالی و فعالیت های اجتماعی زیست محیطی برگزار شد.

تیمور آمار با اشاره به اینکه از میان آثار ارسالی به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی آشتی با طبیعت دانشگاه آزاد اسلامی 80 مقاله، 90 عکس، 20 عنوان کتاب و 10 وبلاگ پذیرفته شد، تصریح کرد: از این تعداد 3 کتاب، 5 مقاله، 3 عکس، 3 وبلاگ و3 اثر ادبی  برگزیده شد.

وی هدف از برپایی نخستین جشنواره ملی آشتی با طبیعت را فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در راستای بهره گیری از توان ملی برای پیشگیری از انواع آلاینده های محیط زیستی، حفظ و احیای منابع طبیعی نظیر آب، خاک و جنگل اعلام کرد.

وی افزود: در طول برگزاری این جشنواره 48 اردوی دانشجویی برای پاکسازی زباله های سواحل، جنگل ها و جلگه های گیلان تشکیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین طه هاشمی، معاون دانشجویی – فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز برنامه های فرهنگی این دانشگاه برای مشارکت در حل معضلات اجتماعی تبیین کرد و گفت: آلودگی محیط زیست از چالش های اساسی کشور است که حل آن مستلزم افزایش مشارکت عمومی و تعامل مردم با دست اندرکاران اجرایی است.
          
یکی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز گزارشی از عمده ترین معضلات محیط زیستی گیلان ارائه داد و افزود: در مواقع بارندگی شیرابه ناشی از رها سازی زباله در جنگل سراوان رشت به 18 مترمکعب در ثانیه می رسد که ناشی از دفع غیر اصولی هزاران تن زباله است.

غلامعلی جعفرزاده افزایش 3 برابری حجم فرسایش خاک ایران در مقایسه با میانگین جهانی و روند روزافزون آلودگی و هدر رفت آب های سطحی را از دیگر معضلات محیط طبیعی کشور برشمرد و گفت: برون رفت از این چالش ها مستلزم افزایش مشارکت مردم در بستر آگاهی بخشی است.

علیرضا امیر تیموری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی رشت نیز که ریاست جشنواره ی ملی آشتی با طبیعت را برعهده داشت به تبیین نقش دانشگاه های نسل سوم و چهارم در ارائه راهکارهای علمی برای برون رفت از مشکلات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: یکی از اولویت مهم گیلان در عرصه طبیعی مبارزه با آلودگی های محیط زیستی است که تحقق آن با فرهنگ سازی میسر می شود.

همچنین در این مراسم پیام آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی را در خصوص لزوم ورود نقش آفرینی این دانشگاه در عرصه مشکلات محیط زیستی قرائت شد.

 در بخشی از این پیام با اشاره به ظرفیت های علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی بر لزوم حمایت از پایان نامه های مرتبط با حوزه های زیست محیطی تاکید شده و آمده است : تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با رسانه ها می تواند عزم ملی را برای پیشگیری از بروز مشکلات محیط زیستی تقویت کند.     


انتهای پیام/ع


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.