ربیعی در اولین جلسه کمیته سالمندان مطرح کرد؛

خطوط مشاوره سالمندان راه اندازی می شود/ ارائه تسهیلات به مراکز نگهداری سالمندان بی‌بضاعت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب راه اندازی خطوط مشاوره حقوقی و روانشناسی در سازمان بهزیستی برای سالمندان خبر داد و گفت: گروه سوم آموزش‌هایی که مد نظر ما قرار داده شد پیشگیرانه است.

خطوط مشاوره سالمندان راه اندازی می شود/ ارائه تسهیلات به مراکز نگهداری سالمندان بی‌بضاعتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه اولین جلسه کمیته سالمندان ذیل شورای عالی رفاه سالمندی که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ما در سال‌های آینده مسئله سالمندی را پیش رو خواهیم داشت که باید بیش از گذشته به آن توجه کنیم. طبق آمارها در حال حاضر 9.1 درصد جمعیت معادل 7 میلیون و 500 هزار نفر از افراد کشور سالمند هستند. این رقم در سال 1400 به 12 درصد و در سال 1430 به 25 درصد می‌رسد به همین خاطر جامعه، مبلمان شهری، نظام درمانی و ... باید آمادگی آن را داشته باشند.

وی افزود: ما گزارش‌های زیادی را از کنار خیابان گذاشتن و سالمند آزاری داشته‌ایم. به همین دلیل باید آمادگی روانی زندگی سالمندی مورد توجه قرار گیرد. امروز سازمان بهزیستی مکلف شد که دبیرخانه کمیته سالمندان را تشکیل و مصوبات آن را به تصویب برساند.

به گفته وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، در سال‌های آینده با سالمندانی با سواد و امید به زندگی بیشتر روبرو خواهیم شد.

ربیعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید هر گروه از سالمندان جوان، میانه و پیر ساز و کارهای خاص خود را داشته باشند ادامه داد: امروز کشور با بحث زنانه شدن سالمندی روبرو است. در حال حاضر به ازای هر 100 سالمند مرد، 107 سالمند زن وجود دارد. این رقم در استان‌های کم برخوردار بالاتر است. در عین حال سالمندان زن تنها در ایران سه برابر مردان سالمند تنها هستند.

ربیعی همچنین اضافه کرد: یکی از مصوبات امروز این کمیته در خصوص گسترش خانه‌های امید در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ بود. همچنین قرار شد که وزارت کشور طرح کارت منزلت شهرداری تهران را به تمام کشور تعمیم دهد. همچنین ما تدابیری را برای سفرهای سالمندی و تخفیف برخی هتل‌ها را مد نظر قرار دادیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به یکی دیگر از مصوبات این کمیته در خصوص آموزش بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه که از سوی صندوق بازنشستگی پیشنهاد شده است آموزش‌هایی به کارمندان پنج سال پیش از بازنشستگی آنها در قالب پودمانی ارائه خواهد شد. متون این آموزش‌ها از سوی دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی تدوین شده و می‌توان آن را آمادگی ورود به دوران سالمندی دانست.

ربیعی همچنین از تصویب راه اندازی خطوط مشاوره حقوقی و روانشناسی در سازمان بهزیستی برای سالمندان خبر داد و افزود: گروه سوم آموزش‌هایی که مد نظر ما قرار داده شد پیشگیرانه است که باید از سوی رسانه‌ها دنبال شود.

وی ادامه داد: جهت گیری دولت در زمینه آموزش افراد بی سواد میانسال جمعیت کمتر از 50 سال با استفاده از سازمان نهضت سوادآموزی بوده است نشان می دهد که اگر افراد بالای این سن نیز توانایی خواندن و نوشتن را پیدا کنند وضعیت بهتری خواهند داشت.

ربیعی ضمن اشاره به راه اندازی کانون‌های بازنشستگی از سوی وزارت رفاه، از راه اندازی بنیاد فرزانگان در 13 استان کشور یاد کرد و گفت: طبق موافقت رئیس جمهور قرار شد که این سمن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه خود در استانداری‌های کشور فعالیت کنند و به همراه کانون‌های بازنشستگی خدمات خود را در استان‌ها پیگیری کنند.

*18 هزار سالمند نیازمند در مراکز نگهداری سالمندان بی بضاعت زندگی می‌کنند

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برنامه کمیته سالمندان برای مراکز نگهداری این گروه از جمعیت کشور اشاره و تصریح کرد: قرار است سازمان بهزیستی به مراکز نگهداری سالمندان بی بضاعت تسهیلات بیشتری را ارائه کند. همچنین یکی از برنامه‌های ما برای این مراکز گذراندن بخشی از زندگی سالمندان بی بضاعت با خانواده‌ها است. بخش خصوصی نیز برای گسترش این مراکز با ما همکاری خواهند کرد.

به گفته وی، در حال حاضر 18 هزار سالمند نیازمند مطلق در مراکز نگهداری سالمندان بی بضاعت زندگی می‌کنند.

*غربالگری آلزایمر سالمندان تصویب شد

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین از راه اندازی مراکز روزانه نگهداری سالمندان با نام باشگاه‌های سالمندی نیز خبر داد و گفت: از چند ماه قبل اجرای آزمایشی این طرح در مراکز استان‌ها آغاز شده است. به مراکز نگهداری سالمندان غیر نیازمند نیز تسهیلاتی ارائه خواهد شد.

ربیعی یکی دیگر از مصوبات این کمیته را همکاری شورای عالی شهرسازی برای بهبود وضعیت مبلمان شهری اعلام کرد.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت رفاه در حال حاضر حدود شش میلیون بازنشسته و سالمند را تحت پوشش خود قرار داده است که به معنی پوشش 90 درصدی این جمعیت در صندوق‌های بازنشستگی یا نهادهای حمایتی است. صندوق بازنشستگی کشور در حال حاضر برای غربالگری آلزایمر این جمعیت آماده است که سند آن نیز در بهزیستی تصویب شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون کار، گفت: این لایحه در دوره قبل و پیش از ورود من به این دولت به مجلس رفته است، فعلا نیز در دستور کار آن قرار دارد و ما در حال مذاکره هستیم، طی قراری که با کمیسیون اجتماعی مجلس گذاشته شده است امیدواریم نظر کارگران، کارآفرینان و کارفرمایان نیز در این لایحه اعمال شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار