کابوس شکار سالم پهپادهای آمریکایی تکرار شد/ «پرنده ویژه جنگال» هم در چنگال پدافندی سپاه افتاد +تصاویر

جمع آوری و شناسایی سیگنال های الکترونیک، حمل رادار نقشه برداری سری SAR، تجهیز به پادهای مخصوص جنگ الکترونیک و حمل تسلیحاتی مثل موشک هلفایر برای عملیات رزمی هوا به سطح از جمله مهمترین توانایی های پهپاد MQ-1C محسوب می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روایت رهگیری، انهدام یا شکار سالم پهپادهای متجاوز آمریکایی و صهیونیستی چند سالی است که هر از چندگاهی، برگی جدید از آن توسط مدافعان غیور آسمان ایران ورق می خورد و تاکنون اسکن ایگل، شدو (سایه)، آرکیو 170 و هرمس از جمله نام های بزرگی هستند که در آسمان ایران یا به دام افتاده و سالم بر زمین نشستند و یا نابود شدند تا درس عبرتی برای هر متجاوز به مرزهای کشورمان باشند.
 
MQ-1C شکار جدید سپاه از ارتش آمریکا
 
در جریان بازدید امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه، جدیدترین غنیمت پهپادی پاسداران انقلاب یعنی MQ-1C ملقب به "عقاب خاکستری" رونمایی شد. اگرچه تاکنون فرماندهان سپاه اشاره ای به غنیمت گرفتن این پهپاد نکرده بودند اما نکته جالب آن است که ارتش آمریکا نیز که جرات اعلام این موضوع را نداشته و به دلایل مختلف همچون فشار افکار عمومی و رسانه ای و در نتیجه مشخص شدن شکستی دیگر در برابر رزمندگان ایرانی، این موضوع را کتمان میکرده است.
 
اما این پرنده بدون سرنشین و مجهز از کجا آمده و دارای چه توانایی هایی است؟
 
پهپاد MQ-1C یک پرنده بدون سرنشین با توانایی پرواز با ماندگاری بالا و ارتفاع متوسط ساخت شرکت General Atomics آمریکا است که به صورت اختصاصی برای نیروی زمینی ارتش آمریکا به عملیات می پردازد. این پهپاد آمریکایی توانایی های مختلف و جالبی را خود جا داده که از جنگال تا حملات هوا به سطح را شامل می شود.
 
ماموریت جمع آوری و شناسایی سیگنال های الکترونیک، حمل رادار نقشه برداری سری SAR، حمل پادهای مخصوص جنگ الکترونیک برای مقابله با مواردی چون بمب های کنار جاده ای و حمل تسلیحاتی مثل موشک هلفایر برای عملیات رزمی هوا به سطح از جمله مهمترین توانایی های پهپاد MQ-1C محسوب می شود. راداری که توسط این پهپاد حمل می شود مدل STARLite ساخت شرکت نورثروپ گرومن است.
 
کابوس شکار سالم پهپادهای آمریکایی تکرار شد/ «پرنده ویژه جنگال» هم در چنگال پدافندی سپاه افتاد +تصاویر

MQ-1C
 
این رادار به غیر از توانایی های ذکر شده در خصوص استفاده از سامانه SAR ، توان تعقیب اشیاء متحرک روی زمین را نیز داشته و بر اساس اعلام مشخصات رسمی آن، می تواند یک انسان را از فاصله 8 کیلومتری، در حال قدم زدن روی زمین تشخیص بدهد.
 
این پهپاد به عنوان جانشین سامانه MQ-5 در ارتش آمریکا وارد خدمت شده است. مدل اولیه این پرنده، اولین پرواز را در سال 2004 میلادی انجام داده و از سال 2009 میلادی وارد خدمت رسمی به ارتش آمریکا شده است. بر اساس تخمین برخی منابع معتبر، بهای تقریبی هر فروند از این پرنده پیشرفته در حدود 21 میلیون دلار است.
 
از حدود سال 2013 میلادی به این سو، مدل ارتقاء یافته این پهپاد مراحل آزمایشی خود را گذرانده و وارد خدمت شده است. در این مدل اندازه پهپاد تغییر کرده، موتور عوض شده، میزان سوخت افزایش پیدا کرده، آنتن هایی برای ارتباط بهتر و ارسال تصاویر به پلتفورم هایی مثل بالگردهای سری آپاچی نیز روی این مدل ارتقاء یافته از MQ-1C نصب شده است. این مدل ارتقاء یافته به فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا نیز تحویل داده شده است که نشاندهنده اهمیت و ویژگی های خاص آن برای ایالات متحده است.
 

کابوس شکار سالم پهپادهای آمریکایی تکرار شد/ «پرنده ویژه جنگال» هم در چنگال پدافندی سپاه افتاد +تصاویر
MQ-1C در کنار شاهد 129  
 
این مدل به طور کامل مشخص از مدل اولیه قابل تشخیص است. با توجه به نکته مطرح شده در تصاویر و مطالبی که از رسانه ملی مبنی بر الگو برداری از MQ-1C برای ساخت شاهد 129 ، مطرح شد و همچنین محاسبه زمان و مقایسه تصاویر موجود از مدل اولیه و مدل موجود در ایران می توان نتیجه گرفت که پهپاد اسیر شده در ایران، احتمالا از مدلهای اولیه "عقاب خاکستری" بوده و مدت زیادی از به دام افتادن آن می گذرد اما آمریکا جرات اعلام این افتضاح عملیاتی را نداشته است.
 

کابوس شکار سالم پهپادهای آمریکایی تکرار شد/ «پرنده ویژه جنگال» هم در چنگال پدافندی سپاه افتاد +تصاویر
MQ-1C - مدل ارتقاء یافته
 
در عین حال، امکان آسیب دیدن این پهپاد در زمان فرود در خاک ایران، به فرض تجاوز آن به حریم هوایی ایران و استفاده از توان جنگ الکترونیکی برای کنترل آن (شبیه به برنامه ویژه ای که درباره RQ-170 به اجرا درآمد) را نیز نمی توان از نظر دور داشت که با این احتمال، پهپاد مذکور از نوع جدید محسوب می شود..
 
پرواز 30 ساعته در ارتفاع 27 هزار پایی
 
دوربین های دید الکترواپتیک و فروسرخ از دیگر سامانه های نصب شده بر روی این پهپاد هستند. طول MQ-1C در حدود 9 متر و دهانه بال آن در حدود 7 متر است. این پهپاد از یک دستگاه موتور ملخی مدل Centurion 1.7 ساخت شرکت Thielert استفاده می کند که توانی در حد 165 اسب بخار را ایجاد می کند.
 

کابوس شکار سالم پهپادهای آمریکایی تکرار شد/ «پرنده ویژه جنگال» هم در چنگال پدافندی سپاه افتاد +تصاویر
MQ-1C در ایران
 
سرعت این پهپاد در هنگام برخاستن از زمین 280 کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی آن 8840 متر (حدود 27 هزار پا) و ماندگاری آن در حدود 30 ساعت است. این پهپاد چهار جایگاه در زیر بالهای خود دارد که می تواند بر روی آنها موشک های هلفایر، بمب های سری GBU-44/B و همچنین غلاف های جنگ الکترونیک را نیز حمل کند.
 
بحث جنگ الکترونیک و این توانایی برای نیروی زمینی ارتش آمریکا از آن جهت اهمیت دارد که هدف اصلی از تعریف این توان، مقابله با بمب های کنار جاده ای و تله های انفجاری هستند که به وسیله سیگنالهایی مثل تماس با تلفن همراه فعال شده و در سالهای اشغال عراق و افغانستان ضربات سنگینی را به آمریکایی ها وارد کرد و ارتش این کشور در تلاش بود با چنین پهپادهایی، جلوی این انفجارها را گرفته و جان سربازانش را نجات دهد.
 
از عقاب خاکستری آمریکایی تا شاهد 129 ایرانی
 
این مسئله که این پهپاد کجا و چگونه به دام افتاده است موضوعی است که هنوز به آن اشاره نشده و شاید با گذشت زمانی بیشتر و در آینده به این مسئله نیز اشاره ای بشود. اما آنچه که مسلم است یکی دیگر از پهپادهای مدرن آمریکایی به شکل تقریبا سالمی به دست پاسداران انقلاب رسیده و متخصصان ایرانی نیز توانسته اند با استفاده از دانش کسب شده از این پهپاد، جمهوری اسلامی ایران را صاحب یکی از پیشرفته ترین سامانه های رزمی خود یعنی شاهد 129 کنند.
 
از سوی دیگر، با توجه به قابلیت های خاص این عقاب خاکستری ارتش آمریکا در زمینه جنگ الکترونیک، غلبه بر آن و سالم فرود آوردن یکی دیگر از پهپادهای آمریکایی نشان می دهد اشراف و تسلط متخصصان کشورمان بر پرنده های بدون سرنشین آمریکایی تنها مختص آرکیو 170 نبوده و نمی توان آن شکار بزرگ را یک اتفاق تلقی کرد چراکه پرنده ای در ارتفاع 8 کیلومتری در صورت رخ دادن هرگونه مشکل در موتور یا سایر اجزا پروازی خود، با چنان سرعت و شدتی بر زمین خواهد خورد که از آن تکه ای بزرگ بر جا نخواهد ماند.
 
همین تبحر کارشناسان کشورمان علاوه بر آنکه جلوی تجاوزهای احتمالی سایر پهپادهای امریکایی به خاک کشورمان را خواهد گرفت، نشان می دهد نیاز است فرماندهان ارتش آمریکا بار دیگر آمار تجهیزات و هواپیماهای مدرن خود را چک کنند، چون همچنان امکان نمایش شگفتانه های جدید برای آنها وجود داشته و دارد.


منبع: مشرق

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
سلام وخدا قوت به پاسداران سرفراز که خواب را ازدشمنان گرفته وامنیت را برای ملت عزیز کشورمان به ارمغان آورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۱ مهر ۱۳۹۵
درود بر دلاور مردان نخبه سپاه/که هرشب کابوسی برای امریکاییها میسازند
آخرین اخبار