جنجال بورسیه‌ای در برخی دانشگاه‌ها بی‌مورد بود/ ممنوعیت برگزاری آزمون های بین المللی در خارج از کشور

معاون آموزشى وزارت بهداشت دانشگاه هاى علوم پزشكى موجود در ١٠ منطقه آمايشى را سرآمد كشور خواند و گفت: همكاری بين اين مناطق بايد تقويت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاريجانى معاون آموزشى وزارت بهداشت در افتتاحيه جلسه كلان منطقه ١٠ كشور كه امروز در دانشگاه علوم پزشكى تهران برگزار شد، بيان كرد: اين مناطق آمايشى به دليل وجود ٣٠ تا ٤٠ درصد تحصيلات تحميلى در دانشگاه ها خود، حائز اهميت هستند.

وى با اشاره به اينكه همكاری بين اين مناطق نياز به تقويت بيشترى دارد، بيان كرد: مدل‌هاى ديگرى براى ايجاد همكاری دانشگاه هاى مناطق ١٠ گانه با ديگر مناطق وجود دارد. از طرفى دانشگاه هاى مناطق آمايشى از دانشگاه هاى سرآمد كشورى هستند.

معاون آموزشى وزارت بهداشت ادامه داد: زمان كوتاهى براى پياده سازى و استقرار آموزش پزشكى و نوآورى در اين زمينه در اختيار داريم.

خوشدل معاون آموزشى دانشگاه علوم پزشكى ارتش در اين نشست، ضمن ارائه پيمايش راهبردى طرح تحول آموزشى، بيان كرد: اين طرح تحول زمان صدور فرمان جهاد علمى از سوى فرماندهي كل قوا به ما ابلاغ شد. اين دانشگاه ماموريت محور فعاليت مى كند و ستاد كل تاكيد بر كوچك سازى اين دانشگاه دارد، از طرفى علوم پرشكى ارتش در موضوع مجازى سازى و راه اندازى سامانه شتاب پيشگام بوده است.

جنجال به راه افتاده در مورد بورسيه دانشگاه سپاه بى دليل بود

لاريجانى در خصوص اين دانشگاه عنوان كرد: دانشگاه سپاه نسبت به سال گذشته پيشرفت بسيارى داشته است. برنامه طرح تحول، برآيند تمام اسناد مربوط به مرجعيت علمى است كه نبايد زياد به آن پرداخته شود چرا كه ما را از مسير اصلى باز مى دارد. در خصوص دانشگاه هاى سپاه بايد محاسبات كشورى به ويژه در زمينه نيروی انسانى در نظر گرفته شود.

معاون آموزشى وزارت بهداشت با بيان ضرورت عقد قرارداد پنج ساله با دانشگاه هاى سپاه افزود: سال جارى جنجالی در خصوص بورسيه هاى اين دانشگاه ها به راه افتاد كه بى مورد بود چرا كه هرساله شرايط بورسيه همچون شرايط سال جارى تعيين شده و نيازى به پرداختن بيش از حد به اين موضوع ندارد.

در ادامه مراسم جواد حاجی میراسماعیل رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به علاقمندی اعضای هیات علمی این دانشگاه برای ارتقای آموزشی گفت: 60 نفر از اعضای هیات علمی در 12 گروه در بسته های 12 گانه تقسیم شدند که با وجود جلسات مکرر نتیجه بدی نداشته است.

وی با بیان اینکه دانشکده مدیریت در زمینه های مختلف به برنامه های دانشگاه کمک می کند، افزود: با رفع موانع بودجه ای می توانیم  مشکلات را رفع کنیم و با سرعت بیشتری آنها را به پیش ببریم.

فریدون نوحی رییس مرکز آموزشی، درمانی شهید رجایی نیز بیان کرد: شرایط دانشگاه ها متفاوت است و هر دانشگاهی یک برنامه استراتژیک دارد که برای رصد امکانات، آنها باید برنامه عملیاتی سالانه داشته باشند و این برنامه ها را به معاون آموزشی اعلام کنند.

لاریجانی با بیان اینکه انتظار این معاونت از دانشگاه های تهران بیش از سایر دانشگاه های کشور است، تصریح کرد: این دانشگاه ها باید الگو باشند و با آیین نامه ارتقا بازخوردهایی از تاثیرگذاری و الگو بودن در کشور را نشان دهند.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت افزود: سه دانشگاه تهران باید در محیط فعالتر باشند و فعالیت های هر بسته را به صورت تفکیک شده منظم کنند و با توجه به اعتبارات کمی که به دانشگاه ها فرستاده شده در چند روز آینده، 8 هزار میلیارد ریال بودجه به دانشگاه ها تخصیص پیدا می کند.

وی درباره مرکز آموزشی و درمانی شهید رجایی تاکید کرد: این مرکز هیچ امکانی برای ایجاد یک دانشکده کم ندارد.

لاریجانی با اشاره به مقالات علمی حوزه علوم پزشکی کشور اظهار کرد: باید نقشه علمی داخلی مناسبی داشته باشیم و برای پایان نامه‌ها اقدامات بهتری انجام دهیم که در این زمینه از فعالیت موسسات ارائه پایان نامه جلوگیری کنیم.

وی درباره اجرای نیازسنجی نیروی انسانی در حوزه علوم پزشکی گفت: ما در وزارت بهداشت برای هر بسته ۵ نفر را تعیین کرده ایم و آن را به صورت جدی از دانشگاهها پیگیری می کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم توجه دانشگاهها به بین رشته ای ها، دانشگاه نسل سوم و آمادگی مرکز تحقیقات راهبردی از برنامه های دانشگاهها گفت: نکته مورد توجه این است که آموزش پزشکی زنده تر از گذشته در حال پیگیری است و دید افراد شفاف تر و منظم تر شده است.

وی همچنین از برگزاری آزمون های بین المللی در علوم پزشکی خبر داد و گفت: دیگر هیچ آزمونی نیست که افراد برای شرکت در آن نیازی به خروج از کشور داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار