اویل پرایس: افزایش تردیدها درباره احتمال موفقیت توافق نفتی اوپک

وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی به دلایل شکست احتمالی توافق فریز نفتی اوپک پرداخت.

اویل پرایس: افزایش تردیدها درباره احتمال موفقیت توافق نفتی اوپک
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل پرایس در مطلبی با اشاره به توافق نفتی اخیر اوپک در نشست الجزایر نوشت: چهارشنبه گذشته با انتشار خبر توافق اولیه اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت، بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی بیش از 6 درصد افزایش یافت؛ اما پس از یکی  دو روز، با افزایش تردیدها درمورد ماهیت این توافق و اهتمام اعضای اوپک به اجرای طرح فریز نفتی، بهای آن مجدداً‌ کاهش یافت.

آنگونه که در اخبار اولیه این توافق عنوان شد، میزان کاهش تولید نفت بین 200 تا 700 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است که این میزان کاهش با توجه به معادلات حاکم بر بازار نفت نمی‌تواند تاثیر محسوسی بر بهای آن داشته باشد. افزون بر این، جزئیات مربوط به سقف تولید هر یک از اعضای اوپک نیز هنوز مشخص نشده است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد آیا با مشخص شدن سهم جدید هر کشور از بازار نفت، آنها مانند امروز جدیت لازم را برای اجرای آن خواهند داشت یا خیر.

اویل پرایس در ادامه نوشت: البته، دلایلی که تردیدها را درخصوص امکان نهایی شدن توافق فریز نفتی اوپک و کاهش عرضه نفت مازاد در بازار افزایش می‌دهد، تنها به این چند مورد محدود نمی‌شود. در حالیکه هنوز جوهر توافق نفتی اولیه اوپک خشک نشده بود، «علی لعیبی» وزیر نفت عراق اظهاراتی به زبان آورد که نشان داد این کشور تمایلی به اجرای توافق نفتی اوپک ندارد. 

اوپک پیش از این برای کمک به اقتصاد جنگ‌زده عراق امتیازات ویژه‌ای را از نظر سقف تولید نفت برای این کشور در نظر گرفته بود و به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که عراق با توجه به طولانی بودن مسیری که برای احیای اقتصاد خود در پیش دارد، با توافق نهایی اوپک در ماه نوامبر موافقت کند.

لعیبی پس از انتشار خبر توافق نفتی اوپک در گفتگو با رسانه‌ها گفت آمار و ارقامی که از تولید نفت عراق وجود دارد، واقعی نیست و اگر اوپک تا نوامبر این ارقام را اصلاح نکند، عراق نمی‌تواند توافقنامه فریز نفتی را قبول کند.

علاوه بر عراق، در مقابل نام روسیه نیز یک علامت سوال بزرگ وجود دارد. در واقع، پس از مشارکت روسیه در نشست الجزایر و اظهارات امیدوارکننده‌ای که از زبان مقامات نفتی این کشور شنیده می‌شد، بسیاری باور داشتند که مسکو نیز با وجود عضویت نداشتن در اوپک، در توافق فریز نفتی آن شرکت خواهد کرد؛ اما پس از آنکه نشست‌های پشت درهای بسته اوپک در الجزیره بدون حضور روسیه برگزار شد، تمام امیدها برای مشارکت روسیه در اجرای این توافق رنگ باخت. 

«اکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه نیز پس از پایان نشست الجزیره صراحتاً اعلام کرد کشورش برنامه‌ای برای تغییر سقف تولید خود که اکنون بیش از 11 میلیون بشکه در روز است، ندارد.

بنابراین، با توجه به اینکه ایران، نیجریه و لیبی نیز از اجرای توافق فریز نفتی معاف شده‌اند، هیچ یک از فروشندگان نفت و بویژه عربستان که به شدت نگران کاهش درآمدهای نفتی خود است، نمی‌توانند به افزایش بهای آن امیدوار باشند. شاید به دلیل همین تردیدها بود که بهای نفت پس از یک افزایش ناگهانی 6 درصدی در چهارشنبه گذشته مجدداً کاهش یافت و نتوانست پس از مدتها از مرز 50 دلار عبور کند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار