زنگنه:

امضای اولین قرارداد نفتی با مدل جدید/مخازن نفتی نیازمند 100میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

وزیر نفت گفت:مخازن نفتی به 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

امضای اولین قرارداد نفتی با مدل جدید
به گزارش به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین امضای اولین قرارداد نفتی در قالب مدل جدید این قراردادها با اشاره به اینکه این موافقتنامه در مفاهیم اصلی قرارداد به امضا رسیده است، گفت: به سبب طولانی شدن بررسی این قرارداد در هیأت دولت و برای تسریع در کار پروژه‌ها یک موافقت نامه در مفاهیم اساسی(HOA) به امضا رسیده است.

وی افزود: این قرارداد شامل چارچوب کلی عملیات MDP  یعنی برآورد منابع مالی، سود و دستمزد پیمانکاران و زمان است اما تا امضای قرارداد اصلی چندین ماه فرصت لازم است چرا که قرارداد اصلی حدود 500 صفحه و با پیوست‌های متعدد است.

وزیر نفت تصریح کرد: در ابتدای تدوین قراداهای جدید انتقادات بسیاری به وزارت نفت وارد شد و از ابتدا نیز سعی ما بر ایجاد شرکت‌های  اکتشاف و استخراج(E&P) بود چرا که با گذشت بیش از 100 سال هنوز یک شرکت معتبر بین‌المللی در این زمینه نداریم این درحالی است که  شرکت‌هایی که درآمدشان از نفت کشور ما تأمین می‌شود،شرکت های اکتشاف و استخراج(E&P ) معتبری ایجاد کرده اند.

وی در خصوص نحوه تأمین مالی قرارداد با شرکت صنعت نفت وگاز پرشیا اظهار داشت: میزان اعتبار قرارداد با این شرکت 2.2 میلیارد دلار است که بخشی از  منابع از خود این شرکت ، بخشی از طریق وام و مابقی آن از طریق شراکت با پیمانکاران خارجی تأمین خواهد شد.

زنگنه  تأکید کرد: تمرکز ما بر افزایش ضریب بازیافت در این میدان‌های واگذار شده یعنی یاران، مارون و کوپال است؛همچنین میدان‌های زیادی در فلات قاره و میدان‌های گازی در مناطق مرکزی وجود دارند که نیازمند 100میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

وی یادآور شد:به دنبال آن هستیم تا با  استفاده از ظرفیت‌های مخازن درآمد و اشتغال ایجاد کنیم به طوری که با امضای این قراردادها و با اجرای آنها حدود 10 هزار شغل در همان لحظه ایجاد خواهد شد.

زنگنه در خصوص جزئیات قراداد با شرکت صنعت و نفت و گاز پرشیا گفت: قرارداد ما با این شرکت پیمانکاری نیست و  دستمزد آنها از محل درآمد فعالیت بر روی این مخازن پرداخت خواهد شد و هر شرکتی که تولید انجام ندهد پولی دریافت نخواهد کرد؛ به عبارت دیگر پول مفت به کسی نمی‌دهیم. این بدان معناست که تولید بیشتر برابر با درآمد بیشتر برای شرکت طرف مقابل است.

گفتنی است،  مراسم امضای موافقتنامه HOA بین شرکت نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا برای توسعه میدان‌های یاران، مارون و کوپال امروز در تهران برگزار شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
آخر که معلوم نشد قراردادهای IPC چی شد. تاییید شد نشد چی شد. ؟؟؟
Canada
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۵
هواست باشه كلاه سرت نره
آخرین اخبار